Podwyżka opłat drogowych na podstawie emisji CO2. Za kopciucha zapłacisz więcej

Jak wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji do konsultacji trafił projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych, ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, zakładający zmianę opłaty elektronicznej.

Publikacja: 28.11.2024 15:31

W przyszłości opłaty drogowe będą naliczane wg. emisji CO2

W przyszłości opłaty drogowe będą naliczane wg. emisji CO2

Foto: AdobeStock

I tak nowa stawka miałaby się składać z opłaty infrastrukturalnej, ale powiększonej o należność z tytułu emisji CO2 samochodu, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Celem nowej regulacji jest wdrożenie przepisów dyrektywy 2022/362 dotyczącej nakładania opłat na pojazdy w Unii Europejskiej. Ta dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie UE m.in. do uwzględnienia w opłatach drogowych poziomu emisji CO2 poprzez zróżnicowanie stawek opłaty infrastrukturalnej ze względu na poziom emisji CO2 albo wprowadzenia, obok opłaty infrastrukturalnej, nowej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na poziom emisji CO2. Termin realizacji - 2024 r. Dodatkowo wprowadzenie obowiązku pobierania opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Termin realizacji do 2026 r.

Czytaj więcej

Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast

Po zmianach, które są zawarte w projektowanej ustawie samochody, które będą przejeżdżać przez płatne odcinki dróg będą musiały uiszczać opłatę elektroniczną, która będzie składać się z trzech elementów. Pierwszy to opłata infrastrukturalna, która była również dotychczas pobierana w zróżnicowanej formie w podziale na klasy Euro. Druga opłata to tzw. koszty zewnętrzne, które są nakładane na podstawie emisji CO2 samochodu. To nowa opłata, która zależeć będzie od emisji CO2 auta. W końcu trzecia część opłaty zawiera koszty zewnętrzne, które są nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza. To również nowa opłata i jej stawka zależeć będzie od klasy emisji spalin Euro. Aktualnie samochody mają jedną opłatę, która ma charakter opłaty infrastrukturalnej i służy odzyskaniu kosztów budowy dróg. Stawki są zróżnicowane ze względu na klasę emisji określone przez normy Euro. Wysokość opłaty jest różna dla autostrad, dróg ekspresowych oraz dróg krajowych innych klas.

Za starsze auta z gorszą emisją CO2 zapłacimy większą opłatę drogową

Nie są przewidziane inne opłaty np. związane z hałasem spowodowanym ruchem drogowym. W komunikacie ustawodawca podkreśla, że planuje utworzyć kategoryzację samochodów i związanych z tym stawek w taki sposób, aby zmiana wysokości opłat była jak najmniej odczuwalna dla posiadaczy nowszych aut, które emitują mniej zanieczyszczeń. Automatycznie właściciele starszych modeli, emitujących większe ilości CO2 muszą się liczyć z wyższymi opłatami.

"Zmiana zasad nakładania opłat drogowych ma służyć zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych. Jednocześnie na użytkowników pojazdów ciężkich, które nie spełniają aktualnych norm środowiskowych, wymaganych od producentów nowych pojazdów nakładane są dodatkowe opłaty. Rachunek ekonomiczny prowadzenia przedsiębiorstw zajmujących się profesjonalnie przewozem drogowym osób i towarów ma zachęcać właścicieli do inwestowania w pojazdy emitujące jak najmniej CO2. Najwyższe zachęty są przewidziane dla użytkowników pojazdów, które nie posiadają silnika spalinowego wewnętrznego spalania, czyli głównie pojazdów elektrycznych” - czytamy w uzasadnieniu Rządowego Centrum Legislacji.

Czytaj więcej

Od listopada będzie więcej odcinków płatnych dróg. Resort: zmiany były konieczne

I tak nowa stawka miałaby się składać z opłaty infrastrukturalnej, ale powiększonej o należność z tytułu emisji CO2 samochodu, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Celem nowej regulacji jest wdrożenie przepisów dyrektywy 2022/362 dotyczącej nakładania opłat na pojazdy w Unii Europejskiej. Ta dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie UE m.in. do uwzględnienia w opłatach drogowych poziomu emisji CO2 poprzez zróżnicowanie stawek opłaty infrastrukturalnej ze względu na poziom emisji CO2 albo wprowadzenia, obok opłaty infrastrukturalnej, nowej opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na poziom emisji CO2. Termin realizacji - 2024 r. Dodatkowo wprowadzenie obowiązku pobierania opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Termin realizacji do 2026 r.

Pozostało 80% artykułu
Za ile jeździć
Od listopada będzie więcej odcinków płatnych dróg. Resort: zmiany były konieczne
Za ile jeździć
Najdrożej używane auto kupimy w podlaskim, najtaniej w trzech innych województwach
Za ile jeździć
To dobry moment na kupno używanego auta. Samochody z drugiej ręki są coraz tańsze
Za ile jeździć
Ile zarabia kierowca ciężarówki? Blisko 45 proc. z nich otrzymało podwyżkę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Za ile jeździć
Najdroższe używane auta na rynku. Top 10 robi wrażenie i kosztuje miliony
Materiał Promocyjny
Bank Pekao SA z ofertą EKO kredytu mieszkaniowego