Opony pneumatyczne zawsze będą miały swoje miejsce w motoryzacji. Jednak kiedy w przyszłości auta autonomiczne wyjadą na drogi będą mogły w korzystać z walorów bezobsługowych opon bez powietrza. Opona bezpowietrzna to każda opona, w której nie jest używane powietrze. Często nazywa się je również oponami niepneumatycznymi. Nad takimi zaawansowanie pracuje Goodyear. Opona tego typu składa się z trzech elementów: opasania (w tym bieżnika), łącznika i koła. Najważniejszy jest łącznik, ponieważ to właśnie ta struktura w połączeniu z opasaniem usztywnia ciężar pojazdu i sprawia, że opona jest elastyczna.

- Opona niepneumatyczna jest w tym przypadku konstrukcją inżynieryjną - nie jest to konstrukcja ściśle zdefiniowana, chociaż każda opona bez powietrza jest uważana za niepneumatyczną. Wyobraźmy sobie koło w pociągu - jest stalowe i ciężkie, to właśnie jest opona niepneumatyczna. Można też wyobrazić sobie gumowy walec napędzający drewniane koło wozu - to kolejny rodzaj opony niepneumatycznej. Jednak to, co nam udało się opracować, to specjalnie zaprojektowana konstrukcja, która umożliwia napinanie i zawieszanie ciężaru pojazdu od góry. Jest to konieczne, aby uzyskać przyjemnie miękkie, elastyczne uczucie, jak w oponie wypełnionej powietrzem - tłumaczy Michael Rachita, starszy kierownik programu Goodyear ds. opon niepneumatycznych.

Czytaj więcej

Opony do zelektryfikowanych aut to nowe wyzwanie. Muszą być bardziej wytrzymałe

Opony bezdętkowe mają kilka zalet. Nie wymagają konserwacji, oferować mają większy komfort przy dużych obciążeniach, są niezawodne. Kiedy auta autonomiczne staną się powszechne opony bezobsługowe staną się niezwykle istotne. Nie ma tu potrzeby sprawdzania ciśnienia, co eliminuje konieczność ich regularnego monitorowania. Ponadto konstrukcja opony niepneumatycznej opracowanej przez Goodyeara sprawia, że pojazd może kontynuować jazdę nawet wtedy, gdy coś pójdzie nie tak.

mat. prasowe

- Ważnym aspektem jest nadmiarowość. Na przykład autonomiczne pojazdy wahadłowe są wyposażone w LiDAR i GPS, a gdyby któryś z nich zawiódł, można oprzeć się na kamerach optycznych. Oznacza to, że istnieje wiele systemów wspomagających, które zapewniają dobre działanie pojazdu. Gdy opona działa w oparciu o ciśnienie powietrza, nie ma żadnych systemów rezerwowych. Jeśli dojdzie do gwałtownej utraty powietrza lub problemu z integralnością opony, pojazd zatrzyma się i nie będzie mógł kontynuować pracy - mówi Michael Rachita. Opona niepneumatyczna może nadal normalnie funkcjonować, nawet jeśli ulegnie uszkodzeniu. Bezpowietrzna konstrukcja oznacza, że nawet po utracie kilku elementów łączących, opona może wciąż przejechać bez problemu wiele kilometrów. Opona bezpowietrzna nie oznacza też gorszego komfortu jazdy. Wręcz odwrotnie. - Jednym z obszarów, w którym opony bezpowietrzne mają przewagę, jest komfort jazdy - mówi Rachita.

Goodyeara nadal pracuje nad kolejnymi technicznymi wersjami swoich opon bez powietrza. Testy opon w pojazdach autonomicznych i robotach dostarczających towary na odcinku „ostatniej mili” dają Goodyearowi możliwość ciągłego wprowadzania innowacji w zakresie konstrukcji, materiałów i procesów produkcyjnych. Wraz z rozwojem e-mobilności i upowszechnianiem się różnych rodzajów transportu multimodalnego pojawia się szansa na przetestowanie opon w zupełnie nowych warunkach. Celem jest wyprodukowanie do 2030 r. pierwszej na rynku bezobsługowej opony wykonanej w 100 proc. z materiałów odnawialnych.

Czytaj więcej

PKN Orlen obiecuje tańsze paliwo w okresie wakacyjnym