Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland: Przyszłe modele gamy N będą elektryczne

Po raz pierwszy od powstania Hyundaia w Polsce osiągnęliśmy roczną sprzedaż ponad 26,5 tys. sztuk – mówi Young Jin Lee, prezes Hyundai Motor Poland.

Publikacja: 13.04.2022 08:20

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland

Foto: mat. prasowe

Jak podsumowałby Pan rok 2021 dla Hyundaia?

Mając podsumować ubiegły rok jednym zdaniem, można skwitować „W 2021 roku Hyundai błyszczał pomimo kryzysu”. Myślę, że 2021 był rokiem trudnym dla wszystkich w branży ze względu na pandemię,  opóźnienia w dostawach nowych samochodów spowodowane globalnym niedoborem podaży półprzewodników, deprecjację kursu walutowego i pogłębiającą się inflację. W odpowiedzi na niedobór półprzewodników podjęliśmy szybkie działania, zacieśniając współpracę z fabrykami oraz centralą europejską i koreańską. Myślę, że właśnie to pozwoliło nam to osiągnąć dobre wyniki wyróżniające nas na tle wielu innych marek. W efekcie po raz pierwszy od powstania Hyundai Motor Poland osiągnęliśmy roczną sprzedaż ponad 26 500 sztuk.

 2022 to trzeci rok na stanowisku Prezesa Hyundai Motor Poland. Jakie są najważniejsze zmiany na rynku motoryzacyjnym w Polsce w ciągu ostatnich 2 lat?

Zauważalny jest spadek udziału diesla i wzrost elektryfikacji. W ciągu ostatnich kilku lat segment SUV-ów prześcignął tradycyjne segmenty B oraz C . Wraz ze wzrostem popytu na SUV-y wiele marek wdrożyło ich elektryfikację i wprowadziło nowe modele na rynek. Dzięki temu klienci mieli szerszy wybór napędów w modelach SUV niż w przeszłości i myślę, że była to okazja do zwiększenia udziału sprzedaży modeli zelektryfikowanych na rynku. W międzyczasie obserwujemy spadek udziału silników wysokoprężnych z powodu zaostrzenia przepisów w ich sprawie przez każdy rząd. Hyundai Motor Poland również wstrzymał przyjmowanie zamówień na silniki diesla. to efekt naszych działań na rzecz osiągnięcia neutralności węglowej do 2045 roku.

Jakie są najważniejsze plany Hyundaia na 2022 rok?

W tym roku mija 20. rocznica bezpośredniego wejścia Hyundaia na polski rynek motoryzacyjny. Nie jestem pewien, czy kiedykolwiek był taki czas, kiedy Hyundai był tak doceniany przez polski rynek. Noworoczne postanowienia HMP mają sprawić, że rok 2022 będzie lepszy niż w roku ubiegłym. Celem jest, aby Hyundai stał się bardziej lubianą marką przez klientów, a dealerzy, którzy są naszymi cenionymi partnerami, dalej rozwijali się.

Czytaj więcej

Hyundai Tucson Plug-in Hybrid: Wyznaczać trendy

Najważniejszą premierą Hyundaia w 2022 roku jest…

W ciągu ostatnich dwóch lat wprowadziliśmy na rynek wiele nowych aut. Dlatego uważam, że gama modeli Hyundaia jest najświeższą w porównaniu z konkurencją. W drugiej połowie tego roku pojawi się zupełnie nowy Ioniq 6, drugi zelektryfikowany model oparty ma platformie EGMP. To sedan, odwołujący się do koncepcyjnego modelu Prophecy.

Jaka jest perspektywa elektryfikacji w Polsce? Jaki jest Pana pomysł, by stawić czoła słabej infrastrukturze ładowania w Polsce?

Technicznie rzecz biorąc, to prawda, że zainteresowanie klientów pojazdami elektrycznymi w krajach Europy Środkowej, w tym w Polsce, jest inne niż w innych krajach Europy Zachodniej. Oczywiście przypisujemy to wysokim cenom pojazdów i niewystarczającej infrastrukturze ładowania. Jednak program rządowych dotacji na zakup pojazdów elektrycznych i budowę punktów ładowania, który istnieje od 2020 roku, wydaje się świetnym sposobem na zwiększenie zainteresowania polskich konsumentów pojazdami elektrycznymi i zachęca do zakupu. Jednak póki co zakup pojazdów elektrycznych w Polsce prawdopodobnie będzie realizowany przez instytucje publiczne i klientów korporacyjnych, biorąc pod uwagę brak publicznych punktów ładowania i wyższe ceny. W rezultacie pojazdy hybrydowe, w tym plug-in są prawdopodobnie najlepszą alternatywą dla wszystkich konsumentów, którzy nie decydują się na zakup „elektryków” z tych powodów. W związku z tym wydaje się, że hybrydy będą obecnie cieszyły się wzrostami sprzedaży. Ponadto uruchomiliśmy usługę Charge myHyundai, aby zapewnić wygodę ładowania klientom kupującym pojazdy elektryczne. Charge myHyundai pozwala klientom korzystać z ponad 1000 stacji ładowania w Polsce i ponad 320 000 w 29 krajach Europy. Co więcej, klienci mogą wybrać miesięczny abonament, który najbardziej im odpowiada, spośród trzech różnych planów taryfowych. Ponadto oferujemy domowe ładowarki ścienne dla klientów, chcących ładować w domu.

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland

mat. prasowe

Hyundai ogłosił nową globalną wizję o nazwie „Postęp dla ludzkości”. Co dokładnie kryje się za tą ideą?

Najważniejszym przekazem nowej wizji Hyundaia, „Postęp dla ludzkości”, jest stwierdzenie, że „ludzie są najważniejsi, ponieważ wszystkie produkty usługowe są dla ludzi”. Innymi słowy, jesteśmy tutaj, aby zrobić właściwą rzecz dla ludzkości. Hyundai Motor Company stara się zapewnić każdemu swobodę przemieszczania się, inwestując w usługi mobilności, budując bliskie relacje z wiodącymi dostawcami usług mobilności i rozszerzając naszą rolę poza sektor transportu samochodowego. Dlatego Hyundai Motor dąży do przekształcenia się „dostawcę inteligentnych usług mobilności”. Opracowanie robotaxi wyposażonej w technologię autonomicznej jazdy, przejęcie Boston Dynamics czy osiągnięcie neutralności węglowej produktów i wszystkich operacji globalnych do 2045 roku to dobre przykłady „Postępu dla ludzkości”.

Wodór czy prąd? Hyundai rozwija obie technologie, która z nich będzie ważniejsza w przyszłości?

Na targach IAA Mobility, które odbyły się w Monachium we wrześniu 2021 r., przedstawiliśmy naszą strategie osiągnięcia neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla do 2045 r., koncentrując się na elektryfikacji i społeczeństwie wodorowym. Obie „Pozytywne Energie” są niezbędna do osiągnięcia naszego celu. Od zmiany na pojazdy elektryczne (EV) wraz z wprowadzeniem marki IONIQ po nasze wysiłki na rzecz budowania społeczeństwa wodorowego w oparciu o ponad dwadzieścia lat badań, konsekwentnie wyznaczamy kierunek zmian w celu zwiększenia zrównoważonego rozwoju. W ramach naszego projektu elektryfikacji szukamy sposobów na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poza etapem produkcji. Jedną z tych metod jest recykling zużytych baterii. Opracowujemy gamę pojazdów elektrycznych na ogniwa paliwowe (FCEV) dla naszego projektu wodorowego. W przyszłości planujemy również magazynować, transportować, tankować, a nawet produkować energię wodorową. Ponadto pracujemy nad nowymi rozwiązaniami bezemisyjnej mobilności, takimi jak Urban Air Mobility (UAM) i Purpose-Built Vehicle (PBV), aby wspierać czysty i miejski styl życia. Hyundai wdroży elektryfikację, zbuduje społeczeństwo wodorowe i pomoże tworzyć inteligentne miasta w oparciu o nasze zaawansowane technologie. Hyundai pomoże przybliżyć nasze społeczeństwo do osiągnięcia neutralności węglowej poprzez gospodarkę o obiegu zamkniętym.

Jak ważne są modele N dla Hyundaia?

N stanowi połączenie doświadczenia Hyundaia zdobytego w motorsporcie z rozwoju wysokowydajnych technologii dla samochodów drogowych i naprawdę ekscytującego wyglądu. Obecnie są przeznaczone dla miłośników benzyny, ale dla gamy N również przewidziano już plan elektryfikacji. Ale bez obaw, przyszłe modele N będą również dawały maksimum frajdy, zarówno na torze wyścigowym, jak i poza nim, odzwierciedlając filozofię submarki N: „Never just drive”.

Jaka jest przyszłość sprzedaży? Salony online czy salony dealerskie?

Na pewno pandemia była katalizatorem, który tylko przyspieszył rozwój sprzedaży internetowej. Mimo że ją go wprowadziliśmy, większość klientów nadal woli wizytę w salonach, aby doświadczyć samochodu i podjąć decyzję. W związku z tym zmienia się wzorzec zakupu samochodów przez klientów, kiedy zamierzają kupić pojazd; rozpoczynają podróż z internetu i kończą ją w salonie dealera po jeździe próbnej. Dlatego rozpoznawalność i wizerunek marki stają się coraz ważniejsze, ponieważ klienci biorą pod uwagę mniej marek. Niezależnie od kanałów sprzedaży, z dużym prawdopodobieństwem zyskają usługi najmu długoterminowego, z wszystkimi opłatami zawartymi w jednej racie – jak abonament na smartfona. Ponadto obie wizyty: online i offline, powinny dawać jednakowe, ekscytujące i miłe wrażenia.

Jakie jest Pana ogólne wrażenie z pobytu w Polsce?

Odkąd objąłem to stanowisko, nie mogłem zbytnio podróżować i poznawać różnych miast w Polsce z powodu pandemii. Jednak moje wrażenie na temat Polski, a zwłaszcza Warszawy, w której mieszkam, wydaje się najlepiej opisać określeniem miasta „jak nieoszlifowany diament”. Innymi słowy, mocno wierzę, że Polska ma ogromny potencjał do rozwoju. Oraz wydaje mi się, że Polacy przełamują granice i sprawiają, że czuję się przyjaźnie.

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland

Young Jin Lee, Prezes Hyundai Motor Poland

mat. prasowe

Czytaj więcej

Lee Morrison, koordynator kaskaderów: To mój piąty film z Jamesem Bondem

Jak podsumowałby Pan rok 2021 dla Hyundaia?

Mając podsumować ubiegły rok jednym zdaniem, można skwitować „W 2021 roku Hyundai błyszczał pomimo kryzysu”. Myślę, że 2021 był rokiem trudnym dla wszystkich w branży ze względu na pandemię,  opóźnienia w dostawach nowych samochodów spowodowane globalnym niedoborem podaży półprzewodników, deprecjację kursu walutowego i pogłębiającą się inflację. W odpowiedzi na niedobór półprzewodników podjęliśmy szybkie działania, zacieśniając współpracę z fabrykami oraz centralą europejską i koreańską. Myślę, że właśnie to pozwoliło nam to osiągnąć dobre wyniki wyróżniające nas na tle wielu innych marek. W efekcie po raz pierwszy od powstania Hyundai Motor Poland osiągnęliśmy roczną sprzedaż ponad 26 500 sztuk.

Pozostało 91% artykułu
Rozmowa MOTO.RP.PL
Marcin Kwoka, Head of Market Operations MBC Poland: Z definicji Mercedes nie walczy ceną
Rozmowa MOTO.RP.PL
Piotr Łakomy, dyr. marki Volkswagen Samochody Dostawcze: Segment C/D będzie segmentem Craftera
Rozmowa MOTO.RP.PL
Emil Lisowski, CEO Marathon International: W tej chwili wszystko jest trudne
Rozmowa MOTO.RP.PL
Łukasz Zadworny, dyrektor marki Audi w Polsce: Segment premium rośnie dynamicznie
Rozmowa MOTO.RP.PL
Frank Krol, prezes Mitsubishi Motors Europe: Hybrydy stały się „nowymi dieslami”