Alfa Romeo zajęło dużo czasu, aby pokazać jakikolwiek nowy model. Ostatnia premiera miała miejsce w 2016 roku i był to SUV Stelvio. Teraz startuje Tonale w gęsto zaludnionym segmencie kompaktowych SUV-ów. Przy długości 4,53 metra i wysokości 1,60 metra nowa Alfa jest o trzy centymetry dłuższa i siedem centymetrów płaska niż VW Tiguan. To wyraźny sygnał, że Tonale chce podejść do klientów z emocjami, tych bardziej sportowych. Podobno z tyłu ma być wystarczająco miejsca, ale 500 litrowy bagażnik nie pobije rekordów pojemności. Technicznie, Alfa Tonale bazuje na platformie SCCS (Small Common Components and Systems) z 2005 roku, na której oparty jest również Jeep Compass. Nowe platformy grupy Stellantis będą dostępne dopiero w 2023 roku.
Alfa Romeo Tonale
Tonale skupia się na innych właściwościach. Według producenta ten SUV ma być najnowocześniejszą Alfą Romeo wszech czasów. Ta obietnica dotyczy przede wszystkim konfigurowalnego wirtualnego kokpitu (12,3 cala), asystenta językowego Amazon Alexa i rozbudowanych funkcji łączności. Dzięki połączeniu z siecią 4G system informacyjno-rozrywkowy oparty na Androidzie odbiera dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i może być również aktualizowany „bezprzewodowo”. Kto woli obsługiwać ręcznie, a nie głosowo, może wpisywać polecenia na 10,25-calowym ekranie dotykowym pośrodku kokpitu. Na pokładzie Alfy znajduje się adaptacyjny tempomat, asystent pasa ruchu i asystent jazdy w korku. SUV posiada również funkcję hamowania awaryjnego, wykrywania zmęczenia kierowcy, martwego pola i ostrzegania o ruchu poprzecznym (opcjonalnie). Kierowca może również skorzystać z systemu kamer 360 stopni (również opcjonalnie).
Alfa Romeo Tonale
Tonale jest pierwszym modelem w portfolio Alfy Romeo, który zostanie zelektryfikowany. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne będą dwie wersje hybrydowe (130 i 160 KM). Jednostka napędowa ma doładowany 1,5-litrowy silnik benzynowy. System 48 V dostarcza dodatkowe 15 kW, które jest ładowane przez rekuperację i pozwala poruszać się przy niskich prędkościach wyłącznie na prądzie. Pod koniec roku pojawi się topowy model - hybryda plug-in o mocy 275 KM, która moc będzie generować z 1,3-litrowego silnika benzynowego i silnika elektrycznego o mocy 90 kW, który będzie zabudowany na tylnej osi. W ruchu miejskim, dzięki akumulatorowi o pojemności 15,5 kWh Tonale ma mieć 80 km elektrycznego zasięgu. Ładowanie ładowarką 7,4 kW ma zająć 2,5 godziny. To właśnie ten układ napędowy PHEV jest powodem, dla którego Alfa Tonale nie ruszyła na podbój rynku zgodnie z planem jesienią 2021 roku. Automotive News Europe poinformował wówczas, że Jean-Philippe Imparato, dyrektor generalny Alfy, który został mianowany w styczniu 2021 roku, nie był zadowolony z mocy napędu hybrydowego. Jedynym konwencjonalnym napędem w ofercie jest 1,6-litrowy turbodiesel o mocy 130 KM z sześciobiegową, dwusprzęgłową skrzynią biegów.