Skoda podsumowała 2022 rok. Czesi na minusie, ale z optymizmem w przyszłość

W 2022 roku Skoda dostarczyła polskim klientom ponad 42 tysiące nowych aut, co przełożyło się na ponad 10-procentowy udział w rynku. Jak wszystkie marki również Skoda walczyła z licznymi wyzwaniami, niedoborem półprzewodników i problemem z łańcuchem dostaw.

Publikacja: 17.01.2023 08:09

Skoda podsumowała 2022 rok. Czesi na minusie, ale z optymizmem w przyszłość

Foto: mat. prasowe

Finalnie czeska marka zachowała pozycję wicelidera oraz swój procentowy udział w rynku. Na całym świecie Skoda dostarczyła 731 300 aut. Numerem jeden w portfolio Skody była Octavia (blisko 11 tys. sztuk), na miejscu drugim znalazła się Fabia (ponad 7,5 tys. egzemplarzy). SUV-y: Kamiq, Karoq i Kodiaq zanotowały wzrost popytu względem wyników z 2021 roku. Wzrosła także sprzedaż Skody Superb. – 2022 rok był kolejnym, który upłynął pod znakiem ograniczonej dostępności półprzewodników. Do tego doszła niepewność popytu. Z tego względu ubiegłoroczne wyniki nie odzwierciedlają potencjału naszej marki, ale patrzymy w przyszłość z optymizmem, zwłaszcza biorąc pod uwagę niesłabnącą popularność naszych SUV-ów oraz flagowej Skody Superb. Wzorowym przykładem jest tu model Kamiq – gdy tylko poprawiła się jego dostępność, sprzedaż znacząco wzrosła – powiedział Tomasz Porawski, Dyrektor Marki Skoda w Polsce.

Czytaj więcej

Lista wszystkich nowych modeli aut, które pojawią się w 2023 r.
Skoda Octavia Scout

Skoda Octavia Scout

Foto: mat. prasowe

Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 731 300 samochodów (-16,7 proc.). W Europie Zachodniej marka zrealizowała 377 000 dostaw (-7,8 proc.), w tym 134 300 w Niemczech, które są obecnie największym pojedynczym rynkiem zbytu. W Europie Środkowej przekazano klientom 148 000 pojazdów (-9,8 proc.), z czego 71 200 sztuk (-11,0 proc.) w rodzimych Czechach. W Europie Wschodniej, z wyłączeniem Rosji, Skoda dostarczyła 31 600 samochodów (-11,9 proc.). W Chinach dostawy do klientów spadły do 44 600 egzemplarzy (-37,4 proc.). Imponujący wzrost odnotowano natomiast w Indiach – aż o 127,7 proc. (51 900 aut). Kolejnym krokiem ma być ekspansja marki w Wietnamie. W 2022 roku w ujęciu globalnym najlepiej sprzedającym się modelem pozostawała Octavia (141 100 sztuk, -29,7 proc.), a za nią uplasował Kamiq (96 300; -20,3 proc.) oraz Kodiaq (94 500; -4,2 proc.). Kolejne miejsca zajęła Fabia (92 700; -6,5 proc.), Karoq (87 700; -26,4 proc.) oraz w pełni elektryczny Enyaq iV (53 700; +20,0 proc.).

Skoda Kamiq

Skoda Kamiq

Foto: mat. prasowe

– Nigdy wcześniej Skoda nie stanęła przed tak rozległymi wyzwaniami jak w ubiegłym roku. Pomimo tych trudnych czasów nasza firma stale się rozwija – dzięki atrakcyjnemu i nowoczesnemu portfolio modeli, obejmującemu zarówno auta elektryczne, jak i spalinowe, a także za sprawą silnego, zmotywowanego zespołu oraz bliskiej współpracy z naszym partnerem społecznym, Kovo. Wykazaliśmy się elastycznością – cechą, która jest teraz, w tak szybko zmieniającym się środowisku, ważniejsza niż kiedykolwiek. Dzięki przyspieszeniu naszej ofensywy w segmencie elektromobilności jesteśmy dobrze przygotowani na nadchodzące lata i będziemy nadal wzmacniać pozycję Czech jako kluczowego hubu w branży motoryzacyjnej i elektromobilności. W 2023 r. sytuacja na rynku pozostanie napięta, ale z ostrożnym optymizmem zakładamy, że będzie się poprawiać w nadchodzących miesiącach. Co więcej, nasza strategia już się sprawdza, a produkty naszej marki są bardzo dobrze odbierane przez klientów. To solidne podstawy, by z sukcesem przeprowadzić Skodę przez 2023 r., kiedy to zamierzamy m.in. wprowadzić na rynek nową generację modeli Superb i Kodiaq – powiedział Klaus Zellmer, dyrektor generalny Skoda Auto.

Skoda Enyaq RS iV

Skoda Enyaq RS iV

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Rosjanie pokazali nowego Moskwicza. Budowany jest na chińskiej licencji

Finalnie czeska marka zachowała pozycję wicelidera oraz swój procentowy udział w rynku. Na całym świecie Skoda dostarczyła 731 300 aut. Numerem jeden w portfolio Skody była Octavia (blisko 11 tys. sztuk), na miejscu drugim znalazła się Fabia (ponad 7,5 tys. egzemplarzy). SUV-y: Kamiq, Karoq i Kodiaq zanotowały wzrost popytu względem wyników z 2021 roku. Wzrosła także sprzedaż Skody Superb. – 2022 rok był kolejnym, który upłynął pod znakiem ograniczonej dostępności półprzewodników. Do tego doszła niepewność popytu. Z tego względu ubiegłoroczne wyniki nie odzwierciedlają potencjału naszej marki, ale patrzymy w przyszłość z optymizmem, zwłaszcza biorąc pod uwagę niesłabnącą popularność naszych SUV-ów oraz flagowej Skody Superb. Wzorowym przykładem jest tu model Kamiq – gdy tylko poprawiła się jego dostępność, sprzedaż znacząco wzrosła – powiedział Tomasz Porawski, Dyrektor Marki Skoda w Polsce.

Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia