Dla Enzo Ferrari dwunastocylindrowy silnik był DNA jego samochodów sportowych. Napęd wg. jego filozofii zamontowany miał być najlepiej z przodu, pod długą maską. Dlatego pod koniec lat czterdziestych zaprojektował pierwsze Ferrari 125. Na przestrzeni dziesięcioleci zasada ta doprowadziła do powstania legendarnych serii, takich jak 250, 330, 550 Maranello czy 812. Ten ostatni wprowadzony został na rynek w 2017 roku. Teraz doczekał się następcy. To może być ostatni 12-cylindrowy silnik Ferrari. Auto, które po prostu nazywa się „12Cilindri”.
Ferrari 12Cilindri
Głównym projektantem tego modelu jest Flavio Manzoni. W porównaniu do Ferrari 812 Superfast, 12Cilindri (wymawiane: Dodici Cilindri) znacznie powiększyło się pod względem wymiarów. Ma 4,73 m długości, 2,17 m szerokości i 1,29 m wysokości. Aby to osiągnąć, Ferrari skróciło rozstaw osi o dwa centymetry (2,70 metra) podczas opracowywania zupełnie nowego podwozia. To, w połączeniu z układem skrętnych czterech kół, powinno zapewnić lepszą zwinność auta. Ferrari wprowadza teraz system układu hamulcowego Brake-by-wire, czyli pozbawionego konwencjonalnej pompy hamulcowej i elementów hydraulicznych. Głównym celem aerodynamiki Ferrari 12Cilindri było stworzenie eleganckiego samochodu bez kompromisów w zakresie osiągów. Zamiast dużego skrzydła inżynierowie zastosowali mały spojler na pokrywie bagażnika i dwa wysuwane spojlery nad tylnymi kołami. Dwa czarne spojlery (Ferrari nazywa je „skrzydłami”) wytwarzają około 50 kg docisku przy prędkości 250 km/h. Klapy można ustawić w dwóch różnych pozycjach: niski opór (LD) lub duża siła docisku (HD).
Czytaj więcej
Oferowane w USA Ferrari F12 Berlinetta Mulotipo MP4 jest prototypem F12 TDF. Tym, co czyni samochód sportowy V12 wyjątkowym, jest jego mocno ograniczona prędkość.
Ferrari 12Cilindri