Najdroższe Ferrari sprzedane na aukcji. Zmieniło właściciela za 209 mln zł

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti zostało sprzedane podczas aukcji w Nowym Jorku za 51,7 miliona dolarów. To najwyższa suma, jaką kiedykolwiek zapłacono za Ferrari, ale specjaliści i tak liczyli na więcej.

Publikacja: 17.11.2023 11:05

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Foto: Sotheby's

51 705 000 dolarów, czyli nieco ponad 209 219 000 złotych zapłacił pewien kolekcjoner za Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti z 1962 roku. Samochód, wylicytowany na aukcji RM Sotheby’s w Nowym Jorku, stał się w ten sposób najdroższym Ferrari w historii, przebijając 250 GTO z innym nadwoziem wylicytowane kilka lat wcześniej za 3,3 miliona dolarów mniej. Czy to także najdroższy samochód świata? Tutaj pięknemu, czerwonemu, włoskiemu modelowi trochę zabrakło. 330 LM / 250 GTO zajmuje obecnie drugie miejsce na zaszczytnej liście najbardziej kosztownych aut w dziejach, przegrywając z Mercedesem 300 SLR Coupe, który zmienił właściciela za 143 miliony dolarów. Za to cena Ferrari z Nowego Jorku zaskoczyła specjalistów… ale nie w tę stronę, w którą można by się tego spodziewać. Według wcześniejszych szacunków, 330 LM / 250 GTO miało sprzedać się za 60 milionów dolarów. Ostatecznie wylicytowano je za 47, a 51,7 mln to kwota z uwzględnieniem opłat aukcyjnych.

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Sotheby's

Czytaj więcej

Aston Martin DB12: Klasyka i nowoczesność

Oficjalnie to najdroższe sprzedane Ferrari

Warto dodać, że wszystkie te dane obejmują samochody sprzedane na aukcjach lub w inny, „oficjalny” sposób. Jeśli kiedyś w historii doszło do transakcji na większą sumę, ale prywatnie, z pominięciem domu aukcyjnego, wspominane rekordy mogą być nieaktualne. Mówi się, że kilka lat temu pewne Ferrari 250 GTO 4153GT miało zmienić właściciela za 70 milionów dolarów – ale takiej informacji nie da się oficjalnie potwierdzić.

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Sotheby's

Co sprawia, że „nowojorskie” Ferrari 330 LM / 250 GTO o numerze nadwozia 3765 osiągnęło aż tak wysoką cenę? To egzemplarz, który należał do fabrycznego zespołu wyścigowego Ferrari. Zamiast 3-litrowego V12, jak w pozostałych 250 GTO, zamontowano w nim większą o litr jednostkę. Samochód startował m.in. w 1000-kilometrowym wyścigu na Nurburgringu, gdzie zajął pierwsze miejsce w swojej klasie, a także w 24-godzinnym Le Mans, choć już z innym silnikiem. Po karierze sportowej, 250 GTO „na emeryturze” było w rękach m.in. prezesa Ferrari Club of America, a także zdobyło liczne nagrody podczas zlotów i konkursów elegancji. Cena zapłacona za ten egzemplarz może się wydawać abstrakcyjna… ale kolekcjonowanie najdroższych aut to sport, którym zajmują się ci, którzy potrafią liczyć i inwestować. Można założyć, że to nie koniec rekordów – zarówno jeśli chodzi o ten egzemplarz, jak i klasyczne Ferrari w ogóle.

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti

Sotheby's

Czytaj więcej

Nowym Ferrari KC23 właściciel będzie mógł pochwalić się jedynie na torze

51 705 000 dolarów, czyli nieco ponad 209 219 000 złotych zapłacił pewien kolekcjoner za Ferrari 330 LM / 250 GTO Scaglietti z 1962 roku. Samochód, wylicytowany na aukcji RM Sotheby’s w Nowym Jorku, stał się w ten sposób najdroższym Ferrari w historii, przebijając 250 GTO z innym nadwoziem wylicytowane kilka lat wcześniej za 3,3 miliona dolarów mniej. Czy to także najdroższy samochód świata? Tutaj pięknemu, czerwonemu, włoskiemu modelowi trochę zabrakło. 330 LM / 250 GTO zajmuje obecnie drugie miejsce na zaszczytnej liście najbardziej kosztownych aut w dziejach, przegrywając z Mercedesem 300 SLR Coupe, który zmienił właściciela za 143 miliony dolarów. Za to cena Ferrari z Nowego Jorku zaskoczyła specjalistów… ale nie w tę stronę, w którą można by się tego spodziewać. Według wcześniejszych szacunków, 330 LM / 250 GTO miało sprzedać się za 60 milionów dolarów. Ostatecznie wylicytowano je za 47, a 51,7 mln to kwota z uwzględnieniem opłat aukcyjnych.

Po Drodze
Najwolniejsze Ferrari na świecie ma silnik V12 i moc 780 KM. Rozpędza się do 24 km/h
Po Drodze
Przez UE Dacia musi zmodenizować modele Sandero, Sandero Stepway, Jogger i Logan
Po Drodze
Z tymi modelami musimy się pożegnać. Maserati Levante: Koniec pierwszego SUV-a
Po Drodze
Najmniej awaryjne SUV-y według rankingu ADAC. Na szczycie trzy niemieckie marki
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Po Drodze
Renault Scenic zdobył tytuł Car of the Year 2024
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał