Reklama

Nowy napęd z Chin: hybryda IM Motors z zasięgiem elektrycznym aż do 450 km

IM Motors, marka należąca do koncernu SAIC i blisko powiązana z MG, zapowiada wprowadzenie nowego układu napędowego typu range extender. System o nazwie Super Extended Range zadebiutuje wraz z dużym SUV-em klasy premium i ma zapewniać rekordowy zasięg jazdy w trybie elektrycznym do 450 km.

Publikacja: 26.07.2025 11:55

IM Motors, zapowiada premierę układu Super Extended Range

IM Motors, zapowiada premierę układu Super Extended Range

Foto: mat. prasowe

Napędy typu range extender (czyli z silnikiem spalinowym służącym wyłącznie jako generator energii dla silnika elektrycznego) przeżywają obecnie swój renesans, zwłaszcza w Chinach. Łączą one zalety pojazdów elektrycznych – możliwość jazdy bezemisyjnej – z pewnością podróżowania, jaką daje konwencjonalny silnik spalinowy jako rezerwa. Coraz częściej jednak nie są to już auta z niewielkimi akumulatorami, trend wyraźnie zmierza w stronę dużych baterii i pełnoprawnego elektrycznego napędu, uzupełnianego o silnik benzynowy jako „plan B”.

Czytaj więcej

MG zaskoczyło wszystkich swoimi cenami aut. Poziom jak sprzed kilku lat

Taką właśnie drogę obrała firma IM Motors, zapowiadając premierę układu Super Extended Range na 1 sierpnia 2025 roku. Zgodnie z ujawnionymi informacjami, kluczowymi elementami układu będą akumulator o pojemności 66 kWh produkcji CATL (prawdopodobnie z nowej serii Freevoy), silnik benzynowy 1,5 turbo o mocy 155 KM oraz 800-woltowa architektura systemu, umożliwiająca bardzo szybkie ładowanie. Napęd na koła ma być realizowany wyłącznie przez silniki elektryczne, co wskazuje na to, że jednostka spalinowa nie będzie połączona mechanicznie z kołami, a jedynie będzie pełniła rolę generatora energii – klasyczny układ EREV (Extended-Range Electric Vehicle).

450 km „na prądzie” i ultraszybkie ładowanie

Deklarowany zasięg do 450 km w trybie elektrycznym (według optymistycznego chińskiego cyklu CLTC) to wynik, który przewyższa niektóre pełne samochody elektryczne z bateriami o podobnej pojemności. Oznacza to, że w wielu codziennych scenariuszach użytkownik może eksploatować pojazd jak pełnoprawne BEV, korzystając z silnika spalinowego wyłącznie okazjonalnie – np. podczas długich podróży. Zastosowanie platformy 800 V umożliwi ładowanie z mocą przekraczającą 300 kW, co pozwoli na odzyskanie większości zasięgu w mniej niż 20 minut (o ile infrastruktura na to pozwoli). Warto przypomnieć, że akumulator CATL Freevoy, który zadebiutował pod koniec 2024 r., został zaprojektowany właśnie z myślą o systemach EREV i hybrydach nowej generacji – z naciskiem na szybkość ładowania, odporność temperaturową i optymalizację masy.

IM LS9

IM LS9

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Debiut w luksusowym SUV-ie IM LS9

Nowy układ Super Extended Range zadebiutuje pod koniec 2025 r. w nowym modelu marki – IM LS9. Będzie to flagowy SUV marki, mierzący 5,29 metra długości, z imponującym rozstawem osi 3160 mm i wysokością 1,81 metra. To parametry zbliżone do takich pojazdów jak Mercedes GLS czy BMW X7, co jasno sugeruje ambicje marki w segmencie premium. Choć stylistyka i szczegóły wnętrza LS9 nie zostały jeszcze oficjalnie pokazane, wiadomo, że pojazd będzie naszpikowany nowoczesnymi technologiami: systemami wspomagania jazdy opartymi na LiDAR-ze, kierownicą typu by-wire, a także zaawansowanym systemem zarządzania chassis.

IM LS9

IM LS9

Foto: mat. prasowe

IM Motors zamierza w kolejnych latach rozszerzać gamę modeli z technologią range extender i systemem Super Extended Range. Biorąc pod uwagę silne wsparcie kapitałowe koncernu SAIC, a także strategiczną współpracę z Alibaba Group i inwestycje w nowe zakłady, marka może wkrótce realnie zagrozić takim graczom jak Nio, Li Auto czy BYD. Europejska ekspansja również jest brana pod uwagę – a dzięki powiązaniom z MG, wejście na rynki UE może być tylko kwestią czasu.

Czy wiesz, że...

– CATL, dostawca baterii dla IM Motors, jest największym na świecie producentem ogniw do EV i w 2024 r. przekroczył 40 proc. udziału w globalnym rynku.
– IM Motors już dziś oferuje w Chinach model L6 z baterią półstałą (semi-solid state), która według CLTC pozwala na przejechanie ponad 1000 km.

Czytaj więcej

Najlepiej sprzedający się w Europie chiński elektryk przeszedł totalną metamorfozę

Napędy typu range extender (czyli z silnikiem spalinowym służącym wyłącznie jako generator energii dla silnika elektrycznego) przeżywają obecnie swój renesans, zwłaszcza w Chinach. Łączą one zalety pojazdów elektrycznych – możliwość jazdy bezemisyjnej – z pewnością podróżowania, jaką daje konwencjonalny silnik spalinowy jako rezerwa. Coraz częściej jednak nie są to już auta z niewielkimi akumulatorami, trend wyraźnie zmierza w stronę dużych baterii i pełnoprawnego elektrycznego napędu, uzupełnianego o silnik benzynowy jako „plan B”.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Innowacje
Czechy drugim krajem w Europie, który pozwoli korzystać z autonomicznej jazdy
Innowacje
Ten silnik ma zapewnić przyszłość napędów spalinowych. Spala praktycznie wszystko
Innowacje
Nowe fotoradary. Wychwytują kierowców korzystających z telefonu
Innowacje
Klienci będą zadowoleni. Volkswagen wraca do przycisków i klawiszy
Innowacje
Niemiecki przemysł motoryzacyjny idzie na wojnę z Google i Apple
Reklama
Reklama