Yong Girl Lee, LG: Polska ma szansę stać się kluczowym graczem w elektromobilności

W ostatnich latach poprawił się nie tylko zasięg aut elektrycznych, ale i czas ich ładowania - mówi Yong Girl Lee, Business Support Director of LG Energy Solution Wrocław

Publikacja: 20.07.2022 10:21

Yong Girl Lee, LG: Polska ma szansę stać się kluczowym graczem w elektromobilności

Foto: mat. prasowe

LG Energy Solution Wrocław to największa fabryka baterii litowo-jonowych. Jakie są założenia oraz przyszłe plany na rozszerzenie produkcji?

Po niespełna 6 latach LG Energy Solution Wrocław stało się największą na świecie fabryką i największym producentem baterii do aut EV w Europie. Obecnie trwają prace wieńczące czwarty etap rozbudowy zakładu, co pozwoli w najbliższych latach zwiększenie naszych mocy produkcyjnych do 115 GWh. Już dziś jesteśmy największym europejskim producentem baterii: nasze aktualne moce produkcyjne wynoszą 70 GWh. Mimo że sprzedaż baterii samochodowych LG Energy Solution rośnie, a produkcja trwa non stop, to jej rosnące koszty oraz coraz wyższe ceny energii znacznie podnoszą cenę finalnego produktu, co przekłada się na koszty nowego samochodu. Tutaj również bardzo oczekiwana jest pomoc państwa w postaci mechanizmów zabezpieczających przedsiębiorstwa przed podwyżkami. Warto pamiętać, że Polska ma szansę stać się kluczowym graczem w tak prężnie rozwijającej się elektromobilności – nie tyle pod kątem sprzedaży, ale przede wszystkim wytwarzania komponentów.

Dla ilu producentów obecnie produkują Państwo baterie litowo-jonowe?

Współpracujemy z największymi koncernami motoryzacyjnymi – niemalże każdy wiodący producent korzysta z naszych technologii. Rozwiązania LG Energy Solution można znaleźć m.in. w takich markach jak Porsche, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Audi, Jaguar, Renault i wiele innych. Na zaufanie producentów pracowaliśmy latami, a osiągnęliśmy to nie tylko przez wysoką jakość produktu, ale i terminowość realizacji.

Z punktu widzenia technologicznego jakie są największe wyzwania związane z produkcją baterii? Czy jest to problem indywidualnych produktów pod dany model czy może ograniczone możliwości stworzenia paków bateryjnych?

Prowadzenie tak dużego zakładu jak nasz to ogromne potrzeby infrastrukturalne, ale też olbrzymie wyzwanie dla Polski. Konieczne jest stworzenie odpowiednich warunków do dalszego rozwoju takiego biznesu. Całkowita produkcja baterii w Polsce stanowi 2 proc. rocznej wartości krajowego eksportu, co jest olbrzymim osiągnięciem. Po rozbudowie zakładu LG Energy Solution Wrocław ten wynik będzie jeszcze lepszy. Aby móc wykorzystać potencjał rozwoju, potrzebni są też wykwalifikowani specjaliści. Obecnie w LG Energy Solution Wrocław rozwiązujemy ten problem we własnym zakresie – m.in. współpracując z technicznymi uczelniami wyższymi. Otworzyliśmy także własne Centrum Edukacyjne i wspieramy młodzież szkolącą się w zawodzie technika. Abu odpowiedzieć na wyzwania związane z produkcją baterii, nieustannie ulepszamy technologię, poszukujemy i wdrażamy innowacyjne rozwiązania. To dzięki takiemu podejściu LG Energy Solution posiada wypracowywany latami know how oraz zespół najlepszych ekspertów, którzy czuwają nad procesami produkcyjnymi. Warto pamiętać o tym, że realizując zamówienia dla różnych firm motoryzacyjnych, stosujemy podejście indywidualne. Tworzymy produkty dedykowane do konkretnych marek – nasze cele układamy w spersonalizowane moduły i paki bateryjne, które napędzają samochody elektryczne.

Coraz więcej koncernów wprowadza własne rozwiązania bateryjne. Czy nie obawiacie się Państwo konkurencji na rynku i odejścia od korzystania z ogólnych produktów dostępnych dla każdego?

Jesteśmy przekonani o wysokiej jakości naszego produktu. Istotne jest tutaj również czas i podaż. Proszę pamiętać, że budowa fabryki, opracowanie koncepcji produktu, testy i wdrożenie technologii zajmują wiele czasu. A my nie ustajemy w staraniach i od lat nastawiamy się na wdrażanie innowacji. Dzięki temu dostarczamy szyte na miarę oczekiwań różnych producentów konkretne baterie litowo-jonowe. Wszyscy musimy pamiętać, że w obecnych czasach zarówno kontrahenci, jak i klienci końcowi nie chcą długo czekać na gotowy produkt. Dlatego tak ważna jest pewnego rodzaju elastyczność i szybkość w dostosowywaniu się do zmiennych oczekiwań rynkowych. Jesteśmy w stanie zapewnić wysoko jakościową i terminową realizację zamówień dla naszych klientów.

Baterie litowo-jonowe nadal stanowią trudny temat, zwłaszcza jak chodzi o pożary czy ich degradację w czasie. Jakie są Państwa doświadczenia związane z oferowanymi produktami. Czy za 10 lat będzie trzeba wymieniać pak bateryjny na nowy?

Technologia się rozwija i współczesne baterie są nie tylko znacznie wydajniejsze od tych, które produkowane były kilka lat temu, ale i oferują jeszcze większy poziom bezpieczeństwa. Dochodzi do tego również lepsze oprogramowanie producentów aut, które jeszcze pozwala jeszcze efektywniej zarządzać energią. Aktualne baterie litowo-jonowe pozwalają na bezproblemową eksploatację przez wiele lat – żywotność jest naprawdę duża, ale jest też zależna od wielu czynników, począwszy od sposobu użytkowania samochodu, a kończąc na oprogramowaniu aut.

Jak wygląda sprawa naprawy baterii litowo-jonowych? Czy jest to proces łatwy typu „plug and play” czy o wiele bardziej skomplikowany proces, który może w efekcie nie być opłacalny?

Prowadzimy szereg badań w zakresie ponownego użycia zużytych baterii i odpadów przetworzonych z procesu produkcji, aby minimalizować zanieczyszczenie środowiska i stworzyć prawdziwy zamknięty cykl zasobów. To jeden z filarów strategii ESG całej Grupy LG. Planujemy intensywnie zarządzać czterema kluczowymi obszarami tj. korzystanie w 100 proc. z energii odnawialnej, ponowne wykorzystanie zużytych baterii, absolutne i całkowite poszanowanie praw człowieka oraz ustanowienie czystego i przejrzystego łańcucha dostaw uwzględniającego środowisko, zarówno i w zakresie surowców. Do 2050 roku chcemy osiągnąć całkowitą neutralność klimatyczną. Recycling pozwala na ponowne wykorzystanie niemal wszystkich surowców użytych do produkcji baterii, co pozwala przypuszczać, że ta gałąź biznesu będzie się prężnie rozwijać.

Czy jest szansa by w przyszłości baterie były złożone z mniejszej ilości surowców ziem rzadkich? Czy w ogóle jest szansa by w przyszłości pojawiły się warianty ze stałym elektrolitem?

Oczywiście, że jest na to szansa – cały czas poszukujemy idealnych rozwiązań, pracujemy nad nowymi technologiami i udoskonalamy obecne, które pozwalają jeszcze lepiej zarządzać energią i wydłużyć zasięgi aut elektrycznych oraz żywotności baterii. To długi, kosztowny i skomplikowany proces, ale nasze prace przynoszą wymierne efekty. Proszę zauważyć, jak w ostatnich latach poprawił się nie tylko zasięg aut elektrycznych, ale i czas ich ładowania – wyniki są coraz lepsze. To pokazuje, że ten obszar jest cały czas otwarty na kolejne innowacje i ulepszenia – my mamy zamiar wykorzystywać to w 100 procentach.

Czytaj więcej

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland: Przyszłe modele gamy N będą elektryczne

LG Energy Solution Wrocław to największa fabryka baterii litowo-jonowych. Jakie są założenia oraz przyszłe plany na rozszerzenie produkcji?

Po niespełna 6 latach LG Energy Solution Wrocław stało się największą na świecie fabryką i największym producentem baterii do aut EV w Europie. Obecnie trwają prace wieńczące czwarty etap rozbudowy zakładu, co pozwoli w najbliższych latach zwiększenie naszych mocy produkcyjnych do 115 GWh. Już dziś jesteśmy największym europejskim producentem baterii: nasze aktualne moce produkcyjne wynoszą 70 GWh. Mimo że sprzedaż baterii samochodowych LG Energy Solution rośnie, a produkcja trwa non stop, to jej rosnące koszty oraz coraz wyższe ceny energii znacznie podnoszą cenę finalnego produktu, co przekłada się na koszty nowego samochodu. Tutaj również bardzo oczekiwana jest pomoc państwa w postaci mechanizmów zabezpieczających przedsiębiorstwa przed podwyżkami. Warto pamiętać, że Polska ma szansę stać się kluczowym graczem w tak prężnie rozwijającej się elektromobilności – nie tyle pod kątem sprzedaży, ale przede wszystkim wytwarzania komponentów.

Pozostało 84% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne
Rozmowa MOTO.RP.PL
Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Segment premium rośnie dynamicznie
Rozmowa MOTO.RP.PL
Frank Krol, prezes Mitsubishi Motors Europe: Hybrydy stały się „nowymi dieslami”