Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być

Można reklamować auto w półminutowym spocie nie pokazując go ani przez ułamek sekundy? Można. Czy to dobry pomysł? Zdania są podzielone.

Publikacja: 28.11.2024 09:04

Jaguar ma zostać wymyślony od nowa

Jaguar ma zostać wymyślony od nowa

Foto: mat. prasowe

Na najnowszej reklamie Jaguara pokazali się modele w jaskrawych ubraniach. Nijak to się ma do brytyjskiej tradycji, czy dziedzictwa kulturowego marki. A Elon Musk pytał na X: Czy wy sprzedajecie samochody? Jaguar Land Rover (JLR) tłumaczy, że właśnie w ten sposób można zerwać ze schematami. I, że rebranding firmy, mimo wszystko, jest ukłonem w stronę jej założycieli. Przygotowania do tej rynkowej rewolucji trwały 3 lata i zaangażowanych było w nią 800 profesjonalistów od reklamy, marketingu, inżynierów i psychologów. I zbiegły się ze zmianami w całym JLR, który jest gotowy do całkowitego przestawienia się na auta elektryczne. Do końca ostatniego tygodnia reklamę nowego Jaguara obejrzało 2,2 mln internautów, którzy zostawili 36 tys. komentarzy. To rekord. Żadne inne auto nie wzbudziło tyle emocji. Tak pozytywnych, jak i negatywnych. Wśród tych ostatnich nie zabrakło deklaracji pozbywania się aut tej marki. A kurs akcji Tata Motors, indyjskiego właściciela Jaguara Land Rovera zwiększył się o 3 proc.

Nowego elektrycznego Jaguara jeszcze nie ma na rynku

Zdaniem Rawdona Glovera, prezesa Jaguara ten rebranding już odniósł sukces. Bo dużo się o nim mówi. Nie jest w stanie jednak zrozumieć dlaczego w reakcji rynku jest tyle hejtu i braku tolerancji. Auto po raz pierwszy zostanie pokazane dopiero 2 grudnia w Miami. Już wiadomo, że na tylnej klapie nie będzie miało w logo chromowanej sylwetki dzikiego kocura szykującego się do ataku, a z maski zniknie jego głowa na czerwonym tle. Te elementy dotychczas nie pozostawiały wątpliwości, że to auto, to Jaguar. JLR miał 5 lat temu poważne kłopoty finansowe, ale wyraźnie z nich wychodzi. Grupa ma już zyski i redukuje zadłużenie. Doskonałym pomysłem okazało się postawienie na produkcję specjalnych edycji Range Roverów i nie brakuje chętnych do płacenia 100 tys. funtów, bądź ich równowartości, za kultowe już SUV-y.

Dla przypomnienia w 2019 roku średnia cena auta z JLR wynosiła 44 tys. funtów. W 2023 było to już 71 tys. Ale w 2019 roku sprzedając 660 tys. aut nie miała z tego zysku. W 2023 sprzedaż spadła do 300 tys. i „jakimś” cudem pojawił się zysk.Range Rover i Land Rover zarabiają po 25 tys. dolarów na każdym aucie dla którego znajdą nabywcę. Zaś 75 proc. zysku pochodziło ze sprzedaży Range Roverów Sport i Defender. Jaguar nadal przynosi straty. Oczywiście rynek był zachwycony F-type. Co z tego jednak, skoro w roku finansowym 2023/2024 JLR zdołał sprzedać jedynie 66 tys. tych aut, podczas gdy w przypadku całej grupy było to prawie 432 tys. Dla porównania: w przypadku Jaguara w 2018/2019 było to 181 tys., rok później 140 tys. i potem w kolejnych latach — 77,4 tys., 62,5 tys. i 66,9 tys.

Czytaj więcej

Największy Range Rover pojawi się w wersji elektrycznej

Indyjscy właściciele nie mieli wątpliwości. Utrzymanie kultowej marki w obecnej formie było niemożliwe. Wymyślono więc więc strategię ratunkową Reimagine (w wolnym tłumaczeniu „wyobraź sobie na nowo”), ale zarzucono ją w 2023 roku stawiając na auta z napędem elektrycznym. Ostatni Jaguar z silnikiem spalinowym zostanie sprzedany w Wielkiej Brytanii jeszcze w tym miesiącu. Będzie to także definitywne pożegnanie z silnikami V6, V8 i V12, z których Jaguar był znany przez dziesięciolecia.

Nowe wzory logotypów Jaguara

Nowe wzory logotypów Jaguara

Foto: mat. prasowe

Nowy logotyp Jaguara – bardzo mocne ostre reakcje

I być może obudziła tego trochę rozleniwionego kota. Jeśli pierwszy elektryk Jaguara odniesie sukces, krytyka drastycznych zmian straci znaczenie. Na razie wszyscy przypomnieli sobie, że jest na rynku coś takiego, jak Jaguar. A teraz rośnie zainteresowanie tym, jak ten nowy będzie wyglądał. Z kamuflażu wiadomo, że ma wysmukloną dynamiczną sylwetkę. Z przecieków: że nie ma okna z tyłu, ale to może być złudzenie. W spekulacjach przewija się potencjalna cena : ponad 100 tys. funtów, bądź równowartość tej kwoty. Wiadomo również, ze będzie to auto koncepcyjne i nikomu nie zostanie sprzedane. Ma być jednak sygnałem w jakim kierunku pójdą zmiany.

F-Pace to ostatni benzynowy model Jaguara

F-Pace to ostatni benzynowy model Jaguara

Foto: mat. prasowe

„Prawdziwy” Jaguar ma być czterodrzwiowy, a na rynku pojawi się w 2026 roku. Po GT będzie dwudrzwiowy fastback, następca Jaguara E-type, oraz SUV. — Gdybyśmy w naszym rebrandingu poszli tą samą drogą, co konkurencja, nikt by tego nie zauważył. Pomysłem więc było to, by nie zachować się jak firma z rynku motoryzacyjnym. To, czego potrzeba był naszej marce, to znalezienie się w zupełnie nowym segmencie cenowym, więc musieliśmy zadziałać zupełnie inaczej, niż dotychczas i zerwać ze stereotypami branży moto —tłumaczył Randon Glover w rozmowie z „Financial Times”. Zapewnił jednocześnie, że w żaden sposób nie zamierza zrywać z tradycją, czy zdradzić dotychczasowych wiernych klientów Jaguara. — Z drugiej strony jednak chcemy pozyskać nowych klientów — mówił. Teraz ludzie z Jaguara przekonują, że sygnał, jaki idzie z rebrandingu ma zwrócić uwagę na to, że kreatywność jest nieposkromiona. A nowy wizerunek ma być atrakcyjny dla młodych klientów, ostre kolory z reklamy mają byś wskazówką, że Jaguar zrywa z opinią ,że jest nudnawym autem dla dojrzałych klientów.

Jaguar – piękna, ponad stuletnia historia

Jaguar wywodzi się z założonej w 1922 roku przez Williama Lyonsa i Williama Walmsleya firmy Swallow Sidecar Company, która specjalizowała się w produkcji przyczep do motocykli. W 1934 roku nazwa zmieniła się na SS Cars, a pierwszym samochodem, który nosił przydomek wielkiego kota, był SS Jaguar 2.5l . Prezes William Lyons powiedział wtedy : „W przeciwieństwie do SS nazwa Jaguar jest charakterystyczna i nie można jej łączyć ani mylić z żadną podobną nazwą zagraniczną”. To SS pochodziło od Swallow Sidecar. 23 marca 1945 r. akcjonariusze SS Cars na walnym zgromadzeniu zgodzili się na zmianę nazwy firmy na Jaguar Cars Limited. Wcześniejsza, wiadomych powodów, źle się kojarzyła. Firma została znacjonalizowana w 1975 r. z powodu trudności finansowych. Logo Jaguara, jakie znaliśmy dotychczas, powstało w 1982 i pozostało niezmienione przez 42 lata. Metalowa sylwetka kota została usunięta z maski, gdy regulacje Unii Europejskiej zakazały umieszczania ozdób, które mogły stanowić zagrożenie dla przechodniów. Wtedy skaczący jaguar zamieniony został na masce na płaski wizerunek groźnego „warczącego” superkota na czerwonym tle. Sama firma odrodziła się już jako Jaguar w 1984 r. , ale przynosiła narastające straty. W 1999 roku została wykupiony przez Forda Motors, który rok później dorzucił sobie jeszcze Land Rovera, a 8 lat później obie firmy sprzedał indyjskiemu Tata Motors.

Czytaj więcej

Jacek Górski, dyrektor Inchcape JLR Poland: Przygotowujemy się na lepsze czasy
Jaguar C-Type z 1951 roku

Jaguar C-Type z 1951 roku

Foto: mat. prasowe

Nowy logotyp Jaguara: Czy burza przełoży się na sprzedaż? Niekoniecznie

Burza wokół tak drastycznych zmian wizerunkowych już teraz ożywiła dyskusję, czy mimo wszystko nie okaże się ona jednak korzystna dla samego Jaguara. Bo tylko na platformie X do końca ostatniego tygodnia było do 161 mln odsłon, a wideo pojawiło się również na YouTube, Facebooku i Instagramie. Eksperci od sprzedaży są jednak zdania, że taka medialna burza wcale nie musi przełożyć się na wzrost sprzedaży. Cytowana przez „Forbesa” ekspertka PR Mayah Riaz też ma wątpliwości. — Jaguar znany jest z tego, że jest niesłychanie ambitny. Być może więc wiedzieli na co się porywają. Ale sądzę, że to błąd, bo jednocześnie odcięli się od swojej historii, dziedzictwa marki. To zbyt dużo. Znamy to określenie, że nie istnieje coś takiego, jak zła reklama, ale sądzę, że zostanie ona teraz mocno przetestowana —mówiła Mayah Riaz.

Jaguar E-Type budowany w latach 1961 - 1975

Jaguar E-Type budowany w latach 1961 - 1975

Foto: mat. prasowe

Jaguar XJ220 1992 roku

Jaguar XJ220 1992 roku

Foto: mat. prasowe

Jaguar XJ z 2006 roku

Jaguar XJ z 2006 roku

Foto: mat. prasowe

Jaguar XK

Jaguar XK

Foto: mat. prasowe

Jaguar F-Type

Jaguar F-Type

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Najdziwniejsza decyzja Jaguara w historii. Na rok zaprzestanie sprzedaży nowych aut

Na najnowszej reklamie Jaguara pokazali się modele w jaskrawych ubraniach. Nijak to się ma do brytyjskiej tradycji, czy dziedzictwa kulturowego marki. A Elon Musk pytał na X: Czy wy sprzedajecie samochody? Jaguar Land Rover (JLR) tłumaczy, że właśnie w ten sposób można zerwać ze schematami. I, że rebranding firmy, mimo wszystko, jest ukłonem w stronę jej założycieli. Przygotowania do tej rynkowej rewolucji trwały 3 lata i zaangażowanych było w nią 800 profesjonalistów od reklamy, marketingu, inżynierów i psychologów. I zbiegły się ze zmianami w całym JLR, który jest gotowy do całkowitego przestawienia się na auta elektryczne. Do końca ostatniego tygodnia reklamę nowego Jaguara obejrzało 2,2 mln internautów, którzy zostawili 36 tys. komentarzy. To rekord. Żadne inne auto nie wzbudziło tyle emocji. Tak pozytywnych, jak i negatywnych. Wśród tych ostatnich nie zabrakło deklaracji pozbywania się aut tej marki. A kurs akcji Tata Motors, indyjskiego właściciela Jaguara Land Rovera zwiększył się o 3 proc.

Pozostało 88% artykułu
Producenci
Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi
Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa