Niemcy za 7 mld euro zelektryfikują Hiszpanię

Dobre wyniki sprzedażowe dwóch hiszpańskich marek Seat i Cupra zostały przyćmione deklaracją Grupy Volkswagen, która zdecydowała się na zainwestowanie 7 mld euro w produkcję aut elektrycznych i napędów do nich.

Publikacja: 24.03.2022 16:02

Niemcy za 7 mld euro zelektryfikują Hiszpanię

Foto: mat. prasowe

Program został nazwany Future: Fast Forward. I będzie to największa w historii inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii, a Seat i Grupa Volkswagena zamierzają oficjalnie aplikować do udziału w programie Strategiczny Projekt Odbudowy i Transformacji Gospodarczej (PERTE), który ma na celu modernizację hiszpańskiej gospodarki. Wszystkie plany i inwestycje Grupy VW będą aktualne po tym, jak zgłoszenie do PERTE zostanie oficjalnie zatwierdzone. - Program Future: Fast Forward ma potencjał, aby przekształcić hiszpański przemysł motoryzacyjny i zdemokratyzować mobilność elektryczną w całej Europie — uważa Wayne Griffiths, prezes Seat S.A, który na tym stanowisku zastąpił Lukę de Meo.

- Ten projekt jest bardzo ważny – dla Volkswagena, Hiszpanii i całej Europy. Naszą ambicją jest zelektryfikowanie Hiszpanii i jesteśmy gotowi wraz z dostawcami zewnętrznymi zainwestować ponad 7 miliardów euro w przystosowanie naszych fabryk w Martorell i Pampelunie oraz stworzenie nowego obiektu, który zajmie się produkcją baterii elektrycznych w Sagunto od Walencją, gdzie zatrudnienie znajdzie 3 tysiące osób - powiedział Thomas Schmall, członek Zarząd Volkswagen AG, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący Rady Dyrektorów Seat S.A. Planowane zdolności produkcyjne fabryki pod Walencją przewidują zdolności produkcyjne 40 GWh rocznie. Produkcja miałaby zacząć się już w 2026 roku, ale budowa zakładu musi rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej

Cupra stawia na pełną elektryfikację do 2030 roku

Fabryka w Walencji będzie „zielona”, zasilana energią odnawialną, która umożliwi zrównoważoną produkcję akumulatorów i będzie produkować najnowocześniejsze baterie Grupy Volkswagen. W planach jest także utworzenie Europejskiego Centrum Pojazdów Elektrycznych, zbudowanie zakładu produkcji ogniw akumulatorowych i pełnego ekosystemu lokalnego. Podczas konferencji w Barcelonie ogłoszono także wprowadzenie nowego modelu marki Cupra. Zelektryfikowany SUV w wersjach z miękką hybridą i plug-in-hybrid pojawi się w 2024 roku i będzie produkowany na Węgrzech. Nowa generacja technologii PHEV zapewni mu zasięg około 100 km w trybie elektrycznym. Ale będą również i modele całkowicie elektryczne, wśród nich Tavascan, która będzie miał premierę w 2024 roku oraz miejskie auto elektryczne z premierą rok później. W tym roku Cupra planuje podwoić swoją sprzedaż, sieć sprzedaży. Obroty mają wzrosnąć do 5 miliardów euro.

Cupra Tavascan Concept

Cupra Tavascan Concept

Foto: mat. prasowe

Wayne Griffiths nie ukrywał, że rok 2021 był dla hiszpańskich marek trudny, tak zresztą jak i dla wielu innych producentów z branży motoryzacyjnej. Kryzys na rynku półprzewodników uniemożliwił Seatowi osiągnięcie oczekiwanego ożywienia. Doprowadziło to do ograniczenia produkcji, co z kolei miało negatywny wpływ na sprzedaż i ujemny wynik operacyjny w wysokości -371 mln euro (2020: -418 mln euro). Strata firmy po opodatkowaniu wyniosła 256 mln euro (2020: -194 mln euro), obroty zwiększyły się do 9 256 mln euro (+5,4 proc.), średni przychód ze sprzedaży osiągnął 16 850 euro na samochód i był prawie o 480 euro na pojazd wyższy niż w 2020 roku. -Mimo tych trudności nie wstrzymaliśmy inwestycji i wydaliśmy ponad 900 milionów euro na badania i rozwój oraz wydatki inwestycyjne, o 7 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem 2020 — powiedział David Powels, wiceprezes ds. finansów i IT w Seata.

Czytaj więcej

Cupra Formentor VZ5: Taka właśnie powinna być Cupra

Globalny niedobór półprzewodników ograniczył produkcję i zdolność do zaspokojenia wysokiego popytu na modele obu hiszpańskich marek, który powrócił do poziomu sprzed pandemii. Sprzedaż firmy wzrosła o ponad 10 proc. z 427 000 do 471 000 samochodów i była napędzana przez rosnącą popularność marki Cupra i zapotrzebowanie na modele elektryczne. Cupra potroiła sprzedaż, osiągając wynik prawie 80 000 aut, a jej obroty zwiększyły się z 932 milionów euro w 2020 roku do prawie 2,2 miliarda euro w 2021 roku. Sprzedaż Seata przekroczyła 391 tys. samochodów. Łącznie sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych obu marek wzrosła czterokrotnie z 15 000 do 61 000 aut. W Polsce z modeli Cupra najlepiej sprzedają się modele Formentor,Leon ST, Ateca, Leon5D i Born. Wśród Seatów : Leon ST, Arona, Leon 5D, Ateca oraz Tarraco.

Program został nazwany Future: Fast Forward. I będzie to największa w historii inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii, a Seat i Grupa Volkswagena zamierzają oficjalnie aplikować do udziału w programie Strategiczny Projekt Odbudowy i Transformacji Gospodarczej (PERTE), który ma na celu modernizację hiszpańskiej gospodarki. Wszystkie plany i inwestycje Grupy VW będą aktualne po tym, jak zgłoszenie do PERTE zostanie oficjalnie zatwierdzone. - Program Future: Fast Forward ma potencjał, aby przekształcić hiszpański przemysł motoryzacyjny i zdemokratyzować mobilność elektryczną w całej Europie — uważa Wayne Griffiths, prezes Seat S.A, który na tym stanowisku zastąpił Lukę de Meo.

Pozostało 86% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny