Toyota ostatnio wyspecjalizowała się w dostarczaniu na rynek SUV-ów, które z miejsca stają się bestsellerami. To m.in. dlatego japońska marka ma tak silną pozycję w tak trudnych czasach. Toyota Yaris Cross szybko wspięła się na szczyty sprzedaży miejskich crossoverów, największy w ofercie, 7-osobowy Highlander znalazł ponad 2000 nabywców na polskim rynku, a w salonach debiutuje nowe Aygo X, czyli de facto twórca segmentu A-SUV. To nie koniec ofensywy Toyoty w kategorii SUV. Toyota Corolla Cross, która jeszcze w tym roku zadebiutuje na polskich drogach, uzupełnił gamę Corolli o czwartą wersję nadwozia - od 2019 roku dostępne są hatchback, sedan i TS kombi. I patrząc na rynkowe trendy i ostatnie sukcesy Toyoty, to może być absolutny hit.
Czytaj więcej
Toyota Motor Europe (TME) sprzedała w pierwszym kwartale 2022 roku 284 506 samochodów (-1 proc.), uzyskując znacznie lepszy wynik od średniej rynku, który skurczył się rok do roku o 14 proc.
W Corolli Cross Toyota stawia na sprawdzoną technologię hybrydową, ale w najnowszym wydaniu. Wraz z Corolla Cross zadebiutuje piąta generacja hybrydy Toyoty, która później trafi również do reszty modeli właśnie zmodernizowanej Corolli. Co się zmieniło od strony technicznej? Od nowa zaprojektowano układy smarowania i rozprowadzania oleju, dzięki czemu mniejsze są straty energii. Baterie litowo-jonowe są mocniejsze i aż o 40 procent lżejsze. Efekt? Nowy układ hybrydowy jest o blisko 10 procent mocniejszy i ma teraz aż 197 KM z wykorzystaniem dwulitrowego silnika spalinowego. Układ ma pracować jeszcze bardziej liniowo, przewidywalnie i intuicyjnie z pomocą przekalibrowanej zależności między wciśniętym pedałem gazu a reakcją układu napędowego. Nowy układ hybrydowy jest o blisko 10 procent mocniejszy. Teraz łączna moc to 197 KM. Co więcej, Corolla Cross występuje też w wersji 4x4 z napędem AWD-i, w którym przy tylnej osi pracuje elektryczny silnik o mocy 40 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w obu wersjach ma wynosić tyle samo - 8,1 sekundy.
Toyota Corolla Cross
Nowy model ma całą listę asystentów i układów wspomagających kierowcę, ale także stosowanie rozwiązań, które poprawią prowadzenie auta. Toyota w swoich hybrydowych SUV-ach od lat montuje napęd AWD-i. To inteligentny napęd na cztery koła, w którym przy tylnej osi pracuje elektryczny silnik o mocy 40 KM. Nie mamy żadnych stałych połączeń między osiami, reduktorów i innych skomplikowanych konstrukcji. Pracą tylnego silnika elektrycznego steruje komputer, który na podstawie analizy danych dozuje odpowiednią moc i moment obrotowy. Atuty systemu AWD-i to prosta budowa, kompaktowe rozmiary i wysoka sprawność. A do tego, poprawa właściwości jezdnych w trudniejszych warunkach i tylko niewielki wzrost apetytu na paliwo. Zastosowanie technologii AWD-i nie oznacza też zmniejszenia walorów transportowych auta – Corolla Cross będzie ma mieć spory bagażnik, do którego, z racji wyższego prześwitu, będzie łatwiejszy dostęp niż w innych modelach z gamy Corolli. Co więcej, Corolla Cross będzie też mogła ciągnąć przyczepę o masie do 750 kg.