Opony do zadań bardzo specjalnych

Goodyear zaprezentował najnowszą wersję serii opon Eagle F1, które są przeznaczone do mocnych, szybkich i sportowych modeli aut. Nowa seria ma sprawdzić się również w samochodach elektrycznych.

Publikacja: 18.07.2022 12:22

Opony do zadań bardzo specjalnych

Foto: mat. prasowe

Kierowcy często nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo ważnym elementem auta są opony. Bo tak naprawdę to ostatni bastion poprawy właściwości jezdnych i jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. To od jakości opon w dużej mierze zależy, jak auto hamuje, jak stabilnie jeździ w zakrętach czy jak jest głośne lub ciche. Goodyear na podstawie nowej Eagle F1 Asymmetric 6 pokazał, ile trzeba się napracować, żeby stworzyć nową generację opon.

Czytaj więcej

Opony bezpowietrzne to przyszłość. Bezobsługowe i idealne do pojazdów autonomicznych

Opony tworzy się tak żeby pasowały do jak najszerszej gamy marek i modeli. W nowej oponie zastosowano szereg innowacji, ale punktem wyjścia do skonstruowania nowej generacji była jej poprzedniczka – Eagle F1 Asymmetric 5. Nad nową oponą pracuje się około dwóch lat. Tworzy się jakieś 300 wzorów, testowanych wirtualnie. Z nich wybiera się 20 i te testuje się na torach w postaci realnej opony. Z tej puli fachowcy wybierają bieżnik, który trafi do produkcji. Nowy Eagle F1 Asymmetric 6 będzie dostępny w 65 rozmiarach od 17 do 22 cali. Producenci opon nie mają łatwo. Przez ostatnie lata samochody praktycznie w każdej klasie znacznie urosły i mają znacznie większą masę własną przy jednoczesnej często większej mocy i poprawie osiągów. Temu wszystkiemu muszą sprostać opony, od których oczekuje się nie tylko sprawnego przeniesienia mocy na asfalt, ale również oszczędzania paliwa i niskiej głośności toczenia. Innymi słowy producenci opon nie mają łatwego życie z współczesną motoryzacją. 

Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 produkowana  jest m.in. w polskich zakładach amerykańskieg

Nowa opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 produkowana jest m.in. w polskich zakładach amerykańskiego koncernu.

Foto: mat. prasowe

W efekcie takich testów w finalnym produkcie pojawiają się takie rozwiązania, jak w Eagle F1 Asymmetric 6, która na suchej nawierzchni dostosowuje się do zmian obciążenia dzięki adaptacyjnej powierzchni styku. W przypadku tej opony to bardzo ważne, bo przeznaczona jest dla mocnych i szybkich aut – od Cupry Formentor po Porsche 911. Co ważne nowe opony są przeznaczone również do aut elektrycznych. Jak przewiduje Goodyear już w 2027 roku 40 proc. produkowanych opon przeznaczonych będzie właśnie dla samochodów z napędem elektrycznym. To bardzo wymagająca grupa aut. Opony muszą nie tylko sprostać nagłym i ostrym przyspieszeniom, ale również być ciche i wspomagać niskie zużycie prądu. Już 2021 roku sprzedaż pojazdów elektrycznych (zarówno z napędem wyłącznie elektrycznym, hybrydowym jak i hybrydowym plug-in) stanowiła prawie 30 proc. nowych samochodów sprzedawanych w Europie, a niemal każdy duży producent wprowadzi do swojej oferty samochód zelektryfikowany.

Z kolei na mokrą nawierzchnię zastosowano poprawioną mieszankę gumową. Zwiększa ona poziom kontaktu opony z podłożem – i to działa. Podczas testów szósta generacja była wyraźnie pewniejsza, szybsza i dawała więcej frajdy w prowadzeniu od poprzednika. Rozwiązania obecne w drogowych oponach nie biorą się znikąd. Dzięki swojej wiedzy na temat pojazdów elektrycznych i sportów motorowych amerykańska marka została wybrana dostawcą wyścigowego wariantu opon Eagle F1 do w pełni elektrycznych Mistrzostw Świata w Wyścigach Samochodów Turystycznych FIA ETCR - eTouring Car World Cup. Goodyear opracował unikalną bieżnikowaną oponę wyścigową dla elektrycznych samochodów wyścigowych o mocy 670 KM, a zdobyte doświadczenia wykorzystuje w najnowszej generacji opon drogowych, takich jak Eagle F1 Asymmetric 6.

Innowacje wprowadzone w oponie Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 obejmują zmniejszenie jej masy całkowitej oraz aerodynamiczny kształt ściany bocznej, który pozwala zarządzać wstrząsami i przepływem powietrza wokół opony i boku pojazdu. Nowa mieszanka zmniejsza opory toczenia, co pomaga zwiększyć zasięg przy zasilaniu energią elektryczną. Ciche silniki oznacza, że jakikolwiek hałas w pojazdach elektrycznych, nawet szum toczących się opon jest bardziej odczuwalny. Wprowadzono wzór bieżnika tłumiący szumy, który skutkuje zmniejszeniem hałasu o 1 dB w całym zakresie opon i nawet o 2 dB w wybranych rozmiarach. Jest to możliwe dzięki cieńszej konstrukcji lameli w porównaniu z oponą Asymmetric 5.

- Naszym celem było przygotowanie się na przyjęcie nowej generacji samochodów wyczynowych. Dzięki innowacjom, które wspomagają oddawanie mocy, prowadzenie i trakcję samochodów elektrycznych. Znacznie zmniejszone opory toczenia pomagają zwiększyć zasięg akumulatora, ponieważ mniejsza ilość energii ulega rozproszeniu. Ponadto kształt ściany bocznej poprawia aerodynamikę podczas jazdy z dużą prędkością. Kierowcy czerpią radość z jazdy pojazdami elektrycznymi. Mocniejsze przyspieszenie często idzie w parze z szybszym kierowaniem i ogólnie lepszą reakcją na ruchy kierownicy - tłumaczy Laurent Colantonio, dyrektor Goodyear ds. technicznych w pionie opon osobowych w regionie EMEA. W autach elektrycznych faktycznie każdy detal ma znaczenie. Niektóre wzory felg w elektrykach potrafią przyczynić się do większego o 5 procent na 100 kilometrów zużycia energii. Tym bardziej cieszy fakt, że wchodzące na rynek nowe generacje opon są dopracowane również pod kątem rozwijającej się elektromobilności.

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Opony do zelektryfikowanych aut to nowe wyzwanie. Muszą być bardziej wytrzymałe

Kierowcy często nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo ważnym elementem auta są opony. Bo tak naprawdę to ostatni bastion poprawy właściwości jezdnych i jedyny punkt styku samochodu z nawierzchnią. To od jakości opon w dużej mierze zależy, jak auto hamuje, jak stabilnie jeździ w zakrętach czy jak jest głośne lub ciche. Goodyear na podstawie nowej Eagle F1 Asymmetric 6 pokazał, ile trzeba się napracować, żeby stworzyć nową generację opon.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
Czym jeździć
Chińskie modele aut zaczynają coraz bardziej rozpychać się na polskim rynku
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Czym jeździć
Auta z importu w większości są po kolizji. Jak uniknąć kupna samochodu powypadkowego
Czym jeździć
Drogie samochody sprzedają się lepiej niż auta marek popularnych
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i S-Cross w specjalnie obniżonych cenach. Odbiór od ręki
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Materiał Promocyjny
Suzuki S-Cross: przegląd wersji. Znajdź idealną odmianę dla siebie
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście