Nadchodzi nowa Mazda MX-5. To najchętniej kupowany roadster na świecie

Nowy kultowy roadster Mazdy ma wzorować się na pokazanym na salonie Japan Mobility Show w 2023 r. koncepcyjnym modelu. MX-5 powinien otrzymać napęd elektryczny z dodatkowym silnikiem Wankla.

Publikacja: 12.11.2024 07:31

Koncepcyjny model Mazda Iconic SP może być protoplastą dla nowej MX-5

Koncepcyjny model Mazda Iconic SP może być protoplastą dla nowej MX-5

Foto: mat. prasowe

Masashi Nakayama, szef projektu koncepcyjnego modelu Iconic SP, potwierdził w wywiadzie, że w niedługim czasie pojawi się nowa Mazda MX-5. Iconic SP to co prawda coupé ze stałym dachem i drzwiami otwieranymi do góry, ale to właśnie na tej bazie ma powstać nowy roadster. Przy długości 4,18 m, szerokości 1,85 m i wysokości 1,15 m Mazda Iconic SP jest znacznie większa od obecnego MX-5 (3,91/1,73/1,22 m). Również rozstaw osi jest znacznie większy, który wynosi od 2590 mm (aktualnie 2310 mm). Znacznie większe wymiary oznaczają też większą masę własną - Iconic SP waży 1450 kilogramów, MX-5 niecałe 1200 kilogramów. Zobaczymy czy nowa generacja kultowego roadstera aż tak bardzo urośnie, ale wszystko na to wygląda, no bo gdzieś trzeba zmieścić akumulatory.

Mazda Iconic SP

Mazda Iconic SP

mat. prasowe

Czytaj więcej

Mazda 6 wróci do salonów. Jej pochodzenie i napęd zaskakuje

Pod elegancko zaprojektowanym nadwoziem z długą, płaską przednią maską kryje się koncepcja napędu elektrycznego, znana już z Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV. Silnik elektryczny o mocy 170 KM napędza przednie koła. Energię zapewnia akumulator o pojemności 17,8 kWh. Aby zrekompensować skromną pojemność baterii napęd rozszerzony jest o silnik Wankla, o pojemności 830 cm3, mocy 75 KM i 117 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który służy tylko do jednego - ładowaniu akumulatora. W ten sposób w Mazdzie MX-30 zasięg wynosi aż 680 kilometrów.

Mazda Iconic SP

Mazda Iconic SP

mat. prasowe

Nowa Mazda MX-5 może otrzymać napęd elektryczny wspomagany silnikiem Wankla

Mazda podkreśla, że rodzaj ten napęd może dowolnie zmieniać pod kątem mocy. Przykładowo model koncepcyjny jest wyposażony w większy, zabudowany z przodu silnik Wankla i łącznie z silnikiem elektrycznym ma moc 370 KM. Ważny jest jeszcze punkt, że silnik Wankla może być zasilany różnymi paliwami – w tym wodorem lub innymi neutralnymi dla klimatu paliwami ciekłymi.

Mazda Iconic SP

Mazda Iconic SP

mat. prasowe

Czytaj więcej

Ruszyła produkcja wyjątkowej Mazdy. To elektryk z silnikiem Wankla

Masashi Nakayama, szef projektu koncepcyjnego modelu Iconic SP, potwierdził w wywiadzie, że w niedługim czasie pojawi się nowa Mazda MX-5. Iconic SP to co prawda coupé ze stałym dachem i drzwiami otwieranymi do góry, ale to właśnie na tej bazie ma powstać nowy roadster. Przy długości 4,18 m, szerokości 1,85 m i wysokości 1,15 m Mazda Iconic SP jest znacznie większa od obecnego MX-5 (3,91/1,73/1,22 m). Również rozstaw osi jest znacznie większy, który wynosi od 2590 mm (aktualnie 2310 mm). Znacznie większe wymiary oznaczają też większą masę własną - Iconic SP waży 1450 kilogramów, MX-5 niecałe 1200 kilogramów. Zobaczymy czy nowa generacja kultowego roadstera aż tak bardzo urośnie, ale wszystko na to wygląda, no bo gdzieś trzeba zmieścić akumulatory.

Samochód Jutra
Powrót legendarnej brytyjskiej marki samochodowej. Nowy model już za dwa lata
Samochód Jutra
Kolejna marka samochodowa chce być premium. Nowy model już w 2027 r.
Samochód Jutra
Citroen walczy o klientów. Tak wygląda następca popularnego SUV-a
Samochód Jutra
Nowe plany Volvo. Pojawią się dwa nowe sedany. Jeden z nich już w przyszłym roku
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Samochód Jutra
Francuska rewolucja według Renault. Hybryda jakiej jeszcze nie było
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje