Audi S8: S jak sport, siła i subtelność

Największa limuzyna Audi w swojej topowej wersji - S8 - ma połączyć świat sportu i komfortu. Potrafi zaskoczyć ciszą, ale i rozbudzić brzmieniem swojego silnika V8. Oczarować komfortem i zadziwić sportowym zacięciem. Okazuje się znakomitym autem na każdą okazję.

Publikacja: 20.08.2024 05:30

Audi S8 stratuje z ceną od 648 100 zł

Audi S8 stratuje z ceną od 648 100 zł

Foto: Albert Warner

Niewiele jest samochodów, które w nazwie modelu mają podaną liczbę cylindrów, ale w historii motoryzacji takie auta się zdarzały. Na przykład Fiat 8V, zwany po włosku Fiat Otto Vu, albo Alfa 6. Jest także Audi V8, produkowany w latach 1988-1994, który został tak nazwany, ponieważ był oferowany wyłącznie z silnikami ośmiocylindrowymi. Jego następca A8, w obecnej czwartej generacji również przerwał w wersji z ośmiocylindrowym silnikiem. Mowa o Audi S8 z czterolitrowym TFSI o mocy 571 KM.

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Albert Warner

Na początku 2022 roku przedstawiono zmodernizowaną wersję, ale nie szukajcie wizualnych różnic pomiędzy nią, a modelem oferowanym od 2019 roku. Są na tyle niewielkie, że zauważalne jedynie dla koneserów marki. Tak czy inaczej to pełnokrwista limuzyna o wzorcowych kształtach z wielkim woltem powietrza i czterema dużymi, wystającymi rurami wydechowymi o długości 5,19 m. Taka klasyka niczym muzyka Johanna Sebastiana Bacha. Nie chce być pięknisiem, modnisiem ani też szokować. Możecie sobie takie S8 skonfigurować jako elegancką limuzynę z pełną ilością chromu, albo zrobić z niej bad boy'a z matowym lakierem i czarnymi dodatkami. Według własnego uznania. Z mało którym autem w tej klasie można zrobić tak duży szpagat. Nasza testówka ze swoim ciemnozielonym matowym lakierem, czarnym grillem i felgami wygląda jak samochód generała, albo jakiegoś wojskowego szychy.

Czytaj więcej

Nowe modele Audi bez logotypu czterech pierścieni
Bagażnik Audi S8 ma pojemność 505 litrów

Bagażnik Audi S8 ma pojemność 505 litrów

Albert Warner

Audi S8: więcej opcji kolorystycznych na zewnątrz i w środku

To że jest to limuzyna pełną gębą widać po dopracowaniu detali. Szczegóły czynią to auto wyjątkowym. Chociażby takie lampki do czytania. Kontrolowane są za pomocą ekranu dotykowego. Siedem pojedynczych diod LED świeci z podsufitki w różnym miejscach. Pasażer lub kierowca może sobie określić nawet wielkość stożka światła (S, M lub L) i kierunek świecenia. Zresztą wszystko jest tu bardzo dopracowane. Są dwa ekrany, ale pozostawiono również przyciski, ale nie takie klasyczne tylko płaskie jak na ekranie, które działają dopiero po wciśnięciu i wyraźnym kliknięciu. Wnętrze wykończono nie tylko dobrymi materiałami, ale również z bardzo dobrą jakością wykończenia. Audi pozwoliło klientom i tu bardziej popuścić wodze fantazji oferując znacznie więcej opcji kolorystycznych wnętrza niż dotychczas. Miejsca wystarczy dla czterech dorosłych, którzy mogą się rozsiąść w wygodnych fotelach z przodu lub na rozłożystej kanapie. Bagażnik ma pojemność 505 litrów co jest standardem tej klasy, chociaż dwaj niemieccy konkurenci mają po kilka litrów więcej. W praktyce nie ma to żadnego znaczenia za to ma to, że w Audi jest 82 litrowy zbiornik paliwa. Nikt nie ma w tej klasie większego.

Audi S8 występuje wyłącznie z krótkim rozstawem osi. Limuzyna ma 5,19 m długości

Audi S8 występuje wyłącznie z krótkim rozstawem osi. Limuzyna ma 5,19 m długości

Albert Warner

Wyrafinowane technicznie są światła Digital Matrix LED. W każdym z przednich kloszy wmontowane jest 1,3 mln mikroluster, które aktywnie dostosowują promień światła do warunków i innych użytkowników drogi. Zawieszenie to również inżynieryjny majstersztyk. Przy każdym kole silniki elektryczne wspomagają pneumatykę i adaptacyjne amortyzatory, warunkują położenie nadwozia, a nawet mogą je podnosić. I podnoszą - dzieje się tak zawsze, kiedy otwieramy drzwi, a właściwie w momencie złapania za klamkę. Karoseria unosi się o pięć centymetrów niemal do poziomu wsiadania w SUV. Jeszcze wyżej, bo o 8 cm unosi się bok nadwozia w ułamki sekundy przed boczną kolizją. Wszystko po to żeby wystawić na kontakt najbardziej stabilne partie nadwozia i lepiej chronić pasażerów. Dodatkowo zawieszenie współpracuje z przednią kamerą, która przekazuje informacje i w ultrakrótkim czasie dostosowuje zawieszenie do różnego rodzaju przeszkód. I to działa! Najbardziej poczujemy to przy pokonywaniu poprzecznego progu zwalniającego. Kamera wychwytuje przeszkodę i w tej samej chwili przygotowuje przednią oś, która zmiękcza się niczym galaretka i auto przejeżdża przez to wybrzuszenie w taki sposób, że w ogóle go nie odczujemy. Jakby go tam nie było. Pozostawia to niesamowite wrażenie. Tak z poprzecznymi progami nie radzi sobie nikt na rynku. Powietrzne zawieszenie S8 znakomicie kompensuje nierówności, nie pozwala nurkować karoserii podczas hamowania, przechylać się w zakrętach.

Klasyczny kształt deski rozdzielczej

Klasyczny kształt deski rozdzielczej

Albert Warner

S8 w subtelny sposób chwali się również osiągami wyrafinowanego i mocnego silnika V8. Jednostka napędowa ma 4 litry pojemności, moc 571 KM i 800 Nm momentu obrotowego. Silnik nigdy się nie narzuca, nie reaguje nerwowo na dodanie gazu czy zbyt nachalnym dźwiękiem. To siłacz, który ma mnóstwo mocy i wspaniały dźwięk odchodzących w zapomnienie jednostek V8. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 3,8 s, rozpędza się przy elektronicznej blokadzie do 250 km/h. Zużycie paliwa oscyluje na poziomie 12–13 l/100 km (minimum 9 l/100 km). W dzisiejszym świecie ciężkiej elektromobilności masa własna 2,2 tony to niemal waga lekka. S8 oferuje pierwszorzędny komfort jazdy, ale kiedy trzeba potrafi obudzić w sobie również sportową żyłkę. Do zwinności prowadzenia w dużej mierze przyczynia się skrętna tylna oś, która ułatwia nie tylko manewrowanie w ciasnych miejscach, ale i szybką jazdę po zakrętach.

Wyrafinowane technicznie są światła Digital Matrix LED

Wyrafinowane technicznie są światła Digital Matrix LED

Albert Warner

Audi S8 łączy znakomite osiągi z wysokim komfortem jazdy

Audi S8 to biznesowa limuzyna w swojej najbardziej sportowej formie. Jedno z niewielu aut na rynku, które nic nie udaje i nie robi szpagatu w kierunku elektromobilności, za to oczarowuje nowoczesnymi rozwiązaniami np. znakomitego zawieszenia. Łączy doskonałe osiągi z luksusem, komfortem w praktycznie niespotykanym na rynku konserwatywny sposób. Ta topowa wersja występuje wyłącznie ze zwykłym rozstawem osi, a jego cena startuje od 648 100 zł.

Dwa niezależne ekrany w centralnym miejscu deski rozdzielczej

Dwa niezależne ekrany w centralnym miejscu deski rozdzielczej

Albert Warner

Zero udawania - w S8 zamontowano prawdziwe cztery solidne rury wydechowe

Zero udawania - w S8 zamontowano prawdziwe cztery solidne rury wydechowe

Albert Warner

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Albert Warner

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Albert Warner

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Albert Warner

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Albert Warner

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Audi S8: silnik V8 o pojemności 4,0 litra, moc 571 KM, 0-100 km/h w 3,8 sekundy, V-max: 250 km/h

Albert Warner

Czytaj więcej

Dla tych, dla których Audi RS Q8 jest za wolne. Najmocniejszy model w dziejach Audi

Niewiele jest samochodów, które w nazwie modelu mają podaną liczbę cylindrów, ale w historii motoryzacji takie auta się zdarzały. Na przykład Fiat 8V, zwany po włosku Fiat Otto Vu, albo Alfa 6. Jest także Audi V8, produkowany w latach 1988-1994, który został tak nazwany, ponieważ był oferowany wyłącznie z silnikami ośmiocylindrowymi. Jego następca A8, w obecnej czwartej generacji również przerwał w wersji z ośmiocylindrowym silnikiem. Mowa o Audi S8 z czterolitrowym TFSI o mocy 571 KM.

Pozostało 93% artykułu
Za Kierownicą
Aston Martin DB12 Volante: Pozostał tylko on
Za Kierownicą
BMW M2: Ciesz się każdą chwilą
Za Kierownicą
Voyah Free: Chińczyk klasy premium, który chce zgarnąć klientów Audi, BMW i Mercedesa
Za Kierownicą
Jaguar F-Type P450 Convertible: Jego dni dobiegły końca
Za Kierownicą
Nissan e-4ORCE: Coś więcej niż napęd na cztery koła
Za Kierownicą
Defender Experience: Coś więcej niż terenowa przygoda