Z tego artykułu się dowiesz:
- Jaka jest nowa koncepcja Mazdy na napęd spalinowy o ujemnym bilansie emisji CO2?
- Jakie innowacje technologiczne Mazda wprowadza w swoim nowym silniku spalinowym?
- Dlaczego Mazda uważa, że elektryfikacja nie jest jedynym rozwiązaniem przyszłości motoryzacji?
Nowy projekt o nazwie Carbon Negative ICE (ang. Internal Combustion Engine) to koncepcja spalinowego układu napędowego o ujemnym bilansie emisji CO2. Innymi słowy – samochód Mazdy miałby w trakcie jazdy oczyszczać powietrze, zamiast je zanieczyszczać. Podczas gdy rynek samochodów elektrycznych rozwija się w błyskawicznym tempie, Mazda konsekwentnie szuka własnej drogi. Marka nie zrezygnowała z tradycyjnych napędów, bo uważa, że elektryfikacja nie jest wszędzie rozwiązaniem idealnym. W krajach, gdzie energia elektryczna nadal w dużej mierze pochodzi z węgla czy gazu, samochody elektryczne wcale nie są zeroemisyjne. Dlatego Mazda stawia na rozwój czystych, wysokoefektywnych jednostek spalinowych, które mogłyby współistnieć z elektromobilnością.
Pierwsze kroki w tym kierunku marka stawiała już wcześniej – model MX-30 R-EV wykorzystuje niewielki silnik Wankla jako generator prądu (range-extender), a większy Mazda 6e powstał we współpracy z chińskim koncernem Dongfeng. Teraz Japończycy idą krok dalej i pracują nad koncepcją, która łączy zalety klasycznego silnika z ideą pochłaniania CO2. Aby uzyskać efekt „ujemnej emisji”, Mazda opracowała system składający się z trzech wzajemnie współdziałających elementów: ekologiczne biopaliwo, system wychwytywania CO2 z gazów wylotowych, zaawansowana technologia oczyszczania powietrza. To właśnie połączenie tych trzech rozwiązań ma sprawić, że samochód będzie realnie usuwał dwutlenek węgla z atmosfery.
Krok 1: Biopaliwo, które już podczas produkcji wiąże CO2
Podstawą systemu jest biopaliwo drugiej generacji, wytwarzane z roślinnych odpadów, alg lub organicznych resztek. W odróżnieniu od klasycznej ropy naftowej, takie źródła w trakcie wzrostu pochłaniają CO₂ z atmosfery. Gdy paliwo zostaje spalone w silniku, uwalnia dokładnie tyle samo dwutlenku węgla, ile wcześniej roślina pobrała w procesie fotosyntezy – a więc bilans emisji jest bliski zeru. Mazda twierdzi, że dzięki odpowiedniej technologii produkcji takie paliwo może emitować nawet o 90 proc. mniej CO₂ niż tradycyjna benzyna czy olej napędowy. To fundament całego systemu – paliwo samo w sobie jest klimatycznie neutralne.
Czytaj więcej
Czy można ulepszyć coś, co już jest hitem? Mazda twierdzi, że tak i przedstawia trzecią generację...