Reklama

Mercedesy będą świecić na turkusowo. To nie tuning tylko nowa technologia

Mercedesy S i EQS jeżdżące po Newadzie i Kalifornii otrzymają reflektory, które w określonych sytuacjach mogą świecić na turkusowo (czyli w odcieniu zielono-niebieskim). To ważna informacja dla innych kierowców. O co chodzi?

Publikacja: 03.01.2024 05:04

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Oświetlenie samochodowe przez ostatnie lata przechodziło co najmniej kilka rewolucji. Pożegnaliśmy żarówki H7 na rzecz ksenonowych, a potem zaczęły pojawiać się diody LED. Teraz często mamy do czynienia z lampami adaptacyjnymi, matrycowymi, laserowymi… Są zaawansowane bardziej niż niejeden komputer i droższe od prostego, używanego samochodu. Również lampy z tyłu mocno się zmieniły. Diodowe, z dynamicznymi kierunkowskazami, a ostatnio – np. w Audi – z funkcją wyświetlania komunikatów innym kierowcom. Teraz nadchodzi kolejna zmiana. Do dobrze znanych kolorów oświetlenia dojdzie kolejny. Mowa o turkusowym. Lampy Mercedesów EQS i klasy S jeżdżących po drogach Newady i Kalifornii w USA będą mogły świecić właśnie w taki sposób. Dotyczy to zarówno fragmentów przednich reflektorów, jak i tylnych (obok „klasycznej” czerwieni) oraz typowych dla amerykańskiego rynku lamp obrysowych.

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa twarz luksusu. Oto pierwszy elektryczny Maybach

O co chodzi? Bynajmniej nie o tuning, a o to, by informować innych użytkowników drogi, że samochód porusza się w trybie jazdy autonomicznej na poziomie trzecim. Dotyczy to egzemplarzy z systemem Drive Pilot. Po ustawieniu odpowiedniego trybu kierowca teoretycznie nie musi skupiać się na prowadzeniu. Mercedes „zawiadomi” o tym innych. Skąd wybór akurat koloru turkusowego? To wynik badań. Wskazały, że właśnie taka barwa zwraca na siebie uwagę i odpowiednio odróżnia się od innych widocznych na drodze.

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Turkusowe oświetlenie może stać się standardem

W obydwu amerykańskich stanach Mercedes otrzymał tymczasowe pozwolenie na używanie „nietypowego” koloru – i to jako pierwszy producent na świecie. W Kalifornii obowiązuje ono przez dwa lata, a w Newadzie – dopóki nie zmienią się przepisy. Niemiecka marka walczy jednak, by turkusowe oświetlenie stało się nowym standardem na rynku. - Im bardziej zautomatyzowane pojazdy poruszają się po drogach, tym ważniejsze stają się komunikacja i interakcja między pojazdem a światem – skomentował sprawę Markus Schäfer, członek zarządu firmy. Być może musimy zacząć się przyzwyczajać do aut świecących na turkusowo… ze zrelaksowanymi kierowcami w środku.

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Czytaj więcej

Zmiany w prawie jazdy. Seniorzy po 65 roku życia i młodzi będą mieli najtrudniej

Oświetlenie samochodowe przez ostatnie lata przechodziło co najmniej kilka rewolucji. Pożegnaliśmy żarówki H7 na rzecz ksenonowych, a potem zaczęły pojawiać się diody LED. Teraz często mamy do czynienia z lampami adaptacyjnymi, matrycowymi, laserowymi… Są zaawansowane bardziej niż niejeden komputer i droższe od prostego, używanego samochodu. Również lampy z tyłu mocno się zmieniły. Diodowe, z dynamicznymi kierunkowskazami, a ostatnio – np. w Audi – z funkcją wyświetlania komunikatów innym kierowcom. Teraz nadchodzi kolejna zmiana. Do dobrze znanych kolorów oświetlenia dojdzie kolejny. Mowa o turkusowym. Lampy Mercedesów EQS i klasy S jeżdżących po drogach Newady i Kalifornii w USA będą mogły świecić właśnie w taki sposób. Dotyczy to zarówno fragmentów przednich reflektorów, jak i tylnych (obok „klasycznej” czerwieni) oraz typowych dla amerykańskiego rynku lamp obrysowych.

Reklama
Innowacje
Rewolucja przy budowie autostrady A2. Polska testuje beton przyszłości
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Innowacje
Rewolucja drogowa. Barierki z AI, które ostrzegają przed korkami, wypadkami i zwierzętami
Innowacje
Mercedes-AMG nie rezygnuje z V8. Nowy silnik ma być mocniejszy niż kiedykolwiek
Innowacje
Nowy silnik Dacii z techniczną niespodzianką. Takiego połączenia jeszcze nie było
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Innowacje
Rewolucja w mObywatelu. Koniec z papierowymi formularzami podczas kolizji
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama