Nowa strategia: Mercedes staje się marką luksusową

Ceny i rentowność w górę, za to mniejsza liczba wyprodukowanych aut. Oznacza to, że Mercedes zmniejszy gamę modeli tych z niższej półki. Cel to zdobycie pozycji najcenniejszej marki luksusowej na świecie.

Publikacja: 19.05.2022 15:27

Nowa strategia: Mercedes staje się marką luksusową

Foto: mat. prasowe

Mercedes jest gotowy na prawdziwy przewrót. Ola Källenius, CEO Mercedesa określił nowy kierunek rozwoju, który zdecydowanie zmierza w stronę luksusu. Nie wszystko, co znajduje się w aktualnym portfolio będzie pasować do nowej strategii. Mercedes podzieli swoje modele na trzy kategorie: luksus bazowy, luksus podstawowy i luksus klasy najwyższej. A to oznacza też niestety wyższe ceny modeli. Ostatnie wyniki biznesowe pokazują jednak, że taka koncepcja powinna się sprawdzić w praktyce. Pasuje również do tego fakt, że z oferty zniknęły modele dostępne w budyniowym kolorze taksówki.

Czytaj więcej

W. Bremm von Kleinsorgen, CEO CEE Mercedes: Na poziomie globalnym polski rynek jest silny

W przyszłości ponad 75 proc. wszystkich inwestycji będzie przeznaczonych na rozwój modeli luksusowych. Według producenta jest to odpowiedź na rosnący popyt w tym segmencie. W 2021 r. Klasa S odnotowała 40 proc. wzrost sprzedaży, a Maybach i AMG również osiągają znakomite wyniki. W związku z tym wszystkie modele Maybacha i AMG, a także EQS, Klasa S, GLS i Klasa G będą funkcjonować pod nazwą "Top-End Luxury". Jako kolejny filar najwyższej kategorii, Mercedes planuje limitowane i ultra-ekskluzywne modele specjalne dla lojalnych klientów i kolekcjonerów pod nazwą "Seria Mythos". Oczekuje się, że do 2026 roku udział w sprzedaży modeli z najwyższej półki wzrośnie o około 60 procent.

Mercedes Klasy S

Mercedes Klasy S

Foto: mat. prasowe

Model Vision AMG, całkowicie elektryczna Klasa G, Maybach, nowy Mercedes-AMG SL służą jako wskazówka, w jakim kierunku zmierza Mercedes. Plan przejścia na napęd w pełni elektryczny do 2030 r. ma być realizowany wszędzie tam, gdzie "pozwolą na to warunki rynkowe". W ten sposób Mercedes pozostawia otwarte drzwi dla innych koncepcji napędu.

Nowa Klasa E ma od 2023 roku pełnić rolę produktu wyznaczającego kierunek rozwoju segmentu. Zanim nowa platforma MB.EA zostanie wdrożona, w przygotowaniu jest kolejny model na platformie EVA II specjalnie dostosowany do rynku chińskiego - EQS z długim rozstawem osi. Nowa strategia oznacza prawdopodobny koniec Klasy A i B. To założenie potwierdza stwierdzenie zawarte w nowym dokumencie strategicznym, że Mercedes zredukuje liczbę wariantów nadwozia w dolnej części oferty z siedmiu do czterech. Być może w ofercie pozostaną tylko elektryczne wersje EQA i EQB.

Mercedes AMG SL

Mercedes AMG SL

Foto: mat. prasowe

Restrukturyzacja jest robiona z powodu chęci wyższych zysków. Oprócz redukcji kosztów stałych Mercedes stawia też na wzrost rentowności. Ta ma wzrosnąć w połowie dekady, w najbardziej sprzyjających warunkach nawet o 14 proc. Mercedes zamierza również zmniejszyć liczbę dealerów na całym świecie o około 10 proc., a w Niemczech, do 2028 roku nawet o 20 procent. Wówczas wg, prognoz 80 procent sprzedaży aut ma wg. prognoz odbywać się za pośrednictwem sprzedaży bezpośredniej. Zamiast klasycznych salonów samochodowych Mercedes przewiduje butiki (Maybach), salony flagowe i centra doświadczeń (np. dla Klasy G) jako fizyczne punkty kontaktu z klientem. Mercedes chce w przyszłości jeszcze mocniej łączyć opcje wyposażenia poszczególnych modeli w pakiety. To ma poprawić dostępność i przejrzystość dla klientów, a jednocześnie będzie miało pozytywny wpływ na wartość rezydualną.

Czytaj więcej

Części zamienne do autobusów Daimlera z drukarki 3D

Mercedes jest gotowy na prawdziwy przewrót. Ola Källenius, CEO Mercedesa określił nowy kierunek rozwoju, który zdecydowanie zmierza w stronę luksusu. Nie wszystko, co znajduje się w aktualnym portfolio będzie pasować do nowej strategii. Mercedes podzieli swoje modele na trzy kategorie: luksus bazowy, luksus podstawowy i luksus klasy najwyższej. A to oznacza też niestety wyższe ceny modeli. Ostatnie wyniki biznesowe pokazują jednak, że taka koncepcja powinna się sprawdzić w praktyce. Pasuje również do tego fakt, że z oferty zniknęły modele dostępne w budyniowym kolorze taksówki.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Producenci
Hyundai w Polsce z rekordem sprzedaży. Najlepszy wynik od początku działalności
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Producenci
Seat ma pomysł na Chińczyków. Chce ich pokonać ich własną bronią
Producenci
Kryzys branży samochodowej. Jak poradzą sobie producenci aut w 2025 roku?
Producenci
To już oficjalnie potwierdzone. Giganci motoryzacyjni połączyli się
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Producenci
Kryzys w motoryzacji. Jak radzą sobie motoryzacyjni giganci Volkswagen i Stellantis
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej