Opony do zadań bardzo specjalnych

Goodyear zaprezentował najnowszą wersję serii opon Eagle F1, które są przeznaczone do mocnych, szybkich i sportowych modeli aut. Nowa seria ma sprawdzić się również w samochodach elektrycznych.

Publikacja: 18.07.2022 12:22

Opony do zadań bardzo specjalnych

Foto: mat. prasowe

Kierowcy często nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo ważnym elementem auta są opony. Bo tak naprawdę to ostatni bastion poprawy właściwości jezdnych i jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. To od jakości opon w dużej mierze zależy, jak auto hamuje, jak stabilnie jeździ w zakrętach czy jak jest głośne lub ciche. Goodyear na podstawie nowej Eagle F1 Asymmetric 6 pokazał, ile trzeba się napracować, żeby stworzyć nową generację opon.

Czytaj więcej

Opony bezpowietrzne to przyszłość. Bezobsługowe i idealne do pojazdów autonomicznych

Opony tworzy się tak żeby pasowały do jak najszerszej gamy marek i modeli. W nowej oponie zastosowano szereg innowacji, ale punktem wyjścia do skonstruowania nowej generacji była jej poprzedniczka – Eagle F1 Asymmetric 5. Nad nową oponą pracuje się około dwóch lat. Tworzy się jakieś 300 wzorów, testowanych wirtualnie. Z nich wybiera się 20 i te testuje się na torach w postaci realnej opony. Z tej puli fachowcy wybierają bieżnik, który trafi do produkcji. Nowy Eagle F1 Asymmetric 6 będzie dostępny w 65 rozmiarach od 17 do 22 cali. Producenci opon nie mają łatwo. Przez ostatnie lata samochody praktycznie w każdej klasie znacznie urosły i mają znacznie większą masę własną przy jednoczesnej często większej mocy i poprawie osiągów. Temu wszystkiemu muszą sprostać opony, od których oczekuje się nie tylko sprawnego przeniesienia mocy na asfalt, ale również oszczędzania paliwa i niskiej głośności toczenia. Innymi słowy producenci opon nie mają łatwego życie z współczesną motoryzacją. 

Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 produkowana  jest m.in. w polskich zakładach amerykańskieg

Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 produkowana jest m.in. w polskich zakładach amerykańskiego koncernu.

Foto: mat. prasowe

W efekcie takich testów w finalnym produkcie pojawiają się takie rozwiązania, jak w Eagle F1 Asymmetric 6, która na suchej nawierzchni dostosowuje się do zmian obciążenia dzięki adaptacyjnej powierzchni styku. W przypadku tej opony to bardzo ważne, bo przeznaczona jest dla mocnych i szybkich aut – od Cupry Formentor po Porsche 911. Co ważne nowe opony są przeznaczone również do aut elektrycznych. Jak przewiduje Goodyear już w 2027 roku 40 proc. produkowanych opon przeznaczonych będzie właśnie dla samochodów z napędem elektrycznym. To bardzo wymagająca grupa aut. Opony muszą nie tylko sprostać nagłym i ostrym przyspieszeniom, ale również być ciche i wspomagać niskie zużycie prądu. Już 2021 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych (zarówno z napędem wyłącznie elektrycznym, hybrydowym jak i hybrydowym plug-in) stanowiła prawie 30 proc. nowych samochodów sprzedawanych w Europie, a niemal każdy duży producent wprowadzi do swojej oferty samochód zelektryfikowany.

Z kolei na mokrą nawierzchnię zastosowano poprawioną mieszankę gumową. Zwiększa ona poziom kontaktu opony z podłożem – i to działa. Podczas testów szósta generacja była wyraźnie pewniejsza, szybsza i dawała więcej frajdy w prowadzeniu od poprzednika. Rozwiązania obecne w drogowych oponach nie biorą się znikąd. Dzięki swojej wiedzy na temat pojazdów elektrycznych i sportów motorowych amerykańska marka została wybrana dostawcą wyścigowego wariantu opon Eagle F1 do w pełni elektrycznych Mistrzostw Świata w Wyścigach Samochodów Turystycznych FIA ETCR - eTouring Car World Cup. Goodyear opracował unikalną bieżnikowaną oponę wyścigową dla elektrycznych samochodów wyścigowych o mocy 670 KM, a zdobyte doświadczenia wykorzystuje w najnowszej generacji opon drogowych, takich jak Eagle F1 Asymmetric 6.

Innowacje wprowadzone w oponie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 obejmują zmniejszenie jej masy całkowitej oraz aerodynamiczny kształt ściany bocznej, który pozwala zarządzać wstrząsami i przepływem powietrza wokół opony i boku pojazdu. Nowa mieszanka zmniejsza opory toczenia, co pomaga zwiększyć zasięg przy zasilaniu energią elektryczną. Ciche silniki oznacza, że jakikolwiek hałas w pojazdach elektrycznych, nawet szum toczących się opon jest bardziej odczuwalny. Wprowadzono wzór bieżnika tłumiący szumy, który skutkuje zmniejszeniem hałasu o 1 dB w całym zakresie opon i nawet o 2 dB w wybranych rozmiarach. Jest to możliwe dzięki cieńszej konstrukcji lameli w porównaniu z oponą Asymmetric 5.

- Naszym celem było przygotowanie się na przyjęcie nowej generacji samochodów wyczynowych. Dzięki innowacjom, które wspomagają oddawanie mocy, prowadzenie i trakcję samochodów elektrycznych. Znacznie zmniejszone opory toczenia pomagają zwiększyć zasięg akumulatora, ponieważ mniejsza ilość energii ulega rozproszeniu. Ponadto kształt ściany bocznej poprawia aerodynamikę podczas jazdy z dużą prędkością. Kierowcy czerpią radość z jazdy pojazdami elektrycznymi. Mocniejsze przyspieszenie często idzie w parze z szybszym kierowaniem i ogólnie lepszą reakcją na ruchy kierownicy - tłumaczy Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA. W autach elektrycznych faktycznie każdy detal ma znaczenie. Niektóre wzory felg w elektrykach potrafią przyczynić się do większego o 5 procent na 100 kilometrów zużycia energii. Tym bardziej cieszy fakt, że wchodzące na rynek nowe generacje opon są dopracowane również pod kątem rozwijającej się elektromobilności.

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Opony do zelektryfikowanych aut to nowe wyzwanie. Muszą być bardziej wytrzymałe
Czym jeździć
Czy opony całoroczne mają sens? Europejscy kierowcy dzielą się swoimi opiniami
Czym jeździć
Wycofane modele aut bez następcy. Kupisz je tylko na rynku wtórnym
Materiał Promocyjny
Doskonały rocznik w doskonałej cenie. Przegląd ofert flagowych modeli Lexusa
Czym jeździć
Cupra. O krok przed konkurencją
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie