772,5 tys. samochodów sprowadzili Polacy z zagranicy. To o 18 proc. mniej niż w 2021 roku. Chociaż pojazdów przyjechało mniej, to wydano na nie podobną kwotę. Podobna kwota wydana na pojazdy to nie efekt wyboru coraz młodszych roczników, jest dokładnie odwrotnie - ich średni wiek już przekracza 13 lat. Poza ogólnym wzrostem cen pojazdów, dodatkowym czynnikiem są zwiększone koszty ich transportu. Jak wynika z raportu przygotowanego przez serwis Clicktrans.pl, na bazie ponad 400 tys. zleceń transportu wynika, że średni koszt na takie usługi w 2022 roku wynosił 1791 zł. Jest to wzrost o 19 proc. w stosunku rok do roku.
Czytaj więcej
Z raportu dotyczącego samochodów używanych wynika, że w Polacy kupują najchętniej auta do 30 tysięcy złotych, a pozbywamy się ich dopiero jak praktycznie nie można nimi jeździć. Eksperci oceniają, że w przyszłym roku kondycja parku samochodowego w Polsce będzie jeszcze gorsza.
Najbardziej podrożał transport aut ze Szwajcarii. W 2022 r. trzeba było za niego zapłacić średnio 2468 zł, podczas gdy rok wcześniej 1685 zł. Podwyżka przekroczyła 46 proc. Najmniej podrożał transport aut ze Szwecji - o 2 proc. i Danii - o 12,5 proc. W przypadku Niemiec – rynku, z którego pochodzi 55 proc. importowanych do Polski samochodów – koszt sprowadzenia zakupionego pojazdu wynosił w 2022 roku – 1535 zł. Rok wcześniej (2021) taka usługa kosztowała 1289 zł. We Francji – drugim popularnym rynkiem importowym – koszty wzrosły z 2126 do 2726 zł. Z kolei w Holandii średnia wyniosła 1739 zł (rok wcześniej 1472 zł).
Czytaj więcej
Mazda ma ochotę wejść do klasy premium. Jakość, pomysły, rodzaje napędu jak najbardziej potwierdzają te aspiracje. Nowy SUV ma to przypieczętować.