5000 złotych - o tyle zmieniła się mediana cen samochodów używanych, wystawianych na Otomoto od stycznia 2024 roku. Ale ceny aut pozostają stabilne. Po prostu wzrósł udział nowszych aut w ofercie wystawców. Polacy wystawiają na sprzedaż modele średnio młodsze i lepiej wyposażone - w stosunku do stycznia o 5 proc. zwiększył się udział samochodów mniej niż pięcioletnich, a ubyło ofert z autami starszymi. Ceny samochodów pozostają stabilne i nadal można zaobserwować wysoką podaż - pod koniec wakacji Polacy wystawili na sprzedaż 15 proc. więcej aut niż w tym samym czasie rok wcześniej. Najdroższe modele wystawiano w województwie podlaskim, gdzie mediana cen wyniosła 52 500 zł. To aż o 14 600 zł więcej niż mediana cen w sąsiadującym z Podlasiem województwie warmińsko-mazurskim, które wraz z województwem świętokrzyskim pochwalić się mogło najniższą medianą cen. Wyniosła ona 37 900 zł.

Czytaj więcej

Ile używanych diesli nie wjedzie do „czystego” centrum miasta? Zaskakujące dane

Na rynku aut używanych jest więcej nowszych aut

Wysoka podaż samochodów (+15 proc. r/r) wynika przede wszystkim z działalności użytkowników indywidualnych. Aktywnie wystawiają swoje pojazdy na sprzedaż, poszukując jednocześnie kolejnych pojazdów dla siebie, co potwierdzają dane z CEPiK. W sierpniu 2024 liczba rejestracji samochodów używanych przez osoby indywidualne wzrosła o 17 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. W sierpniu średni czas aktywności ogłoszeń delikatnie się wydłużył: dla użytkowników indywidualnych to 42 dni, dla biznesowych: 45 dni. Średni czas aktywności ogłoszeń analizowanych ze względu na rodzaj paliwa lub typ nadwozia w porównaniu do poprzedniego miesiąca również delikatnie się wydłużyła. Zmiana nastąpiła głównie dla użytkowników biznesowych: auta z typem silników diesel były średnio dłuższe o 1 dzień niż w lipcu (zmiana z 44 na 45 dni), a ogłoszenia aut elektrycznych o dwa dni (zmiana z 75 na 77 dni). O dwa dni wydłużył się także średni czas aktywności ogłoszeń użytkowników biznesowych dla aut o typie nadwozia mini, minivan oraz SUV.

Czytaj więcej

Krajowa motoryzacja pod kreską. 12,5 tys. firm z sektora moto jest zadłużonych