Produkcja Lotusa Elise dobiegła końca. Zaprezentowany w 1995 roku lekki samochód sportowy otrzymał swoją nazwę od wnuczki ówczesnego właściciela Lotusa - Elisy Artioli, która teraz przejęła ostatni wyprodukowany egzemlparz tego modelu. W latach 90. Lotus należał do kochającego samochody włoskiego biznesmena Romano Artioli, który z wielką miłością i zaangażowaniem wskrzesił markę Bugatti. To za jego czasu powstał m.in. Elise - oparty na bardzo lekkim, klejonym i nitowanym aluminiowym podwoziu, z wieloma częściami nadwozia jak np. drzwi wykonanych z włókien szklanych. Samochód był tak lekki, tani i dobry. Elise stała się jednym z filarów Lotusa. Przez 25 lat wyprodukowano trzy serie. Łącznie 35 124 egzemplarzy. Elise jest też dawcą dla Tesli Roadster.

Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

mat. prasowe

Podczas szukania nazwy dla tego modelu jasne było, że pierwsza litera musi rozpoczynać się na "e". Pozostałe modele ówczesnej gamy nosiły takie nazwy jak Elite, Elan, Éclat. Praktycznie wszystkie nazwy Lotusów jeśli nie noszą oznaczenia liczbo to zaczynają się na "e" (poza modelami Nine, Ten). Podobno kiedy wnuczka Artioliego, dwuletnia Elisa usiadła na siedzeniu kierowcy jednego z prototypów w koszulce z napisem: „Jestem Elise” dziadek postanowił, że to właśnie jej imieniem chce nazwać nowy model. Była jeszcze opcja nr. 2 - córka Artioliego miała na imię Elena.

Czytaj więcej

Koniec z wersjami w kolorze puddingu. Mercedes przestaje produkować wersje taxi
Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

Elisa Artioli i ostatni Lotus Elise

mat. prasowe

Lotus należy od 2017 roku do chińskiego producenta samochodów Geely, do którego należą również marki Volvo, Polestar, Lynk & Co i Proton. Lotus nie będzie kontynuować budowy nie tylko Elise, ale również modeli Exige i Evora. Ostatnim Lotusem z napędem czysto spalinowym będzie Emira, której dostawy do klientów planowane są na wiosnę 2022 roku. Nadchodzący supersamochód sportowy Evija będzie zasilany wyłącznie elektrycznie. O tym, że Geely planuje rozwój firmy świadczy projekt elektrycznego SUV-a. Elektryczna przyszłość Lotusa będzie w rzeczy samej ciężka. Technicznie elektryki nie są lekkimi konstrukcjami, a do tej pory Lotus baowała na maksymie założyciela Lotusa Colina Chapmana: "Simplify, then add lightness" (Uprość, a potem dodaj lekkość).

Pierwsza generacja Lotusa Elise - 1996 - 2001

Pierwsza generacja Lotusa Elise - 1996 - 2001

mat. prasowe

Druga generacja Lotusa Elise - 2001 - 2011

Druga generacja Lotusa Elise - 2001 - 2011

mat. prasowe

Trzecia generacja Lotusa Elise - 2011 - 2021

Trzecia generacja Lotusa Elise - 2011 - 2021

mat. prasowe

Czytaj więcej

Tom Hanks wystawił na aukcję Malucha otrzymanego z Polski