Przez lata Toyota wyrobiła sobie markę jako producent samochodów terenowych. Produkowane i sprzedawane do dziś modele Hilux i Land Cruiser to jedne z ostatnich prawdziwych terenówek z konstrukcją opartą na ramię i stałym, mechanicznym napędem na cztery koła. Toyota doskonale wie, jakie korzyści płyną z napędu wszystkich kół, dlatego od lat stara się oferować takie rozwiązanie w jak największej liczbie modelu. Do aut hybrydowych opracowano koncepcję napędu wykorzystującego silnik elektryczny przy tylnej osi, a fundamentem tej technologii jest możliwość zastosowania jej w autach niemal wszystkich segmentów. To rozwiązanie nazwano AWD-i, czyli All Wheel Drive - intelligent, czyli inteligentny napęd wszystkich kół.

Toyota Yaris Cross AWD-i

Toyota Yaris Cross AWD-i

mat. prasowe

Założenie napędu AWD-i Toyoty jest takie, że w hybrydowym modelu montowany jest elektryczny silnik przy tylnej osi. I jest to największa różnica w stosunku do klasycznych aut terenowych - nie ma tu stałego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem. To komputer, na podstawie błyskawicznej analizy danych, decyduje o tym, jak rozdzielić moc między przednimi a tylnymi kołami. Możliwość zastosowania napędu AWD-i w wielu modelach Toyoty daje architektura TNGA. Jej najważniejsze atuty to nisko umieszczony środek ciężkości, wysoka sztywność nadwozia, a także łatwość rozmieszczenia poszczególnych elementów układu hybrydowego. A także możliwość dodania napędu na cztery koła.

Czytaj więcej

W Kolorado powstaje wodorowy magazyn energii z ogniwami paliwowymi Toyoty

W Toyotach z napędem AWD-i mamy układ hybrydowy przedniej osi, w skład którego wchodzą silnik benzynowy, silnik elektryczny oraz generator ładujący baterię trakcyjną. Tylną oś napędza trzeci silnik elektryczny. Pracą wszystkich urządzeń zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. To on umożliwia stosowanie mocniejszych silników elektrycznych, przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. W tym tkwi sekret osiągów Toyot z napędami hybrydowymi w trybie elektrycznym. A w konsekwencji oznacza to zużycie paliwa na poziomie zbliżonym do wersji z napędem wyłącznie na przód. Jak to możliwe? Gdy auto się porusza, napędzana jest przede wszystkim przednia oś. Tylne koła wkraczają do akcji tylko w razie potrzeby. Czyli wtedy, gdy system wyczuje utratę przyczepności, uzna, że potrzebna jest większa moc do podjechania pod wzniesienie, czy będziemy poruszać się po nawierzchni o zmniejszonej przyczepności poza główną drogą.

Toyota Highlander

Toyota Highlander

mat. prasowe

Napęd AWD-i oznacza też dodatkowe tryby jazdy, które przeznaczone są do poruszania się w trudniejszych warunkach jak np. po śniegu lub po bezdrożach. Co więcej, Toyoty z napędem AWD-i wyposażone są też w system wspomagający zjazd ze wzniesienia. Ponadto, kompaktowe rozmiary AWD-i oznaczają, że bagażnik zachowuje dużą pojemność i jest ustawny. Napęd AWD-i jest dostępny w całej gamie hybrydowych SUV-ów i crossoverów Toyoty. Najmniejszym samochodem z napędem AWD-i w ofercie jest Toyota Yaris Cross. W przypadku tego auta jego hybrydowy napęd oparty jest o silnik 1.5 z linii Dynamic Force, który wytwarza 116 KM. Jego średnie spalanie wynosi od 4,7 l/100 km, co czyni go najoszczędniejszym SUV-em w gamie Toyoty. Toyota Highlander jest największym autem w gamie, w którym zastosowano napęd AWD-i. Ta hybryda ma łączną mocy 248 KM i wg. danych fabrycznych może się pochwalić średnim zużyciem paliwa na poziomie 6,6 l/100 km.

Czytaj więcej

Toyota pracuje nad baterią ze stałym elektrolitem. Najpierw trafi do hybrydy