Ostatni Lotus Elise trafił do Elisy. Kobiety, której zawdzięcza swoją nazwę

Lotus wyprodukował ostatni egzemplarz produkowanego od 1996 roku Lotusa Elise. Samochód trafił do Elisy Artioli, która jest wnuczką byłego właściciela Lotusa Romano Artioli.

Publikacja: 08.03.2022 06:50

Ostatni Lotus Elise trafił do Elisy. Kobiety, której zawdzięcza swoją nazwę

Foto: mat. prasowe

Produkcja Lotusa Elise dobiegła końca. Zaprezentowany w 1995 roku lekki samochód sportowy otrzymał swoją nazwę od wnuczki ówczesnego właściciela Lotusa - Elisy Artioli, która teraz przejęła ostatni wyprodukowany egzemlparz tego modelu. W latach 90. Lotus należał do kochającego samochody włoskiego biznesmena Romano Artioli, który z wielką miłością i zaangażowaniem wskrzesił markę Bugatti. To za jego czasu powstał m.in. Elise - oparty na bardzo lekkim, klejonym i nitowanym aluminiowym podwoziu, z wieloma częściami nadwozia jak np. drzwi wykonanych z włókien szklanych. Samochód był tak lekki, tani i dobry. Elise stała się jednym z filarów Lotusa. Przez 25 lat wyprodukowano trzy serie. Łącznie 35 124 egzemplarzy. Elise jest też dawcą dla Tesli Roadster.

Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

mat. prasowe

Podczas szukania nazwy dla tego modelu jasne było, że pierwsza litera musi rozpoczynać się na "e". Pozostałe modele ówczesnej gamy nosiły takie nazwy jak Elite, Elan, Éclat. Praktycznie wszystkie nazwy Lotusów jeśli nie noszą oznaczenia liczbo to zaczynają się na "e" (poza modelami Nine, Ten). Podobno kiedy wnuczka Artioliego, dwuletnia Elisa usiadła na siedzeniu kierowcy jednego z prototypów w koszulce z napisem: „Jestem Elise” dziadek postanowił, że to właśnie jej imieniem chce nazwać nowy model. Była jeszcze opcja nr. 2 - córka Artioliego miała na imię Elena.

Czytaj więcej

Koniec z wersjami w kolorze puddingu. Mercedes przestaje produkować wersje taxi
Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

mat. prasowe

Lotus należy od 2017 roku do chińskiego producenta samochodów Geely, do którego należą również marki Volvo, Polestar, Lynk & Co i Proton. Lotus nie będzie kontynuować budowy nie tylko Elise, ale również modeli Exige i Evora. Ostatnim Lotusem z napędem czysto spalinowym będzie Emira, której dostawy do klientów planowane są na wiosnę 2022 roku. Nadchodzący supersamochód sportowy Evija będzie zasilany wyłącznie elektrycznie. O tym, że Geely planuje rozwój firmy świadczy projekt elektrycznego SUV-a. Elektryczna przyszłość Lotusa będzie w rzeczy samej ciężka. Technicznie elektryki nie są lekkimi konstrukcjami, a do tej pory Lotus baowała na maksymie założyciela Lotusa Colina Chapmana: "Simplify, then add lightness" (Uprość, a potem dodaj lekkość).

Pierwsza generacja Lotusa Elise - 1996 - 2001

Pierwsza generacja Lotusa Elise - 1996 - 2001

mat. prasowe

Druga generacja Lotusa Elise - 2001 - 2011

Druga generacja Lotusa Elise - 2001 - 2011

mat. prasowe

Trzecia generacja Lotusa Elise - 2011 - 2021

Trzecia generacja Lotusa Elise - 2011 - 2021

mat. prasowe

Czytaj więcej

Tom Hanks wystawił na aukcję Malucha otrzymanego z Polski

Produkcja Lotusa Elise dobiegła końca. Zaprezentowany w 1995 roku lekki samochód sportowy otrzymał swoją nazwę od wnuczki ówczesnego właściciela Lotusa - Elisy Artioli, która teraz przejęła ostatni wyprodukowany egzemlparz tego modelu. W latach 90. Lotus należał do kochającego samochody włoskiego biznesmena Romano Artioli, który z wielką miłością i zaangażowaniem wskrzesił markę Bugatti. To za jego czasu powstał m.in. Elise - oparty na bardzo lekkim, klejonym i nitowanym aluminiowym podwoziu, z wieloma częściami nadwozia jak np. drzwi wykonanych z włókien szklanych. Samochód był tak lekki, tani i dobry. Elise stała się jednym z filarów Lotusa. Przez 25 lat wyprodukowano trzy serie. Łącznie 35 124 egzemplarzy. Elise jest też dawcą dla Tesli Roadster.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie