Niemcy za 7 mld euro zelektryfikują Hiszpanię

Dobre wyniki sprzedażowe dwóch hiszpańskich marek Seat i Cupra zostały przyćmione deklaracją Grupy Volkswagen, która zdecydowała się na zainwestowanie 7 mld euro w produkcję aut elektrycznych i napędów do nich.

Publikacja: 24.03.2022 16:02

Niemcy za 7 mld euro zelektryfikują Hiszpanię

Foto: mat. prasowe

Program został nazwany Future: Fast Forward. I będzie to największa w historii inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii, a Seat i Grupa Volkswagena zamierzają oficjalnie aplikować do udziału w programie Strategiczny Projekt Odbudowy i Transformacji Gospodarczej (PERTE), który ma na celu modernizację hiszpańskiej gospodarki. Wszystkie plany i inwestycje Grupy VW będą aktualne po tym, jak zgłoszenie do PERTE zostanie oficjalnie zatwierdzone. - Program Future: Fast Forward ma potencjał, aby przekształcić hiszpański przemysł motoryzacyjny i zdemokratyzować mobilność elektryczną w całej Europie — uważa Wayne Griffiths, prezes Seat S.A, który na tym stanowisku zastąpił Lukę de Meo.

- Ten projekt jest bardzo ważny – dla Volkswagena, Hiszpanii i całej Europy. Naszą ambicją jest zelektryfikowanie Hiszpanii i jesteśmy gotowi wraz z dostawcami zewnętrznymi zainwestować ponad 7 miliardów euro w przystosowanie naszych fabryk w Martorell i Pampelunie oraz stworzenie nowego obiektu, który zajmie się produkcją baterii elektrycznych w Sagunto od Walencją, gdzie zatrudnienie znajdzie 3 tysiące osób - powiedział Thomas Schmall, członek Zarząd Volkswagen AG, odpowiedzialny za technologię i przewodniczący Rady Dyrektorów Seat S.A. Planowane zdolności produkcyjne fabryki pod Walencją przewidują zdolności produkcyjne 40 GWh rocznie. Produkcja miałaby zacząć się już w 2026 roku, ale budowa zakładu musi rozpocząć się jeszcze w tym roku.

Czytaj więcej

Cupra stawia na pełną elektryfikację do 2030 roku

Fabryka w Walencji będzie „zielona”, zasilana energią odnawialną, która umożliwi zrównoważoną produkcję akumulatorów i będzie produkować najnowocześniejsze baterie Grupy Volkswagen. W planach jest także utworzenie Europejskiego Centrum Pojazdów Elektrycznych, zbudowanie zakładu produkcji ogniw akumulatorowych i pełnego ekosystemu lokalnego. Podczas konferencji w Barcelonie ogłoszono także wprowadzenie nowego modelu marki Cupra. Zelektryfikowany SUV w wersjach z miękką hybridą i plug-in-hybrid pojawi się w 2024 roku i będzie produkowany na Węgrzech. Nowa generacja technologii PHEV zapewni mu zasięg około 100 km w trybie elektrycznym. Ale będą również i modele całkowicie elektryczne, wśród nich Tavascan, która będzie miał premierę w 2024 roku oraz miejskie auto elektryczne z premierą rok później. W tym roku Cupra planuje podwoić swoją sprzedaż, sieć sprzedaży. Obroty mają wzrosnąć do 5 miliardów euro.

Cupra Tavascan Concept

Cupra Tavascan Concept

mat. prasowe

Wayne Griffiths nie ukrywał, że rok 2021 był dla hiszpańskich marek trudny, tak zresztą jak i dla wielu innych producentów z branży motoryzacyjnej. Kryzys na rynku półprzewodników uniemożliwił Seatowi osiągnięcie oczekiwanego ożywienia. Doprowadziło to do ograniczenia produkcji, co z kolei miało negatywny wpływ na sprzedaż i ujemny wynik operacyjny w wysokości -371 mln euro (2020: -418 mln euro). Strata firmy po opodatkowaniu wyniosła 256 mln euro (2020: -194 mln euro), obroty zwiększyły się do 9 256 mln euro (+5,4 proc.), średni przychód ze sprzedaży osiągnął 16 850 euro na samochód i był prawie o 480 euro na pojazd wyższy niż w 2020 roku. -Mimo tych trudności nie wstrzymaliśmy inwestycji i wydaliśmy ponad 900 milionów euro na badania i rozwój oraz wydatki inwestycyjne, o 7 proc. wzrostu w porównaniu z rokiem 2020 — powiedział David Powels, wiceprezes ds. finansów i IT w Seata.

Czytaj więcej

Cupra Formentor VZ5: Taka właśnie powinna być Cupra

Globalny niedobór półprzewodników ograniczył produkcję i zdolność do zaspokojenia wysokiego popytu na modele obu hiszpańskich marek, który powrócił do poziomu sprzed pandemii. Sprzedaż firmy wzrosła o ponad 10 proc. z 427 000 do 471 000 samochodów i była napędzana przez rosnącą popularność marki Cupra i zapotrzebowanie na modele elektryczne. Cupra potroiła sprzedaż, osiągając wynik prawie 80 000 aut, a jej obroty zwiększyły się z 932 milionów euro w 2020 roku do prawie 2,2 miliarda euro w 2021 roku. Sprzedaż Seata przekroczyła 391 tys. samochodów. Łącznie sprzedaż aut elektrycznych i hybrydowych obu marek wzrosła czterokrotnie z 15 000 do 61 000 aut. W Polsce z modeli Cupra najlepiej sprzedają się modele Formentor,Leon ST, Ateca, Leon5D i Born. Wśród Seatów : Leon ST, Arona, Leon 5D, Ateca oraz Tarraco.

Program został nazwany Future: Fast Forward. I będzie to największa w historii inwestycja przemysłowa w historii Hiszpanii, a Seat i Grupa Volkswagena zamierzają oficjalnie aplikować do udziału w programie Strategiczny Projekt Odbudowy i Transformacji Gospodarczej (PERTE), który ma na celu modernizację hiszpańskiej gospodarki. Wszystkie plany i inwestycje Grupy VW będą aktualne po tym, jak zgłoszenie do PERTE zostanie oficjalnie zatwierdzone. - Program Future: Fast Forward ma potencjał, aby przekształcić hiszpański przemysł motoryzacyjny i zdemokratyzować mobilność elektryczną w całej Europie — uważa Wayne Griffiths, prezes Seat S.A, który na tym stanowisku zastąpił Lukę de Meo.

Pozostało 86% artykułu
Producenci
Bankructwo i wstrzymana produkcja. To koniec niemieckiej firmy motoryzacyjnej
Producenci
Chińczycy zainteresowani przejęciem fabryki Audi? Niemcy szukają nowego nabywcy
Producenci
Kontrowersyjny szef koncernu Stellantis pod ostrzałem. Rada nadzorcza szuka następcy
Producenci
Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały
Producenci
Po ponad 100 latach zbliża się koniec Citroena. Nawet Ferrari sprzedaje więcej aut