GM rozważał pomysł zbudowania Cadillaca z 16-cylindrowym silnikiem

Z oficjalnych źródeł General Motors potwierdzono, że w Cadillac Escalade mógł doczekać się wersji z 16-cylindrowymo silnikiem. Pomysłu jednak finalnie nie udało się przeforsować.

Publikacja: 26.09.2022 00:06

Cadillac Escalade

Cadillac Escalade

Foto: mat. prasowe

Silniki 16-cylindrowe są bardzo, bardzo rzadko spotykane w świecie motoryzacji - jedynym producentem oferującym w aktualnych czasach  taką jednostkę było Bugatti. Chiron napędzany jest silnikiem W-16 o pojemności skokowej 8 litrów, który ma moc aż 1600 KM. Większość silników 16-cylindrowych pochodzi sprzed II wojny światowej - i nawet wtedy były one bardzo rzadkie. W okresie powojennym były dwa 16-cylindrowe silniki z BRM (British Racing Motors) dla Formuły 1 (1950 i 1966), włoski projektant Franco Sbarro zbudował w 1976 roku model Royale, którego silnik składał się z dwóch połączonych silników V8, BMW zbudowało pod koniec lat 80-tych prototyp serii 7 z 16-cylindrowym silnikiem. Był jeszcze włoski samochód sportowy Cizeta V16T budowany od 1991 do 1995 roku z 16-cylindrowym silnikiem, a w 2006 roku Isdera zbudowała model 116i - pojedynczy egzemplarz z dwoma silnikami V8. Jednak jednym z największych producentów silników 16-cylindrowych był Cadillac (w latach 1930-1940). Pomysł wyposażenia modelu Escalade wziął się więc z tradycji.

Czytaj więcej

Kontrakt stulecia dla General Motors. Wielkie zamówienie Hertza
Cizeta V16t z silnikiem o 16 cylindrach

Cizeta V16t z silnikiem o 16 cylindrach

Foto: mat. prasowe

W latach 1930-1935 z linii produkcyjnej Cadillaca zjechała seria 452 w której 7,4-litrowy silnik V16 miał 188 KM. W latach 1935-1940 pojawiła się seria 90 z początkowo tym samym silnikiem, który po 1938 roku, przy tej samej mocy, miał pojemność 7,1 litra. W 2003 roku Amerykanie zaprezentowali prototyp o nazwie Sixteen, który pod długą, otwieraną z obu stron maską miał 13,6-litrową jednostkę V-16 o mocy 1000 KM. Teraz David Schiavone, szef projektu Escalade potwierdził amerykańskiemu magazynowi motoryzacyjnemu GM Authority, że Cadillac poważnie rozważał wyposażenie Escalade w 16-cylindrowy silnik. Konstruktorom Cadillaca nie udało się jednak tego pomysłu przeforsować, a teraz, w czasach promowania elektromobilności na takie fanaberie nie ma już miejsca.

Cadillac Sixteen

Cadillac Sixteen

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Suzuki Ignis Hybrid 2WD CVT: Idealny wariant miejski

Silniki 16-cylindrowe są bardzo, bardzo rzadko spotykane w świecie motoryzacji - jedynym producentem oferującym w aktualnych czasach  taką jednostkę było Bugatti. Chiron napędzany jest silnikiem W-16 o pojemności skokowej 8 litrów, który ma moc aż 1600 KM. Większość silników 16-cylindrowych pochodzi sprzed II wojny światowej - i nawet wtedy były one bardzo rzadkie. W okresie powojennym były dwa 16-cylindrowe silniki z BRM (British Racing Motors) dla Formuły 1 (1950 i 1966), włoski projektant Franco Sbarro zbudował w 1976 roku model Royale, którego silnik składał się z dwóch połączonych silników V8, BMW zbudowało pod koniec lat 80-tych prototyp serii 7 z 16-cylindrowym silnikiem. Był jeszcze włoski samochód sportowy Cizeta V16T budowany od 1991 do 1995 roku z 16-cylindrowym silnikiem, a w 2006 roku Isdera zbudowała model 116i - pojedynczy egzemplarz z dwoma silnikami V8. Jednak jednym z największych producentów silników 16-cylindrowych był Cadillac (w latach 1930-1940). Pomysł wyposażenia modelu Escalade wziął się więc z tradycji.

Samochód Jutra
To będzie pierwszy elektryk Volkswagena dla ludu. Ma kosztować ok. 80 tys. zł
Samochód Jutra
Mazda pracuje nad dużym SUV-em. Tym razem nie będzie diesla
Samochód Jutra
Dacia jako tani kamper. To mógłby być absolutny hit
Samochód Jutra
Nowy pomysł Audi na Quattro. Elektryk na ekstremalne bezdroża
Samochód Jutra
To będzie hit. Fiat zbuduje "pięćsetkę" z silnikiem spalinowym za ok. 70 tys. zł
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce