Na odcinkach o łącznej długości 103 km już prowadzone są roboty w terenie. W przypadku pozostałych 150 km trwa projektowanie lub przygotowywane są decyzje o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID), poprzedzające rozpoczęcie budowy. Jak podaje GDDKiA, jeszcze zimą rozpoczęły się roboty na dwóch odcinkach autostrady A2 pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów brakuje jeszcze decyzji ZRID, która ma być wydana w połowie tego roku. Ten odcinek ma być gotowy latem 2024 r. Z kolei do końca roku spodziewane są decyzje ZRID dla kolejnych czterech odcinków A2 od obwodnicy Siedlec do Białej Podlaskiej. Natomiast koniec prac dla ponad 63 km A2 zaplanowany został na drugą połowę 2024 r.

Na trasie S7 pomiędzy Napierkami a Płońskiem budowa podzielona jest na kilka odcinków. Odcinek Napierki-Mława gotowy jest w 75 proc., odcinek Mława-Strzegowo – w 90 proc. Na odcinkach Strzegowo-Pieńki i Pieńki-Płońsk w czasie zimowej przerwy kończono montaż ekranów akustycznych, prowadzone były także prace wykończeniowe przy Miejscach Obsługi Podróżnych. Na pierwszym odcinku zaawansowanie prac wynosi ponad 92 proc., a na drugim ok. 90 proc. Fragment S7 Płońsk-Czosnów podzielony jest na trzy odcinki, ale roboty w terenie rozpoczną się prawdopodobnie na przełomie drugiego i trzeciego kwartału 2022 r. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na początku 2024 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.

Czytaj więcej

Autostradą do Berlina pojedziemy szybciej

Również na trzy zadania podzielono budowę S7 pomiędzy Warszawą a Grójcem. Kierowcy korzystają już z odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Na pierwszym 6,6 km odcinku od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola zaawansowanie robót przekroczyło 91 proc. Na trasie głównej wykonywana jest nawierzchnia betonowa, zakończenie robót przewidziane jest w październiku. Na sąsiednim, prawie 15 km odcinku na trasie głównej budowane są nasypy, skarpy, wzmacniane jest podłoże. Zaawansowanie prac to ok. 20 proc., ale zgodnie z umową już w październiku 2022 r. wykonawca odcinka ma zapewnić przejezdność ciągu głównego.

Na ekspresówce S17 Warszawa Wschód-Lubelska budowany jest trzypoziomowy węzeł. Będzie umożliwiał skręty we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie +1. Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie -1 jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Natomiast na poziomie zero budowane jest rondo, umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Zaawansowanie prac wynosi ok. 78 proc. GDDKiA nie podaje jednak terminu zakończenia robót, bo wykonawca złożył wniosek o przedłużenie czasu realizacji kontraktu m.in. przez długie długotrwałe procedury uzyskiwania zezwoleń administracyjnych.

Czytaj więcej

Trzy razy więcej dróg zostanie objętych odcinkowym pomiarem prędkości

W ubiegłym roku w województwie mazowieckim oddano do ruchu ponad 60 km dróg ekspresowych. W końcu grudnia uruchomiono ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy S2 pomiędzy węzłami Puławska a Warszawa Wilanów wraz z tunelem, a także ok. 50-kilometrowego dwujezdniowego ciągu głównego drogi ekspresowej S7 na odcinku od Mławy do Pawłowa. W połowie ub. roku kierowcy zaczęli korzystać z trasy S7 pomiędzy Tarczynem a obwodnicą Grójca. W tym samym czasie drogowcy oddali drugą jezdnię DK61 w Legionowie pomiędzy wiaduktem nad torami kolejowymi a ul. Polną.