Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie działania podejmuje Warszawa w zakresie rozbudowy floty zeroemisyjnej?
- Dlaczego Miejskie Zakłady Autobusowe wybrały chińskiego producenta Yutong na dostawcę autobusów elektrycznych?
- Jakie były wyniki testów praktyczności autobusów Yutong U12 w Warszawie?
Decyzja o zakupie kolejnej partii autobusów chińskiego producenta nie jest przypadkowa. Model Yutong U12 przeszedł w stolicy surowy test praktyczności, który trwał od maja 2023 roku. Przez rok eksploatacji pojazd testowy pokonał na warszawskich trasach niemal 80 tys. km, a w rekordowym dniu przejechał 403 kilometry bez konieczności ładowania. Rezultaty testów przekonały MZA do pierwszego zakupu. W marcu 2024 r. podpisano umowę na dostawę 18 autobusów Yutong U12, które dotarły do Warszawy pod koniec grudnia tego samego roku i rozpoczęły regularne kursy na początku 2025 r.. Pojazdy wykazały się niezawodnością, niskim zużyciem energii i komfortem jazdy, co przesądziło o kolejnym zamówieniu.
Podpisanie kontraktu na 30 dodatkowych autobusów to element szerszej strategii transformacji transportu publicznego w Warszawie. Jak podkreśla Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych, flota zeroemisyjna spółki rośnie w bardzo szybkim tempie. – Już wkrótce pojazdy elektryczne mogą stanowić ponad trzydzieści proc. taboru naszej spółki. To wynik bez precedensu w skali Europy, a jednocześnie świetna informacja dla mieszkańców Warszawy, którzy będą oddychali jeszcze czystszym powietrzem – mówi Kuźmiński. Marcin Kucharski, prezes zarządu Busnex Poland, również podkreśla rangę kontraktu. – Warszawa jest liderem w zakresie inwestycji w zeroemisyjny transport, plasuje się także w ścisłej czołówce europejskich stolic pod względem rozwoju elektromobilności. Dysponuje rozbudowanym systemem komunikacji miejskiej z bardzo nowoczesnym, zróżnicowanym taborem – komentuje.
Czytaj więcej
Busnex Poland podpisał z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej w Katowicach umowę na dostawę 30...
Yutong U12 to dwunastometrowy autobus elektryczny o zasięgu dochodzącym do 400 kilometrów na jednym ładowaniu. Taki parametr osiągnięto dzięki zastosowaniu bezkobaltowych baterii o wysokiej sprawności oraz systemu rekuperacji energii. To rozwiązanie ma szczególne znaczenie w warunkach miejskich, gdzie częste zatrzymywanie i ruszanie pozwala na efektywne wykorzystanie systemu rekuperacji. Autobusy wyposażono w zaawansowane systemy bezpieczeństwa baterii, obejmujące m.in. całodobowy monitoring. Design pojazdu został doceniony na arenie międzynarodowej – model otrzymał nagrodę Busworld Design Award podczas targów Busworld Europe.