General Motors: Inwestowanie w elektromobilność ważniejsza od zysku

General Motors zapowiedział, że do 2025 roku przeznaczy więcej pieniędzy niż zadeklarowane 35 mld dolarów na przyspieszenie premier aut z napędem elektrycznym. Koncern uznał, że inwestowanie w nowe technologie jest ważniejsze od zwiększania zysków.

Publikacja: 06.02.2022 21:26

General Motors: Inwestowanie w elektromobilność ważniejsza od zysku

Foto: mat. prasowe

GM spodziewa się w bieżącym roku zysku operacyjnego 13-15 mld dolarów, czyli podobnie do rekordowych 14,3 mld w 2021 r. i przewiduje zwiększenie produkcji samochodów wraz z poprawą dostaw półprzewodników. Jest też zadowolony z cen sprzedaży. - Zasadniczo wykorzystamy część dodatkowych przychodów z większej sprzedaży w przyspieszenie produkcji , a nie będziemy dążyć do uzyskiwania maksymalnego zysku krótkoterminowego - wyjaśnił Paul Jacobson, szef pionu finansowego. Poinformował, że GM zamierza przeznaczyć na inwestycje w tym roku 9-10 mld dolarów i podobne kwoty w następnych latach. Koncern nie wypłaca dywidendy.

Czytaj więcej

Grupa Volkswagen stawia na elektryfikację

Mary Barra, prezes koncernu ogłosiła, że GM „przyspieszy w latach 2020-25 z inwestowaniem 35 mld dolarów, ale dojdzie też trochę innych inwestycji”, planowanych pod koniec bieżącej dekady. Koncern ogłosi pod koniec czerwca lokalizację czwartej fabryki baterii do e-aut i zainwestuje w trzecią montownię e-furgonetek. Mary Barra poinformowała również, że firma ma już 110 tys. zamówień na elektryczną wersję pickupa Silverado. Nie ujawniła jednak nowej wysokości łącznych inwestycji w elektryki do 2025 r. GM podał wcześniej w bilansie kwartalnym, że w bieżącym roku wyda o 1,5 mld więcej na przyspieszenie prac nad oprogramowaniem i gamą swych e-aut.

Chevrolet Silverado EV

Chevrolet Silverado EV

Foto: mat. prasowe

Według prezes Barra, oferowanie elektryków po bardziej przystępnych cenach ma zasadnicze znaczenie dla planów firmy. W przyszłym roku GM wyprodukuje 30 tys. elektrycznych aut Chevrolet Equinox z ceną sprzedaży 30 tys. dolarów i pracuje już nad kolejnym, tańszym autem. W IV kwartale 2021 GM nie produkował praktycznie w Ameryce Północnej aut elektrycznych z powodu akcji przywoławczej baterii. Wstrzymano linię montażową Chevroleta Bolt, sprzedano niespełna 25 tys. sztuk tego modelu. W bieżącym roku i w następnym GM zamierza dostarczyć w Ameryce Płn. 400 tys. elektryków, planuje 20 premier, a na świecie 30 do 2025 r. — Myślimy, że niektóre z tych modeli będą powstawać w liczbie ponad 100 tys. rocznie — powiedziała Barra w relacji Reutera.

Chevrolet Equinox

Chevrolet Equinox

Foto: mat. prasowe

W 2021 r. GM osiągnął rekordowy zysk netto 10,02 mld (+56 proc.), zysk operacyjny 14,3 mld dolarów i obroty 127 mld (+4 proc.). W bieżącym roku zakłada zysk netto 9,4-10,8 mld, zysk operacyjny 13-15 mld, „jeśli nie będzie nowych wyzwań w gospodarce albo zawirowań w łańcuchach dostaw”. Dodatkowe koszty logistyki i cen surowców wyniosą 2,5 mld, a dział finansowy wypracuje miliard dolarów zysku mniej. Paul Jacobson poinformował, że w zwiększonej produkcji znajdzie się więcej pojazdów o niższej marży (w 2021 r. wyniosła 7,9 proc.).

GM spodziewa się w bieżącym roku zysku operacyjnego 13-15 mld dolarów, czyli podobnie do rekordowych 14,3 mld w 2021 r. i przewiduje zwiększenie produkcji samochodów wraz z poprawą dostaw półprzewodników. Jest też zadowolony z cen sprzedaży. - Zasadniczo wykorzystamy część dodatkowych przychodów z większej sprzedaży w przyspieszenie produkcji , a nie będziemy dążyć do uzyskiwania maksymalnego zysku krótkoterminowego - wyjaśnił Paul Jacobson, szef pionu finansowego. Poinformował, że GM zamierza przeznaczyć na inwestycje w tym roku 9-10 mld dolarów i podobne kwoty w następnych latach. Koncern nie wypłaca dywidendy.

Producenci
Byli dumą koncernu. Teraz 1900 pracowników Porsche może stracić pracę
Producenci
Ferrari z minimalnym wzrostem sprzedaży, ale miliardowym zyskiem
Producenci
Audi znów zmienia oznaczenia modeli. Ostatnie zmiany nie spodobały się klientom
Producenci
Ta marka od pięciu lat jest najpopularniejszym producentem samochodów na świecie
Producenci
Hyundai w Polsce z rekordem sprzedaży. Najlepszy wynik od początku działalności