Renault pokochało styl retro. Wskrzesza kolejny model ze swojej przeszłości

Po wskrzeszeniu Renaulta 5, który zdobył tytuł samochodu roku przyszła pora na ożywienie kolejnego retro modelu z gamy francuskiej marki. Renault 4 w przeszłości był niezbyt urodziwym, ale oryginalnym, tanim i praktycznym autem dla mas. A jak wygląda jego dzisiejsza wersja?

Publikacja: 25.01.2025 09:06

Renault 4 E-Tech będzie dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym

Renault 4 E-Tech będzie dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym

Foto: mat. prasowe

Przez 33 lata produkcji Renault sprzedał ponad 8 milionów egzemplarzy modelu 4. Samochód trafił na rynek w 1961, pomógł zmotoryzować Europę i sprzedawano go aż w 100 krajach. Nie był tak urodziwy jak Renault 5, które debiutowało w latach 70. i to się nie zmieniło. Renault uderza w nostalgiczną nutę. Niektórzy twierdzą, że jest to przejaw kryzysu, ale nam się to bardzo podoba. Samochód wspierany jest potężną kampanią promocyjną we Francji, wzbudza niezwykle pozytywne reakcje, a auto trafi do salonów jeszcze w tym roku.

Renault 4 E-Tech

Renault 4 E-Tech

Foto: mat. prasowe

Prawdopodobnie za rok na drogi wyjedzie współczesna interpretacja Twingo. Prototyp już został pokazany, wygląda rewelacyjnie i według deklaracji władz koncernu wersja produkcyjna będzie różniła się tylko nieznacznie. A dziś jesteśmy świadkami debiutu trzeciego nostalgicznego modelu, R4. Wszystkie trzy auta łączą wspaniałą przeszłość koncernu z niepewną przyszłością, ponieważ będą miały wyłącznie napęd elektryczny. Wynika to z faktu, że Renault tak projektuje modele na prąd, by osiągnąć jak największą sprawność energetyczną i dopasowuje do tego konstrukcję i aerodynamikę. Oferowanie dwóch typów napędu zaprzepaściłyby te starania. Jednak doświadczenia Fiata z elektrycznym modelem 500, który jak się okazało, będzie występował również w wersji spalinowej mogłyby sugerować, że wprowadzenie do ofert dwóch typów napędu jest najbardziej rozsądne. Renault zakłada jednak, że osoby zainteresowane benzynowym autem miejskim kupią klasyczne Clio. Czy zatem jest szansa, by Renault 4 osiągnął sukces poprzednika?

Czytaj więcej

Używany jak nowy. Pierwsze w Polsce miejsce renowacji używanych samochodów
Renault 4 E-Tech

Renault 4 E-Tech

Foto: mat. prasowe

Renault 4 E-Tech ma pudełkowate nadwozie, współczesną interpretację klasycznych okrągłych reflektorów, pionowe trzyczęściowe tylne światła i specjalny koszyk przy tunelu środkowym na bagietkę. Mierzy 414 cm długości, co lokuje go pomiędzy Clio a Capturem. Ma 180 cm szerokości i 157 cm wysokości więc jest większy w każdym kierunku niż nowy Renault R5. Podobnie jak R5, ten nostalgiczny elektryczny crossover ma wielowahaczowe niezależne zawieszenie zarówno na przedniej, jak i tylnej osi, co sugeruje precyzyjne prowadzenie i wyróżnia go w klasie aut miejskich.

Renault 4 E-Tech

Renault 4 E-Tech

Foto: mat. prasowe

Renault 4 E-Tech – wyłącznie (niestety) z napędem elektrycznym

Deska rozdzielcza do złudzenia przypomina tę z R5. Znajduje się tam 10,1-calowy cyfrowy ekran zegarów i 10-calowy ekran dotykowy. Na szczęście nadal dostępne są fizyczne przyciski pod centralnymi nawiewami powietrza. Bagażnik urósł do 420 litrów i szkoda tylko, że przestronność wnętrza ogranicza wysoko ulokowana podłoga. R4 oparty jest na tej samej platformie AmpR Small co R5 i oferowany jest z dwiema mocami 121 KM (225 Nm) oraz 148 KM (245 Nm). Renault 4 E-Tech z mocniejszym napędem potrzebuje mniej niż 8,5 s by osiągnąć prędkość setkę. Dostępne są dwa akumulatory do wyboru: 40 kWh lub 52 kWh. Renault 4 z większą „baterią” ma pokonać na jednym ładowaniu do 400 kilometrów, a z mniejszą 300 km. Akumulator można naładować prądem stałym o mocy do 100 kW z 15% do 80% w pół godziny. R4 może też służyć jako źródło energii. R4 waży 1410 kg. Renault 4 trafi na rynek w przyszłym roku. Renault bardzo słusznie celuje w miejskie samochody z charakterem, odwołujące się do emocji i przeszłości. To cechy, które dają niekwestionowaną przewagę europejskim modelom nad chińskimi.

Renault 4 E-Tech

Renault 4 E-Tech

Foto: mat. prasowe

Renault 4 E-Tech

Renault 4 E-Tech

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Renault zaszalało. Kolejny model o historycznych genach. W sprzedaży od 2026 r.

Przez 33 lata produkcji Renault sprzedał ponad 8 milionów egzemplarzy modelu 4. Samochód trafił na rynek w 1961, pomógł zmotoryzować Europę i sprzedawano go aż w 100 krajach. Nie był tak urodziwy jak Renault 5, które debiutowało w latach 70. i to się nie zmieniło. Renault uderza w nostalgiczną nutę. Niektórzy twierdzą, że jest to przejaw kryzysu, ale nam się to bardzo podoba. Samochód wspierany jest potężną kampanią promocyjną we Francji, wzbudza niezwykle pozytywne reakcje, a auto trafi do salonów jeszcze w tym roku.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Premiery
Ten mały elektryk z Chin ma podbić Europę. Cena poniżej 85 tys. zł
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Premiery
To czwarty najchętniej kupowany elektryk w Europie. Teraz został zmodernizowany
Premiery
To będzie najmocniejszy model w historii tej marki. Później przejmie ją BMW
Premiery
Renault zaszalało. Kolejny model o historycznych genach. W sprzedaży od 2026 r.
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Premiery
Wyciekły zdjęcia nowej Tesli Model Y. Znamy ceny światowego bestsellera
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej