Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za rok 2024

Złote Koło moto.rp.pl wyróżnia tych wszystkich, którzy nas zaskoczyli, zszokowali i zrobili kawał dobrej roboty swoimi nowymi modelami, pomysłami, rozwiązaniami czy zwrócili czymś na siebie uwagę. W 2024 roku doceniliśmy laureatów w trzynastu kategoriach. Poniżej lista nagrodzonych.

Publikacja: 11.02.2025 23:37

Złote Koło moto.rp.pl - motoryzacyjne nagrody za 2024 rok

Złote Koło moto.rp.pl - motoryzacyjne nagrody za 2024 rok

Foto: Iven Bambot

Foto: Iven Bambot

Samochód Roku – Dacia Duster
Samochodem roku moto.rp.pl została Dacia Duster. Nowa generacja tego modelu wyniosła Dacię na zupełnie nowy poziom stylistyki i jakości. Tani SUV (od 80 800 zł) pokazuje, że Europa potrafi budować bardzo dobre samochody w rozsądnej cenie. Nowy Duster dostępny jest nie tylko z fabryczną instalacją LPG, ale również z napędem hybrydowym. Dacia modelem Duster znakomicie interpretuje swoją niszę - SUV na każdą kieszeń. 

Dacia Duster

Dacia Duster

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Człowiek Roku – Wojciech Grzegorski, dyrektor zarządzający Porsche Polska
Usamodzielnienie się Porsche od Volkswagena Group Polska i przeprowadzka z Poznania do Warszawa to jedno  z najciekawszych wydarzeń minionego roku na polskim rynku motoryzacyjnym i punkt zwrotny dla historii marki Porsche w Polsce. Od teraz Porsche Sp. z o.o. stała się spółką-córką Porsche AG ze Stuttgartu. Do tego dochodzą świetne wyniki na polskim rynku w 2024 roku. Porsche zarządzane przez Wojtka Grzegorskiego jest w znakomitej kondycji.

Wojciech Grzegorski, dyrektor zarządzający Porsche Polska

Wojciech Grzegorski, dyrektor zarządzający Porsche Polska

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Rynkowy Sukces Roku - Toyota
2024 rok był historycznym rokiem Toyoty na polskim rynku z rekordową liczbą zarejestrowanych aut – 111 165 sztuk. To już piąty rok dominacji Toyoty w Polsce i czwarty rok dominacji Corolli jako najpopularniejszego modelu na polskim rynku. Aż pięć innych modeli Toyoty znalazło się w Top10 najczęściej rejestrowanych samochodów osobowych nad Wisłą w 2024 roku. Toyota osiągnęła 18,2 proc. udziału w polskim rynku.

Toyota Corolla

Toyota Corolla

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Elektryczny Samochód Roku – Kia EV3
Kompaktowy elektryk ze sporym zasięgiem, obszernym wnętrzem i niecodzienną stylizacją. Koreańczycy nie oszczędzali przy konstruowaniu układu jezdnego. Nie wszyscy w tym segmencie mają zawieszenie wielowahaczowe z tyłu i hamulce tarczowe na przedniej i tylnej osi. Może mieć duży akumulator o pojemności 81 kWh (drugi ma poj. 58 kWh) co też jest rzadko spotykanym w tej klasie aut parametrem. Spory rozmiar baterii daje całkiem sensowny zasięgi na poziomie realnych 500 km w ruchu miejskim (według danych fabrycznych – 605 km). Podsumowując Kia EV3 to bardzo dobry samochód i niezły elektryk, aż szkoda, że nie ma tego modelu z silnikiem spalinowym.

Kia EV3

Kia EV3

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Konsekwencja w Strategii - Mazda
Mazda jest techniczną ostoją motoryzacji. Również w zeszłym roku jako jedna z niewielu marek nie popadła w ślepy pęd ku elektromobilności i konsekwentnie rozwijała i trwała przy obranej przez siebie strategii. I tak w salonie Mazdy można kupić dużego SUV-a z silnikiem diesla czy model z klasycznym napędem benzynowym. I chwała im za to.

Mazda CX-80

Mazda CX-80

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Design Roku – Aston Martin Vanquish
Aston Martin przeżywa swoją kolejną młodość. W zeszłym roku brytyjska marka miała wysyp udanych modeli i nareszcie w całej gamie swoich modeli zmieniła również wygląd wnętrza. Nowy DB12 i nowy Vantage wyglądają wyśmienicie jednak skalę rozbił Vanquish, który na ostatniej prostej w dyscyplinie "Design Roku" musiał zmierzyć z Ferrari 12cylindri. Dodać trzeba, że za wygląd nowego Astona Martina Vanquish (co oznacza „zwyciężać” albo „pokonać”) odpowiada dyrektor kreatywny działu samochodów osobowych Marek Reichman, który ma polskie korzenie.

Aston Martin Vanquish

Aston Martin Vanquish

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Pożegnanie Roku – Audi R8
W 2024 roku Audi pożegnało się ze swoim sportowym modelem R8. To wyrafinowane coupe pojawiło się w 2006 roku, a jego druga generacja w 2015 roku. W sumie wyprodukowanych zostało nieco ponad 40 tys. egzemplarzy tego modelu. R8 było dostępne z silnikiem V8 i V10, a maksymalna moc wynosiła 610 KM. To był ostatni sportowy model Audi dostępny z silnikiem spalinowym. Takie pożegnanie trzeba odpowiednio uczcić.

Audi R8 GT RWD

Audi R8 GT RWD

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Rynkowy Sukces Roku – Volvo EX30
Rynkowy sukces tym razem pod kątem modelowym. Volvo EX30 jak najbardziej na taki tytuł zasłużyło. Wdarło się przebojem na listę najchętniej kupowanych samochodów elektrycznych w Polsce i Europie. EX30 zajęło trzecie miejsce na starym kontynencie w 2024 roku (78 032 egz.) ze sporą przewagą nad konkurencją. Volvo EX30 zostało wyprodukowane już w 100 000 egzemplarzach.

Volvo EX30

Volvo EX30

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Technologiczny Producent Roku - Mercedes
Mercedes wchodzi na nowy poziom rozwoju. Idealnie widać to po nowym Mercedesie CLA, który premierę będzie miał jeszcze w tym roku czy w koncepcyjnym elektryku Vision EQXX, który przejechał na jednym ładowaniu ponad 1200 km. Od teraz nowe Mercedesy będą miały dostępne na jednej platformie modele z napędem elektrycznym i spalinowym hybrydy plug-in. W jednych i drugich napędach bardzo mocno poprawiona zostanie wydajność. Niemiecka marka postawiła też na nowy design i od teraz nowe modele elektryczne nie będą się różniły wyglądem od spalinowych wersji. Tak wygląda dobrze odrobione zadanie domowe i nauka na błędach.

Mercedes CLA w jeszcze koncepcyjnej odsłonie

Mercedes CLA w jeszcze koncepcyjnej odsłonie

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Kampania Społeczna Roku - „Tato nie wstydź się” Auto Fus
To wyjątkowa akcja społeczna dotykająca tematu zdrowia psychicznego mężczyzn. Auto Fus za poruszenie tak ważnego, czułego i niemotoryzacyjnego tematu należą się wielkie brawa i specjalne wyróżnienie.

Tomasz i Piotr Fus z Auto Fus Group

Tomasz i Piotr Fus z Auto Fus Group

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Przemiana Roku – Hyundai Sana Fe
Żaden inny model samochodu nie zmienił się tak bardzo jak Hyundai Santa Fe. Ze pospolicie wyglądającego SUV odrodził się w ciekawej i przyciągającej oko formie SUV-a w kształcie długiego kombi z prostym, nieopadającym dachem, ciekawym, przyciągającym wzrok przodem i kontrowersyjnie wyglądającym tyłem. Do tego imponuje pojemnym i przemyślanym wnętrzem. Takie zmiany lubimy.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Wykorzystanie Potencjału Historii Marki – Renault za projekty Renault 5, Renault 4, Renault Twingo, Renault Estafette
Nikt tak nie wykorzystał w ostatnim czasie potencjału swojej historii i kultowych modeli jak Renault. Francuzi nie tylko w znakomity sposób reaktywowali swoje hity dawnych lat, ale nadali im przez znakomitą współczesną interpretację nowe życie w znakomitym designie, stylu i proporcjach. Dzięki tym modelom francuska marka zyskuje nowy blask i nowych fanów.

Renault 5 E-Tech

Renault 5 E-Tech

Foto: mat. prasowe

Foto: Iven Bambot

Kontrowersja Roku - Jaguar
Nikt tak nie zaskoczył dziennikarzy, obserwatorów rynku, klientów i fanów w 2024 roku jak Jaguar, który najpierw zrobił sobie przerwę w sprzedaży nowych modeli, potem zaprezentował przedziwny spot reklamowy, w którym pokazano nowy logotyp marki, a na koniec światło dzienne ujrzał nowy koncepcyjny model Design Vsion Concept, jako zapowiedź nowego początku Jaguara. No cóż, poczekamy i zobaczymy czy pomysł się sprawdzi, a klienci wrócą do salonów brytyjskiej marki.

Jaguar Design Vsion Concept

Jaguar Design Vsion Concept

Foto: mat. prasowe

Samochód Roku – Dacia Duster
Samochodem roku moto.rp.pl została Dacia Duster. Nowa generacja tego modelu wyniosła Dacię na zupełnie nowy poziom stylistyki i jakości. Tani SUV (od 80 800 zł) pokazuje, że Europa potrafi budować bardzo dobre samochody w rozsądnej cenie. Nowy Duster dostępny jest nie tylko z fabryczną instalacją LPG, ale również z napędem hybrydowym. Dacia modelem Duster znakomicie interpretuje swoją niszę - SUV na każdą kieszeń. 

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Tu i Teraz
Jest szansa na poluzowanie przepisów zakazu stosowania silników spalinowych
Tu i Teraz
Stalexport podnosi opłaty na autostradzie A4. Za każdy kilometr zapłacimy 65 groszy
Tu i Teraz
Szef Forda zapowiada: Staniemy się Porsche wśród samochodów terenowych
Tu i Teraz
Po wsparciu Elona Muska niemieckie AfD zmienia o 180 stopni zdanie o Tesli
Tu i Teraz
Jeden z najważniejszych mostów w Europie zostanie zburzony. 20 lat chaosu komunikacyjnego