Reklama
Rozwiń
Reklama

Były prezes Ferrari krytykuje produkcję Fiata w Polsce. To koniec włoskiej motoryzacji

Koncern Stellantis znalazł się we Włoszech w ogniu krytyki. Chodzi o zwolnienia i zamykanie fabryk oraz wyprowadzanie produkcji do tańszych krajów, w tym Polski. Do krytyki włączył się były prezes Ferrari Luca Cordero di Montezemolo, który nie może uwierzyć, że modele Fiata i Alfy Romeo są produkowane w Polsce.

Publikacja: 11.02.2024 10:09

Fiat 600 produkowany jest wyłącznie w polskiej fabryce

Fiat 600 produkowany jest wyłącznie w polskiej fabryce

Foto: mat. prasowe

Włoski przemysł motoryzacyjny doświadcza trudnego okresu, a dominująca pozycja grupy Stellantis budzi coraz więcej kontrowersji. Luca Cordero di Montezemolo, były prezes Ferrari ubolewa nad faktem, że nie ma już żadnej w 100 proc. włoskiej marki samochodowej. I fakt jest taki, że większość, które znamy - Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Abarth - należą do holenderskiego międzynarodowego holdingu Stellantis. Francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny powstały w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler z francuską spółką PSA zarządza teraz włoskimi fabrykami, zwalnia w nich ludzi lub nawet je zamyka.

Były prezes Ferrari krytykuje przeniesienie produkcji Fiata 600 do Polski

- Chcę wyrazić moje najgłębsze zaniepokojenie dezindustrializacją, która istnieje obecnie w naszym kraju, nie mamy już firmy samochodowej we Włoszech. W rzeczywistości wszystkie decyzje dotyczące rynku włoskiego podejmowane są w Paryżu, doszliśmy do paradoksalnego i upokarzającego momentu w historii. Fiat 600 jest produkowany w Polsce, a myślenie o czymś takim jest niewiarygodne i niepokojące, gdy wszystkie byłe fabryki Fiata we Włoszech są zamykane – powiedział Luca Cordero di Montezemolo.

Luca Cordero di Montezemolo, były prezes Ferrari

Luca Cordero di Montezemolo, były prezes Ferrari

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Jeździliśmy nowym Fiatem Seicento. Teraz to crossover i następca modelu Punto

Stellantis ma w swoim poftfolio ma 14 marek motoryzacyjnych. Włochom coraz mniej podoba się, że koncern, dla obniżenia kosztów produkcji, przenosi ją z włoskich fabryk do Polski - jak w przypadku Fiata 600 i Alfa Romeo Milano, czy Serbii - jak w przypadku Fiata Pandy. Montezemolo dodaje, że Włochy były kiedyś krajem produkującym najpiękniejsze samochody na świecie, a Stellantis produkuje teraz samochody, które nie mają duszy. - Nowa Lancia Ypsilon ma ten sam układ napędowy, co Fiat 600 i Alfa Romeo Milano. Jedyną rzeczą, która się zmienia, jest logo marki na masce, ale poza tym mówimy o samochodach, które są identyczne pod każdym względem. Taka sytuacja wydaje się co najmniej niedopuszczalna dla miłośników motoryzacji - ciągnie swoją wypowiedź Montezemolo.

Reklama
Reklama

Włosi sami sobie winni

Trudno się z nim nie zgodzić, jednak era pięknej motoryzacji kończy się w momencie przejęcia jej przez księgowych. Zresztą sami Włosi dołożyli nie małą cegiełkę to pozycji, w której się znajdują. Brak sensownych inwestycji, nowych modeli i ciągnięcie w nieskończoność produkcji straych jak Punkto czy póki co jeszcze aktualna Lancia Y zmarginalizowały pozycję włoskiej motoryzacji na arenie międzynarodowej.

Czytaj więcej

Fiat rozpoczął produkcję w Gliwicach swojego najnowszego elektrycznego modelu

Włoski przemysł motoryzacyjny doświadcza trudnego okresu, a dominująca pozycja grupy Stellantis budzi coraz więcej kontrowersji. Luca Cordero di Montezemolo, były prezes Ferrari ubolewa nad faktem, że nie ma już żadnej w 100 proc. włoskiej marki samochodowej. I fakt jest taki, że większość, które znamy - Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Maserati, Abarth - należą do holenderskiego międzynarodowego holdingu Stellantis. Francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny powstały w 2021 roku w wyniku fuzji włosko-amerykańskiej spółki Fiat Chrysler z francuską spółką PSA zarządza teraz włoskimi fabrykami, zwalnia w nich ludzi lub nawet je zamyka.

Reklama
Producenci
Mercedes pod presją: Zysk spadł o połowę. Chiny i cła uderzają w giganta
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Producenci
Porsche notuje największy spadek zysków w historii. Marka znów walczy o przetrwanie
Producenci
Były szef Stellantisa ostrzega: koncern może się rozpaść, jeśli nie odzyska równowagi
Producenci
Rimac chce przejąć Bugatti. Chorwaci negocjują miliardową transakcję z Porsche
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Producenci
Europa ma za dużo fabryk aut. Chińska ekspansja pogłębia kryzys
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama