Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność fabryk Toyoty

Toyota wprowadza do swoich amerykańskich fabryk system zarządzania oparty na sztucznej inteligencji. Technologia firmy Invisible AI ma poprawić bezpieczeństwo i wydajność produkcji.

Publikacja: 16.07.2022 08:37

Sztuczna inteligencja zwiększy wydajność fabryk Toyoty

Foto: mat. prasowe

W pierwszej kolejności trafi do zakładu Toyota Indiana, w którym produkowany jest m.in. Highlander, największy SUV w europejskiej gamie Toyoty, który jest sprowadzany na polski rynek z USA. Zakład w Princeton w stanie Indiana jest pierwszym, który zyska supernowoczesny system monitorowania produkcji opracowany przez teksańską firmę Invisible AI. Działanie systemu opiera się na danych z kamer monitorujących każdy fragment linii produkcyjnej, które są potem analizowane przez sztuczną inteligencję. Tego rodzaju monitorowanie procesów produkcyjnych pozwala szybko wykrywać problemy techniczne i nieprawidłowości trudne do zauważenia przez pracowników. Co ciekawe, system firmy Invisible AI w pewnych sytuacjach będzie w stanie sam naprawić problem. Technologia ta jest na tyle zaawansowana, że trudno ją nawet porównać do stosowanych powszechnie kamer przemysłowych. Po pierwszych doświadczeniach w fabryce Highlandera technologia zostanie zaimplementowana we wszystkich 14 fabrykach Toyoty w Ameryce Północnej.

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross przepisem na bestseller. Co oferuje nowy SUV Toyoty?

 - Jeśli nie widzisz problemu, to nie możesz go naprawić. Dajemy Toyocie narzędzia, dzięki którym będzie mogła dokładniej monitorować, co dzieje się w jej zakładach, a następnie naprawić wszelkie problemy, zapewniając bezpieczeństwo pracownikom – zauważa Eric Danziger, współzałożyciel i dyrektor generalny Invisible AI. Fabryki Toyoty zostaną wyposażone w 500 urządzeń z procesorami NVIDIA 1 TB, kamerami 3D wysokiej rozdzielczości i systemem sztucznej inteligencji. Aby zapewnić pracownikom prywatność i bezpieczeństwo fabryce, wszystkie dane pozostaną na urządzeniach i nie będą przesyłane do żadnej pamięci zewnętrznej. Z tych samych powodów system nie jest wyposażony w funkcję rozpoznawania twarzy – chodzi o wykrywanie nieprawidłowości w funkcjonowaniu fabryki i ich naprawianie, przy zachowaniu anonimowości osób.

mat. prasowe

- Systemy Invisible AI pomogą nam zwiększyć częstotliwość i dokładność przeglądów procesu produkcji, a także skrócić czas potrzebny na znalezienie problemów i nieefektywności, dając nam więcej czasu działania naprawcze i doskonalenie – zauważył Stephen Brennan, wiceprezydent działu Vehicle Production Engineering and Manufacturing Project Innovation Center w Toyota Motor North America. Nowy system zostanie uruchomiony w fabryce Highlandera jeszcze w tym roku i pozwoli jeszcze bardziej usprawnić system produkcyjny w tym zakładzie. Fabryki Toyoty w ostatnich latach przeszły ogromną reformę, w ramach których wprowadzono do nich zasady Toyota New Global Architecture (TNGA) i związane z nimi technologie produkcji. Była to największa reforma słynnego Systemu Produkcyjnego Toyoty od początku jego istnienia. TNGA opiera się na modułowości platform samochodów i linii produkcyjnych oraz na komplementarności i wymienności modułowych części i układów stosowanych w samochodach. Dla przykładu Highlander powstał na wydłużonej platformie TNGA-K, na której zaprojektowano również m.in. RAV4 i Camry i otrzymał napęd hybrydowy 2,5 l Hybrid Dynamic Force AWD-i z RAV4, ale w mocniejszej, 246-konnej wersji. To sprawia, że Highlander swobodnie mieści 7 osób i jest dłuższy nawet od Land Cruisera.

Czytaj więcej

67 procent sprzedaży Toyoty to hybrydy. Corolla najpopularniejsza

Architektura TNGA jest stosowana we wszystkich SUV-ach i crossoverach z samonośnym nadwoziem Toyoty w Europie. Aygo X i Yaris Cross powstały na małej platformie TNGA-B, Toyota C-HR i nowy model Corolla Cross zbudowano na TNGA-C, zaś RAV4 i Highlander na TNGA-K. Dla wszystkich tych modeli z wyjątkiem Aygo X napęd hybrydowy jest jedyną lub główną opcją, a Toyota C-HR jest oferowana nawet z dwoma układami hybrydowymi do wyboru. Napęd do Yarisa Cross powstaje w fabryce TMMP na Dolnym Śląsku, gdzie również z powodzeniem zaimplementowano technologie produkcji TNGA. Dwa polskie zakłady są głównym ośrodkiem produkcji napędów hybrydowych w Europie i posiadają własne centrum testów i kontroli jakości

W pierwszej kolejności trafi do zakładu Toyota Indiana, w którym produkowany jest m.in. Highlander, największy SUV w europejskiej gamie Toyoty, który jest sprowadzany na polski rynek z USA. Zakład w Princeton w stanie Indiana jest pierwszym, który zyska supernowoczesny system monitorowania produkcji opracowany przez teksańską firmę Invisible AI. Działanie systemu opiera się na danych z kamer monitorujących każdy fragment linii produkcyjnej, które są potem analizowane przez sztuczną inteligencję. Tego rodzaju monitorowanie procesów produkcyjnych pozwala szybko wykrywać problemy techniczne i nieprawidłowości trudne do zauważenia przez pracowników. Co ciekawe, system firmy Invisible AI w pewnych sytuacjach będzie w stanie sam naprawić problem. Technologia ta jest na tyle zaawansowana, że trudno ją nawet porównać do stosowanych powszechnie kamer przemysłowych. Po pierwszych doświadczeniach w fabryce Highlandera technologia zostanie zaimplementowana we wszystkich 14 fabrykach Toyoty w Ameryce Północnej.

Innowacje
Robotaxi, czyli autonomiczne taksówki. To będzie nowy biznes branży motoryzacyjnej
Innowacje
Nowy pomysł Apple zrewolucjonizuje branżę moto. Funkcje auta sterowane przez Carplay
Innowacje
Toyota chce wprowadzić na rynek rewolucyjne silniki spalinowe
Innowacje
Samochód jednorazowy. Nowy pomysł w świecie motoryzacji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Innowacje
Ten materiał może być przełomowy w motoryzacji i lotnictwie. Wymyślił go Polak