Mercedesy będą świecić na turkusowo. To nie tuning tylko nowa technologia

Mercedesy S i EQS jeżdżące po Newadzie i Kalifornii otrzymają reflektory, które w określonych sytuacjach mogą świecić na turkusowo (czyli w odcieniu zielono-niebieskim). To ważna informacja dla innych kierowców. O co chodzi?

Publikacja: 03.01.2024 05:04

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Oświetlenie samochodowe przez ostatnie lata przechodziło co najmniej kilka rewolucji. Pożegnaliśmy żarówki H7 na rzecz ksenonowych, a potem zaczęły pojawiać się diody LED. Teraz często mamy do czynienia z lampami adaptacyjnymi, matrycowymi, laserowymi… Są zaawansowane bardziej niż niejeden komputer i droższe od prostego, używanego samochodu. Również lampy z tyłu mocno się zmieniły. Diodowe, z dynamicznymi kierunkowskazami, a ostatnio – np. w Audi – z funkcją wyświetlania komunikatów innym kierowcom. Teraz nadchodzi kolejna zmiana. Do dobrze znanych kolorów oświetlenia dojdzie kolejny. Mowa o turkusowym. Lampy Mercedesów EQS i klasy S jeżdżących po drogach Newady i Kalifornii w USA będą mogły świecić właśnie w taki sposób. Dotyczy to zarówno fragmentów przednich reflektorów, jak i tylnych (obok „klasycznej” czerwieni) oraz typowych dla amerykańskiego rynku lamp obrysowych.

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowa twarz luksusu. Oto pierwszy elektryczny Maybach

O co chodzi? Bynajmniej nie o tuning, a o to, by informować innych użytkowników drogi, że samochód porusza się w trybie jazdy autonomicznej na poziomie trzecim. Dotyczy to egzemplarzy z systemem Drive Pilot. Po ustawieniu odpowiedniego trybu kierowca teoretycznie nie musi skupiać się na prowadzeniu. Mercedes „zawiadomi” o tym innych. Skąd wybór akurat koloru turkusowego? To wynik badań. Wskazały, że właśnie taka barwa zwraca na siebie uwagę i odpowiednio odróżnia się od innych widocznych na drodze.

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Turkusowe oświetlenie może stać się standardem

W obydwu amerykańskich stanach Mercedes otrzymał tymczasowe pozwolenie na używanie „nietypowego” koloru – i to jako pierwszy producent na świecie. W Kalifornii obowiązuje ono przez dwa lata, a w Newadzie – dopóki nie zmienią się przepisy. Niemiecka marka walczy jednak, by turkusowe oświetlenie stało się nowym standardem na rynku. - Im bardziej zautomatyzowane pojazdy poruszają się po drogach, tym ważniejsze stają się komunikacja i interakcja między pojazdem a światem – skomentował sprawę Markus Schäfer, członek zarządu firmy. Być może musimy zacząć się przyzwyczajać do aut świecących na turkusowo… ze zrelaksowanymi kierowcami w środku.

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Nowe kolory świateł są testowane w Newadzie i Kalifornii

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

Czytaj więcej

Zmiany w prawie jazdy. Seniorzy po 65 roku życia i młodzi będą mieli najtrudniej

Oświetlenie samochodowe przez ostatnie lata przechodziło co najmniej kilka rewolucji. Pożegnaliśmy żarówki H7 na rzecz ksenonowych, a potem zaczęły pojawiać się diody LED. Teraz często mamy do czynienia z lampami adaptacyjnymi, matrycowymi, laserowymi… Są zaawansowane bardziej niż niejeden komputer i droższe od prostego, używanego samochodu. Również lampy z tyłu mocno się zmieniły. Diodowe, z dynamicznymi kierunkowskazami, a ostatnio – np. w Audi – z funkcją wyświetlania komunikatów innym kierowcom. Teraz nadchodzi kolejna zmiana. Do dobrze znanych kolorów oświetlenia dojdzie kolejny. Mowa o turkusowym. Lampy Mercedesów EQS i klasy S jeżdżących po drogach Newady i Kalifornii w USA będą mogły świecić właśnie w taki sposób. Dotyczy to zarówno fragmentów przednich reflektorów, jak i tylnych (obok „klasycznej” czerwieni) oraz typowych dla amerykańskiego rynku lamp obrysowych.

Innowacje
BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu
Innowacje
Mercedes pracuje nad nowymi hamulcami. Koniec z pyłem hamulcowym i wymianą klocków
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Innowacje
Hyundai wymyślił na nowo wyświetlacz przezierny. To hologram na całej przedniej szybie
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką