BMW: konieczne korekty prognoz, ale marża zysku nadal wysoka

Marża zysku BMW będzie niższa o 1-3 punktu procentowego z powodu wojny na Ukrainie. Ale nadal ma wynieść 7 do 9 procent. W 2021 wyniosła 10,3 proc.

Publikacja: 18.03.2022 06:46

BMW iX

BMW iX

Foto: mat. prasowe

BMW jako pierwszy koncern motoryzacyjny wyliczył jaki wpływ na jego wyniki finansowe będzie miał konflikt na wschodzie Europy. Inwazja rosyjska wyłączyła z produkcji większość ukraińskich dostawców komponentów, chodzi zwłaszcza o wiązki przewodowe. Nadal także będą kłopoty z dostawami półprzewodników, chociaż w tym wypadku problemy mają szansę zakończyć się w połowie tego roku. Firmy z zachodniej Ukrainy nadal starają się wywiązywać z zamówień i nie przerywają produkcji. Ale BMW szuka już alternatywnych dostawców komponentów. Nie zmienia to faktu, że w najbliższych tygodniach koncern liczy się z koniecznością przerwania produkcji.

Jeszcze kilka tygodni temu prezes BMW, Oliver Zipse zapowiadał, że ten rok będzie już powrotem do wzrostu. W 2021 dostawy były na rekordowym poziomie i wyniosły 2,52 mln samochodów. Teraz Oliver Zipse przyznaje, że wojna w Ukrainie zmusiła jego firmę do korekty tegorocznych prognoz, ale skoro nadal nie wiadomo jak długo jeszcze potrwa wojna, to i z prognozami trzeba poczekać.

Czytaj więcej

BMW przejmuję markę Alpina. Początek końca kultowej firmy

— Jesteśmy optymistami, jeśli chodzi o uporanie się z brakami w dostawach wiązek przewodowych. W samej Europie nie polegamy wyłącznie na jednym dostawcy — mówił Oliver Zipse. Przyznał jednocześnie, że kłopoty z dostawami półprzewodników mogą potrwać do drugiej połowy roku. Ale i tak BMW poradziło sobie lepiej, niż konkurencja z brakami w dostawach półprzewodników. Wiceprezes BMW ds finansowych, Nicolas Peter przyznał, że na wyniki finansowe mają wpływ także inne czynniki, jak na przykład rosnące ceny energii, ale w tym przypadku Bawarczycy zdecydowali się wykupić ubezpieczenie od wzrostu jej cen i efekt tych transakcji będzie widoczny pod koniec tego roku. Natomiast skok cen surowców oraz rozchwiane kursy walut będą miały podobny negatywny wpływ na wyniki finansowe, jak to było w 2020 i 2021 roku.

Te problemy nie zmieniają planów produkcyjnych BMW. W 2022 z taśm zjedzie 15 modeli aut elektrycznych, a jako duże wydarzenie sygnalizowana jest premiera limuzyny i7. BMW poinformowało również o pracach nad nowymi technologiami produkcji baterii, dzięki czemu nawet przed rokiem 2030 połowę oferty będą stanowiły auta z e-napędem. W planach jest również podwojenie sprzedaży samochodów elektrycznych dzięki temu, że i4 coupe i SUV iX pojawiają się na głównych rynkach jeszcze w tym roku. Dzięki temu globalne przychody BMW, w które wlicza się także dział produkcji motocykli i zyski z operacji finansowych, oraz pełna konsolidacja z chińskim Brillance powinny się znacząco zwiększyć. Za rok 2021 BMW zanotowało przychody w wysokości 111239 mld euro i były wyższe o 12,4 proc. w porównaniu z 2020.

W pełni elektryczne BMW i4

W pełni elektryczne BMW i4

mat. prasowe

BMW jeszcze w lutym uzyskał zgodę Chińczyków na zwiększenie udziałów w Brilliance China Automotive Holdings z 50 do 75 proc. . Automatycznie stał się jednym z pierwszych zagranicznych graczy na chińskim rynku, który skorzystał z poluzowania polityki Pekinu ograniczającej udziały firm spoza Chin w przedsiębiorstwach krajowych. Według wyliczeń ekonomistów ta transakcja doda do bilansu BMW 7-8 mld euro. Jak na razie Brillance głównie montuje modele BMW, chociaż produkuje również w pełni elektryczny SUV iX3, który także eksportuje.

Czytaj więcej

BMW stawia na Chiny. Przejmuje kontrolę nad spółką Brilliance

Analitycy ocenili prezentację BMW jako bardzo konserwatywną i dającą duży margines na bardziej optymistyczne prognozy. Nie zmienia to faktu, że BMW już miało i będzie zmuszone do zatrzymywania pracy w fabrykach, tak w Niemczech, jak i w Wielkiej Brytanii, skąd wyjeżdża Mini. Wojna w Ukrainie już zmusiła do przerwania produkcji w Oxfordzie i w Dingolfing w Niemczech. Jak powiedział odpowiadający za działalność operacyjną Milan Nedeljkovic, obie fabryki powinny ruszyć jeszcze w tym tygodniu, a fabryka w Dingolfing osiągnie pełnię wydajności od 21 marca. Zakład w Oxfordzie pełnię mocy osiągnie w przyszłym tygodniu.

Milan Nedeljkovic zapewnia, że BMW będzie w stanie wyrównać straty poniesione w czasie pierwszych dni wojny, nie podał jednak, ile aut nie zostało z tego powodu wyprodukowanych. Przy tym fabryka w Dongolfing wykorzystała przerwę w produkcji do wykonania niezbędnych remontów i przygotowania do wprowadzenia nowinek technologicznych, co było zaplanowane dopiero na tegoroczną jesień. — ma doświadczenie jak wykorzystywać takie przerwy, nauczył nas tego kryzys w dostawach półprzewodników — mówił Milan Nedeljkovic.

Czytaj więcej

Koniec produkcji BMW i3. Pionier e-mobilności zniknie z rynku
BMW

BMW jako pierwszy koncern motoryzacyjny wyliczył jaki wpływ na jego wyniki finansowe będzie miał konflikt na wschodzie Europy. Inwazja rosyjska wyłączyła z produkcji większość ukraińskich dostawców komponentów, chodzi zwłaszcza o wiązki przewodowe. Nadal także będą kłopoty z dostawami półprzewodników, chociaż w tym wypadku problemy mają szansę zakończyć się w połowie tego roku. Firmy z zachodniej Ukrainy nadal starają się wywiązywać z zamówień i nie przerywają produkcji. Ale BMW szuka już alternatywnych dostawców komponentów. Nie zmienia to faktu, że w najbliższych tygodniach koncern liczy się z koniecznością przerwania produkcji.

Pozostało 87% artykułu
Producenci
Bankructwo i wstrzymana produkcja. To koniec niemieckiej firmy motoryzacyjnej
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Producenci
Chińczycy zainteresowani przejęciem fabryki Audi? Niemcy szukają nowego nabywcy
Producenci
Kontrowersyjny szef koncernu Stellantis pod ostrzałem. Rada nadzorcza szuka następcy
Producenci
Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały
Producenci
Po ponad 100 latach zbliża się koniec Citroena. Nawet Ferrari sprzedaje więcej aut