Aston Martin Vantage: Yes we can!

Nowy Aston Martin Vantage ma ogromny potencjał do tego, żeby stać się jednym z najlepszych aut sportowych z montowanym z przodu silnikiem.

Publikacja: 22.05.2025 10:00

Aston Martin Vantage

Aston Martin Vantage

Foto: Jan Guss-Gasiński

„Yes we can” – to hasło stało się symbolem nadziei i zmian. A zmiany, które przeszedł ostatnio Aston Martin Vantage napawają bardzo dużym optymizmem. Stał się autem sportowym niczym z bajki o najładniejszym i najlepszym coupé na rynku. Autem, które cieszy każdym przejechanym kilometrem jazdy. Podczas gdy inni kombinują, gdzie tu przyciąć, zaoszczędzić, dorzucić układ hybrydowy, Aston Martin stawia na klasyczne 4-litowe V8 i może pochwalić się mocą 665 KM w całkowicie przeprojektowanym modelu Vantage, który nareszcie wygląda na bogato. Różnice w stosunku do poprzednika są uderzające, przekaz nowego modelu jednoznaczny, a stylistyka nadwozia urzekająca i zgodna ze stylem marki. Vantage jest deklaracją Astona Martina. Takim „Yes we can” oznaczającym: potrafimy zrobić fenomenalny samochód.

Aston Martin Vantage jest kompaktowych rozmiarów - 4,49 m długości, 1,98 m szerokości i 1,27 m wysok

Aston Martin Vantage jest kompaktowych rozmiarów - 4,49 m długości, 1,98 m szerokości i 1,27 m wysokości

Foto: Jan Guss-Gasiński

Bardzo dużo rzeczy urzeka w tym samochodzie. Zaczynając od fenomenalnego wyglądu, poprzez nareszcie urzekające wnętrze, aż do silnika i prowadzenia. Rozpocznijmy od jednostki napędowej. 665 KM, to o 155 koni więcej w porównaniu z poprzednim Vantage’em i o 26 więcej, niż w AMG, które jest twórcą tego silnika. I trzeba to w dzisiejszych ekoczasach zaakcentować bardzo, bardzo mocno. Z czterolitrowego biturbo dodatkową moc 155 KM udało się osiągnąć bez pomocy jakichkolwiek dodatków elektrycznych. To nie hybryda czy hybryda plug-in. Aston nie poszedł na skróty. Żeby osiągnąć większą moc z pomocą przyszły bardziej potężne turbiny, zmodyfikowane wałki rozrządu, udoskonalone chłodzenie i... chęć zmiany w klasyczny sposób. Tu nie ma miękkiej gry. 30 procent więcej mocy oraz maksymalny moment obrotowy 800 Nm lądują wyłącznie na tylnej osi. Jazda zapowiada się jako wyzwanie i prawdziwe przeżycie.

Czytaj więcej

Aston Martin Vantage Roadster. W 6,8 sekundy do słońca
Aston Martin Vantage

Aston Martin Vantage

Foto: Jan Guss-Gasiński

Ach, ten środek...

Możemy zapomnieć o przymrużonych światłach poprzednika. Teraz wszystko jest wyraziste, kształtne, piękne i wręcz seksowne. Mocny przód z dużym wlotem powietrza, długą, opadającą maską, pięknymi, finezyjnymi lusterkami, mocno i pięknie wystających tylnych nadkolach i cudownie narysowanym tyle z wąskimi światłami LED i masywnym dyfuzorem. W tej sylwetce jest siła i piękno. Vantage jest klasyczny, agresywny, niepowtarzalny. Jeszcze do niedawna absolutną zmorą astonów były ich wnętrza. Współpraca z Mercedesem zagnała Anglików w miejsce, w którym żadna marka nie chciałby się znaleźć. System nawigacyjny z poprzedniej epoki, słabe materiały, toporny design i woń wycofanych dawno z użytku elementów klasy C.

Wnętrze w Astonie Martinie Vantage jest zupełnie nowe. Teraz jest to ta jakość, materiały i wzornict

Wnętrze w Astonie Martinie Vantage jest zupełnie nowe. Teraz jest to ta jakość, materiały i wzornictwo na jakie zasługuje ta brytyjska marka

Foto: Jan Guss-Gasiński

Z tym już koniec. Teraz deska rozdzielcza wygląda świeżo, elegancko i na czasie. Nowy system informacyjno-rozrywkowy z ekranem dotykowym umieszczono pod kątem w solidnej konsoli środkowej, pozostawiono sporo pokręteł i klawiszy. Temperaturę klimatyzacji, wentylator i głośność znakomitego systemu Bowers & Wilkins można regulować za pomocą znakomicie wykonanych metalowych rolek, a tryby jazdy za pomocą pokrętła, które jest solidnym pierścieniem wokół przycisku start. Miejsca są dwa – pokryte miękką skórzaną tapicerką, wygodne, ze znakomitą pozycją za kierownicą.

Aston Martin Vantage

Aston Martin Vantage

Foto: Jan Guss-Gasiński

Wspaniały dźwięk V8

Silnik V8 zabudowany jest za przednią osią, Zrobiono tu też dużo dla zredukowania masy auta. Finalnie Aston waży o 174 kg mniej niż AMG GT i ma do tego lepiej rozłożony ciężar między osiami. W codziennym życiu Vantage udowadnia, że znakomicie radzi sobie z mocą przenoszoną wyłącznie na tylną oś. Fenomenalna siła ciągu, która rozprzestrzenia się w całym zakresie obrotów daje dywan piekielnych wrażeń, ale Aston potrafi też być łagodnym mruczącym GT, który brzmi naturalnym dźwiękiem, basowo jak prawdziwy V8.

Na tunelu środkowym jest sporo przycisków, obrotowych gałek i przełączników

Na tunelu środkowym jest sporo przycisków, obrotowych gałek i przełączników

Foto: Jan Guss-Gasiński

Podczas rozwijania mocy nie ma żadnych problemów z momentem obrotowym i ingerencją elektroniki, tylko płynny ciąg mocy, którego końcowe efekty są wyraźnie widoczne w danych technicznych. Vantage rozpędza się do setki w 3,5 sekundy. Wrażenia z przyspieszenia są jednymi z najlepszych w tej klasie. Moc stanowi nieustanną pokusę i kształtuje styl jazdy. Pozwala się precyzyjnie prowadzić i ma smak prawdziwego mocnego coupé, a nie sterowanej komputerowo zabawki. Aston Martin pokazuje na przykładzie Vantage jak powinny i mogą wyglądać dzisiaj prawdziwe sportowe samochody. Bez drogi na skróty i bez kompromisów, zarówno stylistycznych jak i mechanicznych. Aston Martin Vantege na polskim rynku został wyceniony na kwotę ok. 840 tys. zł. Konkurencja jest znacznie droższa.

Aston Martin Vantage

Aston Martin Vantage

Foto: Jan Guss-Gasiński

Dach w Vantage jest karbonowy. Cały samochód waży 1670 kg

Dach w Vantage jest karbonowy. Cały samochód waży 1670 kg

Foto: Jan Guss-Gasiński

Szerokie progi i karbonowe boczne listwy

Szerokie progi i karbonowe boczne listwy

Foto: Jan Guss-Gasiński

Bagażnik to w Astonie Martinie Vantage nie najważniejsza rzecz, ale jakby co to zmieści się tu 235 l

Bagażnik to w Astonie Martinie Vantage nie najważniejsza rzecz, ale jakby co to zmieści się tu 235 litrów bagażu

Foto: Jan Guss-Gasiński

Siedzenia są tylko dwa, za nimi głośniki i mały schowek

Siedzenia są tylko dwa, za nimi głośniki i mały schowek

Foto: Jan Guss-Gasiński

Silnik pochodzi od AMG, budowany jest ręcznie przez jednego pracownika

Silnik pochodzi od AMG, budowany jest ręcznie przez jednego pracownika

Foto: Jan Guss-Gasiński

Drzwi przy otwieraniu podnoszą się lekko do góry. To ułatwia otwieranie np. przy wysokich krawężnika

Drzwi przy otwieraniu podnoszą się lekko do góry. To ułatwia otwieranie np. przy wysokich krawężnikach

Foto: Jan Guss-Gasiński

Fotele są obszyte miksem skóry i alcantary

Fotele są obszyte miksem skóry i alcantary

Foto: Jan Guss-Gasiński

Regulacja fotel znajduje się nietypowo na boku tunelu środkowego

Regulacja fotel znajduje się nietypowo na boku tunelu środkowego

Foto: Jan Guss-Gasiński

Na tunelu środkowym jest sporo przycisków, obrotowych gałek i przełączników

Na tunelu środkowym jest sporo przycisków, obrotowych gałek i przełączników

Foto: Jan Guss-Gasiński

Z czterech rur wydechowych wydobywa się znakomity dźwięk silnika V8

Z czterech rur wydechowych wydobywa się znakomity dźwięk silnika V8

Foto: Jan Guss-Gasiński

Aston Martin Vantage

Aston Martin Vantage

Foto: Jan Guss-Gasiński

Wnętrze w Astonie Martinie Vantage jest zupełnie nowe. Teraz jest to ta jakość, materiały i wzornict

Wnętrze w Astonie Martinie Vantage jest zupełnie nowe. Teraz jest to ta jakość, materiały i wzornictwo na jakie zasługuje ta brytyjska marka

Foto: Jan Guss-Gasiński

Czytaj więcej

Aston Martin DB12: Klasyka i nowoczesność

„Yes we can” – to hasło stało się symbolem nadziei i zmian. A zmiany, które przeszedł ostatnio Aston Martin Vantage napawają bardzo dużym optymizmem. Stał się autem sportowym niczym z bajki o najładniejszym i najlepszym coupé na rynku. Autem, które cieszy każdym przejechanym kilometrem jazdy. Podczas gdy inni kombinują, gdzie tu przyciąć, zaoszczędzić, dorzucić układ hybrydowy, Aston Martin stawia na klasyczne 4-litowe V8 i może pochwalić się mocą 665 KM w całkowicie przeprojektowanym modelu Vantage, który nareszcie wygląda na bogato. Różnice w stosunku do poprzednika są uderzające, przekaz nowego modelu jednoznaczny, a stylistyka nadwozia urzekająca i zgodna ze stylem marki. Vantage jest deklaracją Astona Martina. Takim „Yes we can” oznaczającym: potrafimy zrobić fenomenalny samochód.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Za Kierownicą
Porsche Ice Experience: Przygoda życia
Za Kierownicą
BMW M5 Touring: W krainie śniegu i lodu
Za Kierownicą
Audi RS e-tron GT: Komfortowa furioza
Za Kierownicą
Defender, który może posłużyć za sypialnię. 130 Outbound z ogromnym bagażnikiem
Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil