Reklama
Rozwiń
Reklama

AllGrip: Napęd na cztery koła według Suzuki

Slogan reklamowy Suzuki „AllGrip for All People” (napęd allgrip dla wszystkich ludzi) pochodzi z 2013 roku. To właśnie zaprezentowano Suzuki SX4 S-Cross wyposażone w napęd na cztery koła AllGrip, który zaprojektowano dzięki wieloletniemu doświadczeniu Japończyków w budowie modeli terenowych-4x4.

Publikacja: 05.04.2022 16:41

AllGrip: Napęd na cztery koła według Suzuki

Foto: mat. prasowe

W latach 60. ubiegłego wieku inżynierowie Suzuki wyznaczyli sobie cel, jakim miał być: „Pojazd, który może poruszać się po wyboistych drogach i docierać do miejsc, do których zwykłe samochody nie dojeżdżają”. W roku 1968 ruszyły prace nad lekkim autem z segmentu tzw. kei-car (mini, typowe dla rynku japońskiego), który miał napęd na cztery koła. Po dwóch latach, w roku 1970 projekt doczekał się seryjnej produkcji - trzyosobowy LJ10 (Light Jeep 10) był pierwszym z wielu terenowych modeli Suzuki.

Suzuki LJ10

Suzuki LJ10

Foto: mat. prasowe

Napęd na cztery koła stale modernizano. Kolejne rozwiązania wdrażano w Suzuki, na początku z ramową konstrukcją podwozia (od serii LJ oraz SJ, przez Vitarę - do roku 2014 i Grand Vitarę po Samuraja oraz Jimny). W roku 2006 zaprezentowano małego crossovera z nadwoziem samonośnym SX-4. W tym samochodzie po raz pierwszy zastosowano całkiem nową generację napędu na cztery koła i-AWD ze sterowaniem elektronicznym, a kierowca w SX-4 mógł skorzystać z jednego z trzech trybów jazdy. Zmodyfikowany układ i-AWD wdrożono następnie w modelu Kizashi. W roku 2013, w kolejnej generacji Suzuki SX4 S-Cross, zastosowano wspomniany (sterowany elektronicznie) układ przeniesienia napędu AllGrip, który rok później trafił także do Suzuki Vitary nowej generacji. W roku 2016 w gamie aut czteronapędowych znalazł się Ignis drugiej generacji. W tym samym czasie Suzuki usystematyzowało gamę napędów na cztery koła pod nazwą AllGrip, zróżnicowanych pod względem konstrukcyjnym i technologicznym.

Suzuki Kizashi

Suzuki Kizashi

Foto: mat. prasowe

Aktualnie Suzuki oferuje następujące systemy AllGrip:

Reklama
Reklama

- AllGrip Auto z układem napędu na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym, zastosowanym w Suzuki Ignis.
- AllGrip Select, elektronicznie sterowany układ napędu na cztery koła, umożliwiający kierowcy wybór jednego z czterech trybów jazdy (auto, sport, snow i lock), zastosowany w modelach Suzuki Vitara i Suzuki S-Cross.
- AllGrip Pro, układ napędu na cztery koła ze skrzynią redukcyjną, włączany przez kierowcę, zastosowany w Suzuki Jimny.

W latach 60. ubiegłego wieku inżynierowie Suzuki wyznaczyli sobie cel, jakim miał być: „Pojazd, który może poruszać się po wyboistych drogach i docierać do miejsc, do których zwykłe samochody nie dojeżdżają”. W roku 1968 ruszyły prace nad lekkim autem z segmentu tzw. kei-car (mini, typowe dla rynku japońskiego), który miał napęd na cztery koła. Po dwóch latach, w roku 1970 projekt doczekał się seryjnej produkcji - trzyosobowy LJ10 (Light Jeep 10) był pierwszym z wielu terenowych modeli Suzuki.

Reklama
Innowacje
Chińska marka rewolucjonizuje silnik spalinowy. Ten napęd ma rekordową wydajność
Innowacje
Ten silnik pochłania więcej CO2, niż emituje. Oto jak działa rewolucyjny napęd
Innowacje
Rewolucja przy budowie autostrady A2. Polska testuje beton przyszłości
Innowacje
Rewolucja drogowa. Barierki z AI, które ostrzegają przed korkami, wypadkami i zwierzętami
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Innowacje
Mercedes-AMG nie rezygnuje z V8. Nowy silnik ma być mocniejszy niż kiedykolwiek
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama