Opony pneumatyczne zawsze będą miały swoje miejsce w motoryzacji. Jednak kiedy w przyszłości auta autonomiczne wyjadą na drogi będą mogły w korzystać z walorów bezobsługowych opon bez powietrza. Opona bezpowietrzna to każda opona, w której nie jest używane powietrze. Często nazywa się je również oponami niepneumatycznymi. Nad takimi zaawansowanie pracuje Goodyear. Opona tego typu składa się z trzech elementów: opasania (w tym bieżnika), łącznika i koła. Najważniejszy jest łącznik, ponieważ to właśnie ta struktura w połączeniu z opasaniem usztywnia ciężar pojazdu i sprawia, że opona jest elastyczna.
- Opona niepneumatyczna jest w tym przypadku konstrukcją inżynieryjną - nie jest to konstrukcja ściśle zdefiniowana, chociaż każda opona bez powietrza jest uważana za niepneumatyczną. Wyobraźmy sobie koło w pociągu - jest stalowe i ciężkie, to właśnie jest opona niepneumatyczna. Można też wyobrazić sobie gumowy walec napędzający drewniane koło wozu - to kolejny rodzaj opony niepneumatycznej. Jednak to, co nam udało się opracować, to specjalnie zaprojektowana konstrukcja, która umożliwia napinanie i zawieszanie ciężaru pojazdu od góry. Jest to konieczne, aby uzyskać przyjemnie miękkie, elastyczne uczucie, jak w oponie wypełnionej powietrzem - tłumaczy Michael Rachita, starszy kierownik programu Goodyear ds. opon niepneumatycznych.
Czytaj więcej
W dobie rozwijającej się motoryzacji konieczne są rozwiązania, które będą w stanie sprostać wymaganiom stawianym przez rynek. Dotyczy to również ogumienia, stanowiącego jedyny łącznik pojazdu z nawierzchnią.
Opony bezdętkowe mają kilka zalet. Nie wymagają konserwacji, oferować mają większy komfort przy dużych obciążeniach, są niezawodne. Kiedy auta autonomiczne staną się powszechne opony bezobsługowe staną się niezwykle istotne. Nie ma tu potrzeby sprawdzania ciśnienia, co eliminuje konieczność ich regularnego monitorowania. Ponadto konstrukcja opony niepneumatycznej opracowanej przez Goodyeara sprawia, że pojazd może kontynuować jazdę nawet wtedy, gdy coś pójdzie nie tak.