Od Yarisa Cross do Highlandera. Toyota stawia na napęd na cztery koła AWD-i

Co łączy miejskiego Yarisa Cross z 7-osobowym Highlanderem? W obu autach Toyota stosuje napęd na cztery koła AWD-i. Na czym polega jego działanie i w których modelach Toyoty stosowany jest napęd AWD-i?

Publikacja: 12.09.2022 09:44

Toyota Yaris Cross AWD-i

Toyota Yaris Cross AWD-i

Foto: mat. prasowe

Przez lata Toyota wyrobiła sobie markę jako producent samochodów terenowych. Produkowane i sprzedawane do dziś modele Hilux i Land Cruiser to jedne z ostatnich prawdziwych terenówek z konstrukcją opartą na ramię i stałym, mechanicznym napędem na cztery koła. Toyota doskonale wie, jakie korzyści płyną z napędu wszystkich kół, dlatego od lat stara się oferować takie rozwiązanie w jak największej liczbie modelu. Do aut hybrydowych opracowano koncepcję napędu wykorzystującego silnik elektryczny przy tylnej osi, a fundamentem tej technologii jest możliwość zastosowania jej w autach niemal wszystkich segmentów. To rozwiązanie nazwano AWD-i, czyli All Wheel Drive - intelligent, czyli inteligentny napęd wszystkich kół.

Toyota Yaris Cross AWD-i

Toyota Yaris Cross AWD-i

mat. prasowe

Założenie napędu AWD-i Toyoty jest takie, że w hybrydowym modelu montowany jest elektryczny silnik przy tylnej osi. I jest to największa różnica w stosunku do klasycznych aut terenowych - nie ma tu stałego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. To komputer, na podstawie błyskawicznej analizy danych, decyduje o tym, jak rozdzielić moc między przednimi a tylnymi kołami. Możliwość zastosowania napędu AWD-i w wielu modelach Toyoty daje architektura TNGA. Jej najważniejsze atuty to nisko umieszczony środek ciężkości, wysoka sztywność nadwozia, a także łatwość rozmieszczenia poszczególnych elementów układu hybrydowego. A także możliwość dodania napędu na cztery koła.

Czytaj więcej

W Kolorado powstaje wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi Toyoty

W Toyotach z napędem AWD-i mamy układ hybrydowy przedniej osi, w skład którego wchodzą silnik benzynowy, silnik elektryczny oraz generator ładujący baterię trakcyjną. Tylną oś napędza trzeci silnik elektryczny. Pracą wszystkich urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. To on umożliwia stosowanie mocniejszych silników elektrycznych, przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. W tym tkwi sekret osiągów Toyot z napędami hybrydowymi w trybie elektrycznym. A w konsekwencji oznacza to zużycie paliwa na poziomie zbliżonym do wersji z napędem wyłącznie na przód. Jak to możliwe? Gdy auto się porusza, napędzana jest przede wszystkim przednia oś. Tylne koła wkraczają do akcji tylko w razie potrzeby. Czyli wtedy, gdy system wyczuje utratę przyczepności, uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy będziemy poruszać się po nawierzchni o zmniejszonej przyczepności poza główną drogą.

Toyota Highlander

Toyota Highlander

mat. prasowe

Napęd AWD-i oznacza też dodatkowe tryby jazdy, które przeznaczone są do poruszania się w trudniejszych warunkach jak np. po śniegu lub po bezdrożach. Co więcej, Toyoty z napędem AWD-i wyposażone są też w system wspomagający zjazd ze wzniesienia. Ponadto, kompaktowe rozmiary AWD-i oznaczają, że bagażnik zachowuje dużą pojemność i jest ustawny. Napęd AWD-i jest dostępny w całej gamie hybrydowych SUV-ów i crossoverów Toyoty. Najmniejszym samochodem z napędem AWD-i w ofercie jest Toyota Yaris Cross. W przypadku tego auta jego hybrydowy napęd oparty jest o silnik 1.5 z linii Dynamic Force, który wytwarza 116 KM. Jego średnie spalanie wynosi od 4,7 l/100 km, co czyni go najoszczędniejszym SUV-em w gamie Toyoty. Toyota Highlander jest największym autem w gamie, w którym zastosowano napęd AWD-i. Ta hybryda ma łączną mocy 248 KM i wg. danych fabrycznych może się pochwalić średnim zużyciem paliwa na poziomie 6,6 l/100 km.

Czytaj więcej

Toyota pracuje nad baterią ze stałym elektrolitem. Najpierw trafi do hybrydy

Przez lata Toyota wyrobiła sobie markę jako producent samochodów terenowych. Produkowane i sprzedawane do dziś modele Hilux i Land Cruiser to jedne z ostatnich prawdziwych terenówek z konstrukcją opartą na ramię i stałym, mechanicznym napędem na cztery koła. Toyota doskonale wie, jakie korzyści płyną z napędu wszystkich kół, dlatego od lat stara się oferować takie rozwiązanie w jak największej liczbie modelu. Do aut hybrydowych opracowano koncepcję napędu wykorzystującego silnik elektryczny przy tylnej osi, a fundamentem tej technologii jest możliwość zastosowania jej w autach niemal wszystkich segmentów. To rozwiązanie nazwano AWD-i, czyli All Wheel Drive - intelligent, czyli inteligentny napęd wszystkich kół.

Pozostało 83% artykułu
Innowacje
Robotaxi, czyli autonomiczne taksówki. To będzie nowy biznes branży motoryzacyjnej
Innowacje
Nowy pomysł Apple zrewolucjonizuje branżę moto. Funkcje auta sterowane przez Carplay
Innowacje
Toyota chce wprowadzić na rynek rewolucyjne silniki spalinowe
Innowacje
Samochód jednorazowy. Nowy pomysł w świecie motoryzacji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Innowacje
Ten materiał może być przełomowy w motoryzacji i lotnictwie. Wymyślił go Polak