Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa

Lotus, Nissan, Audi, Volkswagen redukują miejsca pracy. Continental wdraża program oszczędnościowy, a Ford skraca czas pracy. To tylko kilka przykładów pogłębiającego się kryzysu w motoryzacji.

Publikacja: 17.11.2024 15:16

Widmo kryzysu w branży motoryzacyjnej

Widmo kryzysu w branży motoryzacyjnej

Foto: mat. prasowe

Branża motoryzacyjna znajduje się w kryzysie. Niemal codziennie pojawiają się nowe wiadomości dotyczące restrukturyzacji, zamykania fabryk, zwolnień pracowników. Z najnowszych doniesień wynika, że Ford w niemieckiej fabryce w Kolonii wprowadza pracę w skróconym wymiarze godzin. Obecnie powstają dwa nowe modele elektryczne – Explorer i Capri. Jak podaje Kölner Stadtanzeiger produkcja ma zostać wstrzymana na trzy tygodnie, a później, do świąt Bożego Narodzenia, ma odbywać się na zmianę co drugi tydzień. - Możemy potwierdzić, że Ford złoży wniosek do Federalnej Agencji Pracy o pracę w skróconym wymiarze godzin ze względu na słaby zbyt modeli na rynku samochodów elektrycznych – komentuje rzeczniczka Forda. Już teraz Ford przewiduje, że w pierwszym kwartale 2025 roku ta sytuacja nie ulegnie zmianie.

Czytaj więcej

Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan

W trzecim kwartale tego roku Continental, niemiecki dostawca branży motoryzacyjnej, osiągnął sprzedaż o cztery procent mniejszą niż w tym samym okresie 2023 roku. Jednak firmie z Hanoweru udało się nieznacznie zwiększyć zyski dzięki rygorystycznym środkom redukcji kosztów. Mimo to w rocznym sprawozdaniu finansowym Continental prognozuje dużą stratę w dziale motoryzacyjnym w wysokości 124 milionów euro (ok. 535 mln zł). Głównym powodem jest słaby popyt na rynku samochodowym w Europie i USA. - Zakończyliśmy trzeci kwartał dobrym wynikiem. Na tle słabej produkcji samochodów, nasz lepszy wynik w branży motoryzacyjnej opiera się przede wszystkim na działaniach, które podjęliśmy w celu obniżenia kosztów i dostosowania cen - podkreśla Olaf Schick, dyrektor finansowy Continentala.

Kryzys w branży motoryzacyjnej – Volkswagen wypłaca 4,5 mld dywidendy

Roczna dywidenda dla właścicieli akcji spółek odnoszących sukcesy to powszechny udział w zyskach, również w motoryzacji. Jednak fakt, że pogrążona w kryzysie Grupa Volkswagena wypłaca swoim inwestorom miliardy, zaskoczył wielu fachowych obserwatorów branży. A chodzi o kwotę w wysokości 4,5 miliarda euro, która została wypłacona z lata 2024 roku, a została ustalona na podstawie rocznego sprawozdania finansowego za 2023 rok, kiedy Grupa VW osiągnęła zysk netto w wysokości 17,9 miliarda euro. Jednak do czasu wypłacenia premii w 2024 r. sytuacja gospodarcza bardzo się zmieniła, pojawiły się też problemy strukturalne, takie jak zbyt kosztowna produkcja, perspektywa zamykania fabryk i redukcji dużej liczby etatów. Dlatego teraz wypłata miliardowej dywidendy wywołuje emocje. Kiedy pracownicy Volkswagena drżą o swoje miejsca pracy, firma rozdaje prezenty finansowe bogatym inwestorom. Rzecz jasna na wypłacie skorzystali także prywatni inwestorzy, ale deszcz pieniędzy spadł przede wszystkim na duże rodziny inwestorów Piëch i Porsche, a pieniądze trafiły także do kraju związkowego Dolna Saksonia i Qatar Holding LLC.

Czytaj więcej

Założona w 2021 r. marka samochodowa niewypłacalna. Bankructwo byłego mistrza świata

Brytyjski producent samochodów sportowych Lotus był zmuszony zwolnić już szereg pracowników w lipcu 2023 i styczniu 2024. Powód taki sam – trudna sytuacja rynkowa i brak popytu. Jesienią 2024 roku marka samochodów z Norfolk ogłosiła, że zwolnionych zostanie kolejnych 200 stanowisk pracy. W porównaniu z dużymi producentami samochodów liczby te wydają się stosunkowo niewielkie, jednak w przypadku Lotusa, który zatrudnia obecnie nieco ponad tysiąc osób, to relatywnie duża część siły roboczej. Qingfeng Feng, dyrektor generalny Lotusa, póki co jeszcze utrzymał swoje stanowisko, ale dyrektor wykonawczy programu performance Lotusa, Simon Lane, musiał opuścić firmę na początku listopada 2024 roku.

Kryzys w branży motoryzacyjnej – Audi, Lotus, Nissan zwalniają pracowników

Audi planuje w nadchodzących latach możliwą redukcję nawet do 4500 stanowisk pracy w Niemczech, przy czym szczególnie dotyczy to działu rozwoju zatrudniającego ponad 2000 osób. Według niemieckiego Manager Magazin w celu zwiększenia konkurencyjności firmy może zostać zlikwidowane nawet 15 procent stanowisk pracy. Audi koncentruje się na wydajności i konkurencyjności i aktualnie wstrzymało nabór nowych pracowników. Dodatkowo Audi nie znalazło chętnego na przejęcie fabryki w Brukseli, gdzie były produkowane elektryczne SUV-y. Wszystko wygląda na to, że tu pracę straci około 3 tysiące osób.

Nissan ogłosił redukcję 9000 stanowisk pracy i 20-procentową redukcję globalnych mocy produkcyjnych w odpowiedzi na bieżące wyzwania, szczególnie na rynku chińskim. Kroki te są częścią strategii mającej na celu zwiększenie efektywności w trudnym otoczeniu rynkowym. Nissan obniżył także prognozę zysku operacyjnego na bieżący rok finansowy z pierwotnych 500 miliardów jenów do zaledwie 150 miliardów jenów, co oznacza spadek o 70 procent. Bieżące dane kwartalne również były rozczarowujące, zysk operacyjny spadł o 85 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Czytaj więcej

Tak wygląda następca Nissana Micra. To mały, tani SUV. Znamy jego ceny

Branża motoryzacyjna znajduje się w kryzysie. Niemal codziennie pojawiają się nowe wiadomości dotyczące restrukturyzacji, zamykania fabryk, zwolnień pracowników. Z najnowszych doniesień wynika, że Ford w niemieckiej fabryce w Kolonii wprowadza pracę w skróconym wymiarze godzin. Obecnie powstają dwa nowe modele elektryczne – Explorer i Capri. Jak podaje Kölner Stadtanzeiger produkcja ma zostać wstrzymana na trzy tygodnie, a później, do świąt Bożego Narodzenia, ma odbywać się na zmianę co drugi tydzień. - Możemy potwierdzić, że Ford złoży wniosek do Federalnej Agencji Pracy o pracę w skróconym wymiarze godzin ze względu na słaby zbyt modeli na rynku samochodów elektrycznych – komentuje rzeczniczka Forda. Już teraz Ford przewiduje, że w pierwszym kwartale 2025 roku ta sytuacja nie ulegnie zmianie.

Pozostało 86% artykułu
Producenci
Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?