Toyota GR86: Piękny, analogowy świat

Toyota pozostaje wierna klasycznym coupé z silnikami benzynowymi i odnowiła swój nieco ostatnio zapomniany model GR86. Większa pojemność skokowa, moc, moment obrotowy i nadal brak turbosprężarki to główne cechy nowej odsłony

Publikacja: 05.02.2022 09:30

Toyota GR86

Toyota GR86

Foto: mat. prasowe

Nigdy bym nie postawił na to, że z wolumenowych marek to właśnie Toyota pozostanie z największą ilością klasycznych modeli coupé w swojej ofercie. Wszyscy inni – od Opla poprzez Peugeota do Volkswagena – już dawno się wycofali z tego segmentu i oferują co najwyżej kolejne wersje SUV-ów w stylu coupé. Tak więc już na samym początku należą się wielkie brawa dla Toyoty za podtrzymanie gatunku i pamięć o tym, że samochody są też po to, żeby po prostu czerpać frajdę z samej jazdy z niekoniecznie obranym celem.

Toyota GR86

Toyota GR86

Foto: mat. prasowe

Mało, że powstała nowa generacja GR86, to jeszcze zbudowana jest w możliwie klasyczny sposób. GR86 to analogowy samochód ery cyfrowej. Bez turbodoładowanego silnika, hybrydyzacji czy z ogromem asystentów jazdy. Czterocylindrowy silnik to bokser, czyli taki o przeciwbieżnym układzie tłoków. Ma 2,4 litra pojemności, moc 234 KM (plus 34 KM względem poprzednika) i rozkręca się do 7 tys. obr./min. To coupé nie potrzebuje tabuna koni mechanicznych, bo ma niską masę własną, tylko 1270 kg. Tym samym nowe GR86 pozostaje lekkie jak poprzednik. Za to jego sztywność skrętna jest aż o 50 proc. większa.

Toyota GR86

Toyota GR86

Foto: m

Czytaj więcej

W słabym styczniu Toyota jeszcze silniejsza

Produkowana od dziesięciu lat GR86 sprzedała się w liczbie 220 tys. egz. Głównym rynkiem jest Japonia i Ameryka Północna. Do Europy trafia 8 proc. produkcji tego modelu. Nowy model będzie w pewnym sensie limitowany. Na Stary Kontynent trafi nie więcej niż 4,5 tys. sztuk i zniknie z oferty w 2024 roku. Bliźniacze Subaru BRZ znika z oferty.

Toyota GR86

Toyota GR86

Foto: mat. prasowe

Wiecie, dlaczego Toyota zbudowała GR86 w takiej klasycznej odmianie? Bo może sobie na to pozwolić. Niemal cała rodzina modeli składa się z aut hybrydowych, więc zużycie flotowe wszystkich samochodów Toyoty i ich emisje CO2 są znacznie poniżej prawnie dopuszczalnego limitu. Tym samym Japończycy nie muszą obawiać się kar od Unii, jak wielu innych producentów. Cena Toyoty GR86 rozpoczyna się od około 180 000 zł.

Toyota GR86

Toyota GR86

Foto: mat. prasowe

Toyota GR86

Toyota GR86

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

ADAC sprawdziło, które modele aut są naprawdę warte swojej ceny

Nigdy bym nie postawił na to, że z wolumenowych marek to właśnie Toyota pozostanie z największą ilością klasycznych modeli coupé w swojej ofercie. Wszyscy inni – od Opla poprzez Peugeota do Volkswagena – już dawno się wycofali z tego segmentu i oferują co najwyżej kolejne wersje SUV-ów w stylu coupé. Tak więc już na samym początku należą się wielkie brawa dla Toyoty za podtrzymanie gatunku i pamięć o tym, że samochody są też po to, żeby po prostu czerpać frajdę z samej jazdy z niekoniecznie obranym celem.

Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł