Z tego artykułu się dowiesz:
- W jaki sposób nowe chińskie regulacje wpłyną na globalny sektor elektromobilności?
- Jakie znaczenie ma monopol Chin w przetwarzaniu metali ziem rzadkich dla światowego przemysłu technologicznego?
- Dlaczego nowe chińskie ograniczenia stanowią wyzwanie dla Unii Europejskiej i jej celów klimatycznych
Nowe regulacje stanowią chińską odpowiedź na amerykańską politykę ograniczania dostępu Pekinu do zaawansowanych technologii półprzewodnikowych. Tym razem jednak Chiny uderzają w serce globalnego łańcucha dostaw surowców, bez których niemal niemożliwe jest funkcjonowanie sektora technologicznego. Skala chińskiej przewagi w sektorze metali ziem rzadkich jest przytłaczająca. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej, Chiny kontrolują około 61 proc. globalnej produkcji tych surowców i aż 92 proc. ich przetwarzania. To oznacza, że praktycznie każdy zaawansowany produkt technologiczny na świecie – od smartfonów przez elektromobilność po nawet myśliwce – zawiera komponenty, które pochodzą z chińskich zakładów przetwórczych.
Nowe przepisy wprowadzają niespotykaną jak dotąd zasadę, którą analitycy porównują do amerykańskiej reguły produktu zagranicznego stosowanej w sektorze półprzewodników. W efekcie każdy produkt zawierający choćby śladowe ilości chińskich metali ziem rzadkich będzie wymagał licencji eksportowej z Pekinu. Co więcej, ograniczenia obejmą także technologie wydobycia, wytapiania i przetwarzania, a chińscy obywatele nie będą mogli uczestniczyć w zagranicznych projektach związanych z tymi surowcami bez zgody rządu. Mimo nazwy, metale ziem rzadkich wcale nie należą do najrzadszych pierwiastków w ziemi. Ta grupa 17 chemicznie podobnych elementów – w tym neodym, dysproz, terb czy europium – jest nawet bardziej rozpowszechniona niż złoto czy platyna. Problem z tymi pierwiastkami jest jednak zupełnie inny. Występują one w rozproszonych złożach, a ich wydobycie i oczyszczanie jest technologicznie skomplikowane, kosztowne i wiąże się z poważnymi zagrożeniami dla środowiska.
Czytaj więcej
Chińscy producenci samochodów jeszcze kilka lat temu byli w Europie egzotyką. Dziś stają się real...
Należy też wskazać, że m.in. neodym wykorzystywany jest do wytwarzania najsilniejszych magnesów permanentnych, które znajdują się w silnikach elektrycznych samochodów, dyskach twardych komputerów, głośnikach, a także w turbinach wiatrowych – jeden megawat mocy wiatrowej może wymagać nawet 600 kilogramów magnesów permanentnych, a metale ziem rzadkich stanowią ok. 20-30 proc. ich masy. Z kolei europium i terb są kluczowe dla produkcji ekranów, systemów noktowizyjnych i zaawansowanych urządzeń komunikacyjnych. Itr znajduje zastosowanie w silnikach odrzutowych, precyzyjnych laserach i radarach. Dysproz służy natomiast do produkcji silników elektrycznych odpornych na wysokie temperatury.