General Motors: Inwestowanie w elektromobilność ważniejsza od zysku

General Motors zapowiedział, że do 2025 roku przeznaczy więcej pieniędzy niż zadeklarowane 35 mld dolarów na przyspieszenie premier aut z napędem elektrycznym. Koncern uznał, że inwestowanie w nowe technologie jest ważniejsze od zwiększania zysków.

Publikacja: 06.02.2022 21:26

General Motors: Inwestowanie w elektromobilność ważniejsza od zysku

Foto: mat. prasowe

GM spodziewa się w bieżącym roku zysku operacyjnego 13-15 mld dolarów, czyli podobnie do rekordowych 14,3 mld w 2021 r. i przewiduje zwiększenie produkcji samochodów wraz z poprawą dostaw półprzewodników. Jest też zadowolony z cen sprzedaży. - Zasadniczo wykorzystamy część dodatkowych przychodów z większej sprzedaży w przyspieszenie produkcji , a nie będziemy dążyć do uzyskiwania maksymalnego zysku krótkoterminowego - wyjaśnił Paul Jacobson, szef pionu finansowego. Poinformował, że GM zamierza przeznaczyć na inwestycje w tym roku 9-10 mld dolarów i podobne kwoty w następnych latach. Koncern nie wypłaca dywidendy.

Czytaj więcej

Grupa Volkswagen stawia na elektryfikację

Mary Barra, prezes koncernu ogłosiła, że GM „przyspieszy w latach 2020-25 z inwestowaniem 35 mld dolarów, ale dojdzie też trochę innych inwestycji”, planowanych pod koniec bieżącej dekady. Koncern ogłosi pod koniec czerwca lokalizację czwartej fabryki baterii do e-aut i zainwestuje w trzecią montownię e-furgonetek. Mary Barra poinformowała również, że firma ma już 110 tys. zamówień na elektryczną wersję pickupa Silverado. Nie ujawniła jednak nowej wysokości łącznych inwestycji w elektryki do 2025 r. GM podał wcześniej w bilansie kwartalnym, że w bieżącym roku wyda o 1,5 mld więcej na przyspieszenie prac nad oprogramowaniem i gamą swych e-aut.

Chevrolet Silverado EV

Chevrolet Silverado EV

Foto: mat. prasowe

Według prezes Barra, oferowanie elektryków po bardziej przystępnych cenach ma zasadnicze znaczenie dla planów firmy. W przyszłym roku GM wyprodukuje 30 tys. elektrycznych aut Chevrolet Equinox z ceną sprzedaży 30 tys. dolarów i pracuje już nad kolejnym, tańszym autem. W IV kwartale 2021 GM nie produkował praktycznie w Ameryce Północnej aut elektrycznych z powodu akcji przywoławczej baterii. Wstrzymano linię montażową Chevroleta Bolt, sprzedano niespełna 25 tys. sztuk tego modelu. W bieżącym roku i w następnym GM zamierza dostarczyć w Ameryce Płn. 400 tys. elektryków, planuje 20 premier, a na świecie 30 do 2025 r. — Myślimy, że niektóre z tych modeli będą powstawać w liczbie ponad 100 tys. rocznie — powiedziała Barra w relacji Reutera.

Chevrolet Equinox

Chevrolet Equinox

Foto: mat. prasowe

W 2021 r. GM osiągnął rekordowy zysk netto 10,02 mld (+56 proc.), zysk operacyjny 14,3 mld dolarów i obroty 127 mld (+4 proc.). W bieżącym roku zakłada zysk netto 9,4-10,8 mld, zysk operacyjny 13-15 mld, „jeśli nie będzie nowych wyzwań w gospodarce albo zawirowań w łańcuchach dostaw”. Dodatkowe koszty logistyki i cen surowców wyniosą 2,5 mld, a dział finansowy wypracuje miliard dolarów zysku mniej. Paul Jacobson poinformował, że w zwiększonej produkcji znajdzie się więcej pojazdów o niższej marży (w 2021 r. wyniosła 7,9 proc.).

GM spodziewa się w bieżącym roku zysku operacyjnego 13-15 mld dolarów, czyli podobnie do rekordowych 14,3 mld w 2021 r. i przewiduje zwiększenie produkcji samochodów wraz z poprawą dostaw półprzewodników. Jest też zadowolony z cen sprzedaży. - Zasadniczo wykorzystamy część dodatkowych przychodów z większej sprzedaży w przyspieszenie produkcji , a nie będziemy dążyć do uzyskiwania maksymalnego zysku krótkoterminowego - wyjaśnił Paul Jacobson, szef pionu finansowego. Poinformował, że GM zamierza przeznaczyć na inwestycje w tym roku 9-10 mld dolarów i podobne kwoty w następnych latach. Koncern nie wypłaca dywidendy.

Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia