Audi wprowadza do sprzedaży najmocniejszy samochód w swojej historii

Skoro spokrewnione technicznie z e-tronem GT Porsche Taycan niedawno przeszło lifting, teraz przyszła pora również na Audi. Do gamy dołączyła także wersja performance, która jest najmocniejszym seryjnym samochodem z czterema pierścieniami w logo.

Publikacja: 25.06.2024 05:42

Audi e-tron GT po modernizacji

Audi e-tron GT po modernizacji

Foto: mat. prasowe

To już trzy lata, odkąd powitaliśmy na rynku Audi e-tron GT. Dyskusje na temat tego, czy wygląda lepiej od swojego „krewniaka”, czyli Porsche Taycana, wciąż nie milkną. O stylistyce można rozmawiać, ale akurat mocy w przypadku tego modelu raczej nikomu nie brakowało, zwłaszcza w wersji RS. A mimo tego, Audi właśnie pokazało jeszcze mocniejszą odmianę…. a pozostałe wersje otrzymały zastrzyk koni mechanicznych. e-tron GT w bazowej odmianie osiąga 679 KM. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s. To niezwykle szybko… ale przypomnijmy, że mowa o najwolniejszej i najsłabszej wersji w gamie. Mocniejszy jest RS e-tron GT osiągający teraz 856 KM. Setka pojawia się na jego prędkościomierzu w 2,8 s od startu, a prędkość maksymalna rośnie z 245 do 250 km/h.

Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

Foto: mat. prasowe

Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Wyjątkowe Audi RS 4 Avant na wyjątkową rocznicę. Plus 20 KM i mnóstwo żółtego koloru

Na szczycie gamy umieszczono nową wersję performance. Ma rekordowe w przypadku tej marki 925 KM i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 2,5 s. Zwiększenie mocy stało się możliwe za sprawą zastosowania bardziej wydajnych silników synchronicznych z magnesem trwałym. To jednak nie wszystko, co ulepszono w elektrycznym Audi. W ramach liftingu delikatnie odświeżono wygląd. Zmienił się grill, przeprojektowano zderzaki i wygląd aluminiowych obręczy. Fani modelu mogą mieć nowe argumenty w dyskusji z miłośnikami Taycana.

Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

Foto: mat. prasowe

Audi RS e-tron GT

Audi RS e-tron GT

Foto: mat. prasowe

Poza tym, e-tron GT nie tylko szybciej jeździ, ale i może dalej zajechać. Akumulatory odchudzono i polepszono ich gęstość energii. Pojemność brutto to 105 kWh (pojemność użyteczna: 97 kWh). Zoptymalizowano chłodzenie ogniw i polepszono działanie systemu predykcyjnego zarządzania temperaturą - wszystko po to, by samochód oferował większy zasięg i większą moc ładowania w każdych warunkach. Teraz sięga ona 320 kW (przed liftingiem mówiliśmy o 270 kW), co oznacza, że gdy znajdziemy odpowiednio szybką ładowarkę, możemy uzupełnić energię od 10 do 80 proc. zaledwie w 18 minut. Maksymalny zasięg e-trona GT to 609 km. Mocniejsze odmiany przejadą nieco mniej.

Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

Foto: mat. prasowe

To nie koniec zmian. Nowe zawieszenie pneumatyczne z dwukomorową, dwuzaworową technologią ma poprawić zachowanie samochodu w zakrętach, jednocześnie nie odbierając komfortu jazdy. W opcji dostępne jest jeszcze bardziej zaawansowane zawieszenie aktywne, właściwie eliminujące przechyły nadwozia i błyskawicznie zmieniające wysokość prześwitu, by kierowca nie odczuwał nierówności nawierzchni. Poprawiono skuteczność układu hamulcowego i dodano możliwość zamówienia tylnej osi skrętnej. W wersji performance można włączyć tryb wydajności, stworzony specjalnie po to, by polepszyć zachowanie się auta na najbardziej wymagających torach wyścigowych.

Audi e-tron GT

Audi e-tron GT

Foto: mat. prasowe

Nowe Audi e-tron GT na polski rynek jeszcze nie zostało wycenione

Delikatne zmiany można dojrzeć także we wnętrzu. e-tron GT ma m.in. nową kierownicę i fotele i ładniejsze materiały wykończeniowe, a jego szklany dach można ściemnić, wciskając przycisk. Wirtualny kokpit wyświetla nowe funkcje - czyli np. informuje kierowcę o temperaturze akumulatora. Cen na rynek polski jeszcze nie znamy. W Niemczech cennik poliftingowego e-trona GT otwiera kwota 126 000 euro (548 000 zł), a 925-konna wersja performance kosztuje nie mniej niż 160 500 euro (698 000 zł).

Czytaj więcej

Porsche Taycan Turbo GT: Szef jest tylko jeden

To już trzy lata, odkąd powitaliśmy na rynku Audi e-tron GT. Dyskusje na temat tego, czy wygląda lepiej od swojego „krewniaka”, czyli Porsche Taycana, wciąż nie milkną. O stylistyce można rozmawiać, ale akurat mocy w przypadku tego modelu raczej nikomu nie brakowało, zwłaszcza w wersji RS. A mimo tego, Audi właśnie pokazało jeszcze mocniejszą odmianę…. a pozostałe wersje otrzymały zastrzyk koni mechanicznych. e-tron GT w bazowej odmianie osiąga 679 KM. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,4 s. To niezwykle szybko… ale przypomnijmy, że mowa o najwolniejszej i najsłabszej wersji w gamie. Mocniejszy jest RS e-tron GT osiągający teraz 856 KM. Setka pojawia się na jego prędkościomierzu w 2,8 s od startu, a prędkość maksymalna rośnie z 245 do 250 km/h.

Pozostało 80% artykułu
Premiery
Papież ma nowy samochód. Pierwszy taki w stuletniej historii
Premiery
Chińskie linie lotnicze wyprodukują własne auto. Bilety lotnicze w cenie samochodu
Premiery
Hyundai celuje w klasę premium. Nowy okręt flagowy to Ioniq 9
Premiery
Nowa Skoda Kodiaq doczekała się wersji RS. Dla rodziców, którym wiecznie się spieszy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką