Reklama
Rozwiń
Reklama

Rok rekordów na aukcjach. Najdroższy był Mercedes za ok. 240 mln zł

Rok 2025 przyniósł spektakularny powrót rekordów na rynku klasycznych i kolekcjonerskich samochodów. Najdroższym autem sprzedanym na aukcji nie było Ferrari – choć to właśnie włoska marka zdominowała pierwszą dziesiątkę. Na samym szczycie znalazł się legendarny Mercedes-Benz W196 R Stromlinie, sprzedany za prawie 54 mln euro (ok. 240 mln zł).

Publikacja: 27.12.2025 13:37

Mercedes W196R Stromlinie

Mercedes W196R Stromlinie

Foto: mat. prasowe

Rekord padł już w lutym. Podczas aukcji RM Sotheby’s w muzeum Mercedesa w Stuttgarcie sprzedano Mercedes-Benz W196 R Stromlinie pochodzący z kolekcji Indianapolis Motor Speedway Museum. Cena? 51,155 mln euro z opłatami, co czyni go najdroższym samochodem sprzedanym na aukcji w 2025 r. To nie jest jednak zwykły eksponat. Tym konkretnym egzemplarzem ścigali się Juan Manuel Fangio i Stirling Moss – dwie absolutne ikony Formuły 1 lat 50. Fangio wygrał nim Grand Prix Argentyny w 1955 r., a Moss – zanim wycofał się z powodu awarii – ustanowił na Monzy najszybsze okrążenie wyścigu. Po zakończeniu kariery sportowej auto trafiło w darze do muzeum w Indianapolis. Decyzja o sprzedaży była czysto pragmatyczna: środki miały sfinansować modernizację obiektu. Młotek spadł przy 46 mln euro, ale wraz z opłatami końcowa kwota przekroczyła 54 mln. To drugie najdroższe auto świata w historii, ustępujące jedynie Mercedesowi 300 SLR Uhlenhaut Coupé sprzedanemu w 2022 r. za astronomiczne 135 mln euro.

Czytaj więcej

Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupe: To najdroższy samochód na świecie

Choć rekord należy do Mercedesa, reszta podium – i większość pierwszej dziesiątki – to już Ferrari. Na drugim miejscu znalazł się Ferrari 250 LM z z 1964 roku, sprzedany w Paryżu za 36,3 mln dolarów (ok. 31,2 mln euro). To jeden z najważniejszych wyścigowych Ferrari w historii, bezpośrednio związany z erą Le Mans. Trzecie miejsce zajął nowoczesny, ale ekstremalnie rzadki Ferrari Daytona SP3 „Tailor Made”, który podczas aukcji w Monterey osiągnął 26 mln dolarów. To pokazuje, że rynek kolekcjonerski coraz śmielej obejmuje także współczesne hipersamochody – o ile są odpowiednio unikatowe.

McLaren F1 i amerykańska legenda

Tuż za podium znalazł się McLaren F1 z z 1994 roku, sprzedany w grudniu 2025 r. za 25,3 mln dolarów. To rekord dla drogowej wersji F1, której powstały zaledwie 64 egzemplarze. Auto, które w latach 90. było najszybszym samochodem świata, dziś jest jedną z najpewniejszych inwestycji na rynku kolekcjonerskim. Jedynym amerykańskim akcentem w Top 10 – poza Mercedesem – był Ford GT40 Mk II z z 1966 roku, sprzedany w Miami. To maszyna z absolutnego szczytu motorsportowej historii USA, nierozerwalnie związana z legendarną rywalizacją Forda z Ferrari w Le Mans.

Bez przedwojennych klasyków

Ciekawostką jest brak aut przedwojennych w zestawieniu. Jeszcze w 2024 r. do Top 10 niespodziewanie trafił Mercedes Simplex 60 HP z z 1903 roku. W 2025 r. rynek wyraźnie postawił na powojenne ikony motorsportu i supersamochody. Poza oficjalną dziesiątką znalazły się dwie wyjątkowe transakcje. Pierwsza to McLaren MP4/6 Ayrtona Senny z sezonu 1991. Auto sprzedano w formule „sealed auction”, co oznacza, że cena pozostała tajemnicą. Szacunki mówiły o 10,5–13 mln euro – wystarczająco, by znaleźć się w Top 10, gdyby kwota została ujawniona. Druga to absolutny ewenement: Murray S1 LM (chassis #1), sprzedany za 20,63 mln dol.. Problem? Samochód jeszcze nie istnieje. Zwycięzca aukcji kupił prawo do pierwszego egzemplarza i realny wpływ na jego finalną specyfikację. Do naszego rankingu trafiły jednak wyłącznie auta fizycznie istniejące.

Reklama
Reklama
Miejsce 10: Ferrari F50 z 1995 roku – sprzedane za 9,245 mln dolarów, około 38,9 mln zł

Miejsce 10: Ferrari F50 z 1995 roku – sprzedane za 9,245 mln dolarów, około 38,9 mln zł

Foto: mat. prasowe

Miejsce 9: Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione z 1959 roku - sprzedane za 9,465 mln do

Miejsce 9: Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione z 1959 roku - sprzedane za 9,465 mln dolarów, około 39,9 mln zł

Foto: mat. prasowe

Miejsce 8: Ferrari F40 LM z 1993 roku - sprzedane za 11,005 mln dolarów, około 46,3 mln zł

Miejsce 8: Ferrari F40 LM z 1993 roku - sprzedane za 11,005 mln dolarów, około 46,3 mln zł

Foto: Bonhams

Miejsce 7: Ford GT40 Mk II z 1966 roku - sprzedany za 13,205 mln dolarów, około 55,6 mln zł

Miejsce 7: Ford GT40 Mk II z 1966 roku - sprzedany za 13,205 mln dolarów, około 55,6 mln zł

Foto: mat. prasowe

Miejsce 6: Ferrari F2001 F1 z 2001 roku - sprzedane za 18,393 mln dolarów, około 77,5 mln zł

Miejsce 6: Ferrari F2001 F1 z 2001 roku - sprzedane za 18,393 mln dolarów, około 77,5 mln zł

Foto: Bonhams

Miejsce 5: Ferrari 250 GT SWB California Spider Competizione z 1961 roku -  sprzedane za 25,305 mln

Miejsce 5: Ferrari 250 GT SWB California Spider Competizione z 1961 roku - sprzedane za 25,305 mln dolarów, około 106,6 mln zł

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama
Miejsce 4: McLaren F1 z 1994 roku - sprzedany za 25,318 mln dolarów, około 106,7 mln zł

Miejsce 4: McLaren F1 z 1994 roku - sprzedany za 25,318 mln dolarów, około 106,7 mln zł

Foto: RM Sotheby's

Miejsce 3: Ferrari Daytona SP3 "Tailor Made" z 2025 roku - sprzedane za 26 mln dolarów, około 109,5

Miejsce 3: Ferrari Daytona SP3 "Tailor Made" z 2025 roku - sprzedane za 26 mln dolarów, około 109,5 mln zł

Foto: mat. prasowe

Miejsce 2: Ferrari 250 LM z 1964 roku - sprzedane za 36,345 mln dolarów, około 153,1 mln zł

Miejsce 2: Ferrari 250 LM z 1964 roku - sprzedane za 36,345 mln dolarów, około 153,1 mln zł

Foto: RM Sotheby's

Miejsce 1: Mercedes W196R Stromlinie z 1954 roku - sprzedany za 53,917 mln dolarów, około 240 mln zł

Miejsce 1: Mercedes W196R Stromlinie z 1954 roku - sprzedany za 53,917 mln dolarów, około 240 mln zł

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Kultowe auto z „Miami Vice” na sprzedaż. To fejkowe Ferrari Sonny’ego Crocketta
Po Drodze
Geely: Od taniej raty do globalnego giganta
Po Drodze
Rok, w którym motoryzacyjny performance przestał być oczywistością
Po Drodze
Te samochody i rozwiązania wyprzedziły przyszłość. 10 innowacji, które zmieniły motoryzację
Po Drodze
Wynalazek, który ocalił silnik spalinowy. Turbodoładowanie ma już ponad 50 lat
Po Drodze
Kończy się era kolejnych fajnych modeli aut. Ostatni Ford opuścił fabrykę
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama