E-auta jako magazyny prądu. Patent, który pozwoli uniknąć black-outu

Toyota opatentowała nowy system ładowania aut elektrycznych. Dzięki niemu e-samochody i hybrydy plug-in Toyoty staną się domowymi magazynami energii. Pomogą zaoszczędzić na rachunkach za prąd i ochronią przed ryzykiem black-outu.

Publikacja: 16.10.2022 08:48

E-auta jako magazyny prądu. Patent, który pozwoli uniknąć black-outu

Foto: mat. prasowe

Toyota opracowała system, który pozwoli właścicielom aut elektrycznych i hybryd plug-in marki korzystać z baterii w swoich samochodach jako magazynów energii do zasilania domu. W tym celu w 2021 roku w amerykańskich strukturach Toyoty powstał zespół badawczo-rozwojowy EV Charging Solutions. Jego zadaniem było opracowanie takiego systemu ładowania dla klientów Toyoty, który umożliwi przesyłanie energii w obie strony – z sieci do samochodu i odwrotnie. Jednocześnie system ma maksymalnie ułatwić codzienne korzystanie z samochodu bez obawy o zasięg. Elektryk z dużą baterią może być wykorzystywany w podwójnej roli – jako środek transportu i magazyn energii. Samochody podłączone do systemu automatycznie pobierają prąd, gdy jest tani i oddają do sieci w czasie szczytu zapotrzebowania, a to ma przekładać się na obniżenie rachunków za prąd. Bateria samochodu w roli magazynu energii jest też zabezpieczeniem w przypadku przerwy w dostawach prądu i pozwala zwiększyć wydajność paneli fotowoltaicznych na dachu. Nowy system da możliwość podłączenia do sieci także elektrycznych samochodów na wodór. W tym przypadku ogniwa paliwowe pojazdów takich jak Toyota Mirai będą stanowiły zewnętrzny generator produkujący prąd w reakcji wodoru i tlenu, który będzie stanowił zapasowe źródło prądu.

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross: Przyszłość w jasnych barwach

Opracowany przez ekspertów Toyoty system, w którym wiele samochodów elektrycznych może magazynować energię i w razie potrzeby oddawać ją do sieci, ma pozwolić dostawcom prądu złagodzić szczyty zapotrzebowania na prąd i ułatwi wydajne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. W ten sposób auta elektryczne i hybrydy plug-in przyczynią się do zmniejszenia obciążenia sieci w godzinach szczytu. Ich znaczenie w tej podwójnej roli ma rosnąć. Do 2030 roku Toyota planuje wprowadzić na rynek 30 modeli typu BEV i osiągnąć roczną globalną sprzedaż 3,5 miliona bezemisyjnych samochodów.

Toyota bZ4X

Toyota bZ4X

Foto: mat. prasowe

- Integrację zelektryfikowanych pojazdów z siecią energetyczną widzimy jako sposób na dodatkowe korzyści nie tylko dla kierowców, ale dla całego społeczeństwa. Nasze patenty spowodują, że będziemy w stanie wnieść wyjątkowy wkład w rozwój Toyoty w kierunku firmy oferującej szeroko rozumianą zelektryfikowaną mobilność – powiedział Max Parness, starszy manager ds. integracji z siecią w EV Charging Solutions. Obecnie Toyota oferuje w Stanach Zjednoczonych cztery modele, które będą mogły zostać podłączone do systemu opracowanego przez EV Charging Solutions. Obok elektrycznego SUV-a Toyota bZ4X, który jest pierwszym z linii bateryjnych samochodów elektrycznych beyond Zero opartych na specjalnej platformie e-TNGA, oraz wyposażoną w ogniwa paliwowe Toyotą Mirai, opcja ta będzie dostępna także dla RAV4 Prime i Prius Prime - dwóch modeli hybrydowych plug-in japońskiej marki.

Toyota Motor North America złożyła od 2014 roku więcej wniosków do amerykańskiego urzędu patentowego niż jakikolwiek inny producent samochodów. Patenty Toyoty zarejestrowane przez United States Patent and Trademark Office obejmują nowe technologie baterii, systemy automatycznego prowadzenia, części, oprogramowanie, sztuczną inteligencję czy nowe materiały. Wszystkie te projekty poszerzyły zbiór dostępnych rozwiązań w dziedzinie elektryfikacji transportu. Niedługo przed premierą Toyoty bZ4X, nowego bateryjnego samochodu elektrycznego w ofercie marki, zespół EV Charging Solutions Toyoty złożył kilkadziesiąt kolejnych patentów na technologie ładowania aut elektrycznych, energii odnawialnej i zarządzania energią.

Toyota Mirai

Toyota Mirai

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Unia Europejska chce stworzyć strategiczne rezerwy litu i metali rzadkich

Toyota opracowała system, który pozwoli właścicielom aut elektrycznych i hybryd plug-in marki korzystać z baterii w swoich samochodach jako magazynów energii do zasilania domu. W tym celu w 2021 roku w amerykańskich strukturach Toyoty powstał zespół badawczo-rozwojowy EV Charging Solutions. Jego zadaniem było opracowanie takiego systemu ładowania dla klientów Toyoty, który umożliwi przesyłanie energii w obie strony – z sieci do samochodu i odwrotnie. Jednocześnie system ma maksymalnie ułatwić codzienne korzystanie z samochodu bez obawy o zasięg. Elektryk z dużą baterią może być wykorzystywany w podwójnej roli – jako środek transportu i magazyn energii. Samochody podłączone do systemu automatycznie pobierają prąd, gdy jest tani i oddają do sieci w czasie szczytu zapotrzebowania, a to ma przekładać się na obniżenie rachunków za prąd. Bateria samochodu w roli magazynu energii jest też zabezpieczeniem w przypadku przerwy w dostawach prądu i pozwala zwiększyć wydajność paneli fotowoltaicznych na dachu. Nowy system da możliwość podłączenia do sieci także elektrycznych samochodów na wodór. W tym przypadku ogniwa paliwowe pojazdów takich jak Toyota Mirai będą stanowiły zewnętrzny generator produkujący prąd w reakcji wodoru i tlenu, który będzie stanowił zapasowe źródło prądu.

Na prąd
Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego? Kolejne podwyżki cen na stacjach ładowania
Na prąd
Nawet w Norwegii Tesla popadła w niełaskę. Lidera rynku wyprzedziła Toyota i VW
Na prąd
Chiny również nie chcą Tesli. Spadek sprzedaży giganta na całym świecie
Na prąd
Następca Dacii Spring będzie produkowany w Europie. Cena poniżej 75 tys. zł
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Na prąd
Gigant produkujący akumulatory chce wejść na drugą giełdę. Cel to 5 mld dolarów