Lit to główny składnik przy produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Metale ziem rzadkich, których ofertę kontrolują Chiny, służą do wytwarzania mikroprocesorów niezbędnych w tych pojazdach i w elektronice. Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej stwierdziła, że te surowce staną się wkrótce ważniejsze od ropy i gazu. Dlatego też UE chce jak najszybciej zapewnić sobie ich strategiczne rezerwy, aby unikać niedoborów czy przerw w dostawach, hamujących działalność motoryzacji i innych sektorów. - Potrzeby Unii w zakresie metali ziem rzadkich zwiększą się pięciokrotnie do 2030 r., litu jeszcze bardziej wraz z elektryfikacją gospodarki. Musimy uniknąć ponownego znalezienia się w sytuacji zależności, jak w przypadku ropy i gazu. Obecnie problemem jest to, że jeden kraj kontroluje niemal cały rynek, 90 proc. ziem rzadkich i 60 proc. litu jest przetwarzane w Chinach - podkreśliła szefowa KE.
Czytaj więcej
Chiński rząd przedłużył do końca 2023 roku ulgi podatkowe przy kupowaniu ekologicznych pojazdów. Przyznany pakiet finansowy wyniesie łącznie 100 mld juanów (15 mld euro).
Thierry Breton, komisarz UE ds. przemysłu przestrzegł przed ryzykiem niedoborów z powodu rosnącego popytu. Komisja Europejska przedstawi projekt ustawy dotyczącej ważnych surowców, z zalecanymi ilościami. Co najmniej 30 proc. popytu na czysty lit w Unii w 2030 r. powinno być pokrywane przez samą UE, a odzysk surowców wtórnych z odpadów powinien zapewnić co najmniej 20 proc. metali ziem rzadkich - wyjaśnił Breton. UE musi podjąć działania gwarantujące uczciwe warunki konkurencji poprzez systemy potwierdzające aspekty środowiska i społeczne. Thierry Breton zapowiedział utworzenie instrumentu finansowego do mobilizowania inwestycji. Ursula von de Leyen przypomniała, że po powstaniu 5 lat temu europejskiego sojuszu bateryjnego dwie trzecie potrzebnych baterii będzie powstawać w Europie. A za kilka miesięcy rozpocznie się budowa pierwszej wspólnotowej megafabryki mikroprocesorów — dodała.
W lutym Bruksela ogłosiła zamiar podwojenia unijnego udziału w rynku półprzewodników, do końca dekady przypadałoby więc na Unię 20 proc. światowej produkcji tych podzespołów. Aby można było to osiągnąć, Komisja pozwoliła sektorowi publicznemu zainwestować w takie projekty 42 mld euro. Powstaną też rozwiązania gwarantujące bezpieczeństwo dostaw, podobnie jak w USA, z możliwością ograniczania eksportu w sytuacji kryzysowej. Amerykanie ze swojej strony przystąpili do bezprecedensowej ofensywy w zakresie prac badawczo-rozwojowych i produkcji półprzewodników. Prezydent Joe Biden podpisał ustawę o przyznaniu 52 mld dolarów subwencji sektorowi półprzewodników w USA, aby przyspieszyć jego rozwój.
Czytaj więcej
W salonach Suzuki debiutuje S-Cross z nowym układem napędowym Strong Hybrid, czyli z tzw. pełną hybrydą. To silnik, który został opracowany w Suzuki Motor Corporation i jest już oferowany w modelu Vitara Strong Hybrid.