Reklama

Samochód, który pomógł wygrać II wojnę światową

Można śmiało powiedzieć, że Willys MB Jeep odegrał kluczową rolę w walce o wyzwolenie Europy spod okupacji hitlerowskiej. To wszechstronne auto wpisało się na stałe w historię motoryzacji i świata.

Publikacja: 07.06.2024 11:36

Willys MB Jeep to jeden z bohaterów II wojny światowej

Willys MB Jeep to jeden z bohaterów II wojny światowej

Foto: AdobeStock

W tym roku przypada 80. rocznica D-Day, kiedy 6 czerwca 1944 roku siły alianckie wylądowały w Normandii drogą morską i powietrzną. Była to bezprecedensowa operacja wojskowa, w której ludzie i maszyny rozpoczęli wyzwalanie Europy. Wśród tych żołnierzy, samolotów, łodzi desantowych i statków jeden samochód stał się częścią historii: Willys MB Jeep. To prawdziwy symbol lądowania aliantów na plażach Normandii. Auto, które ma wyjątkowe miejsce w panteonie motoryzacji. Produkowany był od 1941 do 1945 roku dla armii amerykańskiej i brał udział we wszystkich bitwach o wyzwolenie Europy spod okupacji hitlerowskiej.

Willys MB Jeep

Willys MB Jeep

Foto: mat. prasowe

Historia tego modelu rozpoczyna się kiedy Willys-Overland i American Bantam Car odpowiedzieli na rozpisany przetarg armii amerykańskiej, która potrzebowała prostego, ale solidnego samochodu. Dzięki temu powstał jeden z pierwszych samochodów z napędem 4x4 w historii motoryzacji. Ale historia Willisa rozpoczęła się od przegranego przetargu. 5 sierpnia 1940 zamówienie na budowę 70 samochodów wygrał Bantam Car, który podjął się budowy prototypu w wymaganym czasie 49 dni. Willys, mimo nieco tańszej oferty nie otrzymał zlecenia m.in. dlatego, że potrzebował na jego wykonanie dłuższego czasu, bo 120 dni. W chwili przetargu Willis nie miał gotowego projektu, a jedynie analizę kosztów i potrzebnego czasu. 23 września 1940 prototyp pierwowzoru Jeepa – Bantam BRC przedstawiono do prób, które wypadły pomyślnie.

Czytaj więcej

Jeep wycofuje się ze elektrycznej strategii. Nowe modele z silnikami spalinowymi
Willys MB Jeep

Willys MB Jeep

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Pomimo przegranego w przetargu, Willys-Overland rozpoczął na własne ryzyko projektowanie i budowę prototypu. Pierwszy prototyp samochodu terenowego Willys Quad, który był podobny do Bantama i pokrewny z nim konstrukcyjnie przedstawiono 11 listopada 1940 r. Widząc efekt końcowy w grudniu 1940 wojsko zamówiło 1500 sztuk ulepszonego modelu Willys MA. W pierwszej połowie 1941 armia amerykańska wybrała konstrukcję Willysa jako podstawowy samochód terenowy, a w lipcu tego samego roku zleciła firmie Willys-Overland produkcję 16 tys. egzemplarzy. W niecałe pięć lat zmontowano ponad 640 tys. egzemplarzy, które w większości wysłano na wojnę. Tym samochodem jeździli żołnierze i generałowie. Ważył nieco pomad tonę (2204 funty) i ma 129,9 cala długości, 62,0 cala szerokości i 68,69 cala wysokości (długość 3360 mm, szerokość 1575 mm, wysokość 1772/1321 mm z dachem rozłożonym/z opuszczoną szybą).

Willys MB Jeep

Willys MB Jeep

Foto: mat. prasowe

Willys został stworzony, żeby poradzić sobie praktycznie w każdych warunkach drogowych, żeby jeździć przy każdej pogodzie i z każdym rodzajem ładunku. Czterocylindrowy silnik benzynowemu Willys Overland MB rozwija moc 60 KM i rozpędza ten lekki pojazd terenowy do 105 km/h i pozwalał pokonać na jednym tankowaniu 300 km. Było to auto łatwe w utrzymaniu i naprawie. Podczas lądowania nosił nazwę Willys MB, określenie Jeep pojawiło się później. W podstawowej konfiguracji był wyposażony w karabin maszynowy i dwa pistolety maszynowe, była także radiostacja. Jeep pozostanie symbolem, który dopomógł w wygraniu II wojny światowej.

Czytaj więcej

Jeep Avenger: Spaghetti western

W tym roku przypada 80. rocznica D-Day, kiedy 6 czerwca 1944 roku siły alianckie wylądowały w Normandii drogą morską i powietrzną. Była to bezprecedensowa operacja wojskowa, w której ludzie i maszyny rozpoczęli wyzwalanie Europy. Wśród tych żołnierzy, samolotów, łodzi desantowych i statków jeden samochód stał się częścią historii: Willys MB Jeep. To prawdziwy symbol lądowania aliantów na plażach Normandii. Auto, które ma wyjątkowe miejsce w panteonie motoryzacji. Produkowany był od 1941 do 1945 roku dla armii amerykańskiej i brał udział we wszystkich bitwach o wyzwolenie Europy spod okupacji hitlerowskiej.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Po Drodze
Te samochody i rozwiązania wyprzedziły przyszłość. 10 innowacji, które zmieniły motoryzację
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Po Drodze
Wynalazek, który ocalił silnik spalinowy. Turbodoładowanie ma już ponad 50 lat
Po Drodze
Kończy się era kolejnych fajnych modeli aut. Ostatni Ford opuścił fabrykę
Po Drodze
Koniec ery Godzilli. Nissan GT-R R35 odchodzi po 18 latach chwały
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Po Drodze
Szept luksusu unoszący się nad asfaltem. Rolls-Royce Phantom ma 100 lat
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama