Skoda Superb to nowy Volkswagen Passat

Skoda zaprezentowała czwartą generację Superba. Czesi znowu przechytrzyli Niemców i mają teraz w swoim portfolio kombi i sedana, który idealnie zastępuje wykreślonego z portfolio Passata. Do tego Superb dostępny jest jako hybryda plug-in z e-zasięgeim 100 km.

Publikacja: 07.11.2023 05:23

Skoda Superb

Skoda Superb

Foto: mat. prasowe

Nowy Superb zawsze był dużym autem, a teraz będzie jeszcze większym. Jedynie szerokość karoserii i rozstaw osi pozostaną niezmienione. W przypadku sedana Skoda wspomina o zwiększeniu długości o 43 mm do 4,91 m i wyższej o 12 mm karoserii (1,48 m). To pozwoli zaoferować jeszcze więcej miejsca nad głowami pasażerów w obu rzędach siedzeń, a przecież Superb już od początku (pierwsza generacja pojawiła się w 2001 r.) miał olbrzymią ilość miejsca w środku. Wzrośnie również objętość bagażnika o 20 l do 645 litrów.

Skoda Superb

Skoda Superb

Foto: mat. prasowe

We wnętrzu Suberb idzie w ślady zaprezentowanego niedawno Enyaqa. I tak poprawiono tu wygląd kierownicy, zestawu wskaźników i deski rozdzielczej, a dźwignię zmiany biegów przeniesiono na kolumnę kierownicy. Pojawił się też zupełnie nowy wyświetlacz head-up, który stanowi uzupełnienie wirtualnego kokpitu o przekątnej 10,25 cala i centralnego, 13-calowego wyświetlacza informacyjno-rozrywkowego. Ponadto debiutują Skoda Smart Dials, czyli powrót do pokręteł. To przyciski obrotowe, które łączą elementy dotykowe i cyfrowe z obsługą różnych funkcji. Pod centralnym wyświetlaczem znajdują się trzy pokrętła z cyfrowymi wyświetlaczami o przekątnej 32 mm każde, które umożliwiają szybki dostęp do różnych funkcji pojazdu. I tak pokrętła służą do kontrolowania temperatury wnętrza, ogrzewania i wentylacji siedzeń lub wybranymi funkcjami, takimi jak głośność radia, poziom dmuchawy, klimatyzacja, tryby jazdy czy powiększanie widoku mapy. Te trzy pokrętła są tryumfem nad wszelkiej maści suwakami i dotykową regulacją, którą na siłę wpychali nam producenci aut.

Czytaj więcej

Skoda Fabia może pożyć dłużej. Wszystko dzięki luźniejszej normie Euro 7
Skoda Superb

Skoda Superb

Foto: mat. prasowe

Pozostałe innowacje to np. Phone Box do indukcyjnego ładowania smartfonów z funkcją chłodzenia, cztery szybkie porty USB-C plus dodatkowy port na lusterku wstecznym np. dla kamery. Fotele mają funkcję masażu i rozkładane na boki poduszki zagłówków. W kombi roleta bagażnika jest elektrycznie sterowana, tylny środkowy podłokietnik ma zintegrowany uchwyt na tablet, na oparciach przednich siedzeń jest specjalna kieszeń dla smartfona. Nowości również pod pokrywą silnika - Superb ma zintegrowany lejek do nalewania płynu do spryskiwaczy.

Skoda Superb

Skoda Superb

Foto: mat. prasowe

Aktualna seria jest w sprzedaży od połowy 2015 r. i produkowana jest w fabryce Skody w Kvasinach. Wraz ze zmianą modelu zmienia się także lokalizacja produkcji. Od jesieni 2023 r. Superb zjeżdżać będzie z linii montażowej fabryki w Bratysławie wraz z nowym VW Passatem. W przeciwieństwie do Passata, który oferowany będzie wyłącznie jako kombi, Skoda nie zrezygnowała z żadnego rodzaju nadwozia i dostępna będzie jako sedan i kombi. W wyglądzie nie ma rewolucji. Nowe światła i poprawione detale, nie widać już rur wydechowych.

Skoda Superb

Skoda Superb

Foto: mat. prasowe

Skoda po raz pierwszy oferuje czwartą generację Superba z technologią miękkiej hybrydy. Podstawowy 4-cylindrowy silnik benzynowy 1,5 TSI o mocy 150 KM współpracuje z 48-woltowym rozrusznikiem-generatorem i 48-woltowym akumulatorem litowo-jonowym. Ponadto nowy Superb jest dostępny w dwóch wariantach 2.0 TSI o poziomach mocy 204 i 265 KM. Topowy silnik benzynowy, podobnie jak topowy diesel o pojemności 2,0 litra i mocy 193 KM, jest standardowo wyposażony w napęd na wszystkie koła. Ofertę uzupełnia silnik 2.0 TDI o mocy 150 KM. Bez wyjątku wszystkie silniki współpracują z siedmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią biegów (DSG). W przypadku wersji PHEV w kombi Czesi obiecują zasięg przekraczający 100 km na napędzie elektrycznym.

Skoda Superb

Skoda Superb

Foto: mat. prasowe

Pierwsza generacja Superba (2001-2008 r.) wyprodukowana została w 137 tys. egz. Następca (2008-2015 r.) znalazł 618 tys. odbiorców, a trzecia generacja (2015–2023 r.) jest jak dotąd najczęściej produkowana - wyprodukowana została w 845 000 egzemplarzy. Największym europejskim rynkiem dla tego modelu są Niemcy, na drugim miejscu Czesi, a podium zamyka Wielka Brytania.

Czytaj więcej

Nowa Skoda Kodiaq: Wszystko o nowym czeskim SUV-ie

Nowy Superb zawsze był dużym autem, a teraz będzie jeszcze większym. Jedynie szerokość karoserii i rozstaw osi pozostaną niezmienione. W przypadku sedana Skoda wspomina o zwiększeniu długości o 43 mm do 4,91 m i wyższej o 12 mm karoserii (1,48 m). To pozwoli zaoferować jeszcze więcej miejsca nad głowami pasażerów w obu rzędach siedzeń, a przecież Superb już od początku (pierwsza generacja pojawiła się w 2001 r.) miał olbrzymią ilość miejsca w środku. Wzrośnie również objętość bagażnika o 20 l do 645 litrów.

Pozostało 87% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł