Rynek wynajmu długoterminowego aut rośnie, wypożyczalnie tracą

W I kwartale tego roku rynek wynajmu długoterminowego aut w Polsce odnotował wzrost łącznej floty na poziomie 7,3 proc. r/r. Natomiast branża Rent a Car (wypożyczalnie samochodów), zanotowała według danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów spadek wynoszący 6,4 proc.

Publikacja: 29.05.2025 10:03

W pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż nowych aut w Polsce rosła

W pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż nowych aut w Polsce rosła

Foto: AdobeStock

Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdza, że polski rynek motoryzacyjny, pomimo wielu zawirowań i problemów, mających źródło w globalnych procesach i zjawiskach m.in. związanych ograniczaniem emisji dwutlenku węgla, cłami, ofensywą azjatyckich marek, kontynuuje dobrą passę. W zeszłym roku, po raz pierwszy od wielu lat, sprzedaż całkowita nowych samochodów w naszym kraju osiągnęła poziom notowany przed pandemią. Jak się okazuje, w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż nowych aut w Polsce nadal - choć już w niewielkim tempie (2,5 proc. r/r) - rosła. Podobnie, jak w całym poprzednim roku, tak i w pierwszym kwartale 2025 r., wzrost ten został wygenerowany przez klientów indywidualnych, którzy nabyli aż o 10,9 proc. nowych samochodów więcej niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Gdyby nie duży popyt wśród klientów indywidualnych, polski rynek motoryzacyjny przestałby już rosnąć. Firmy i przedsiębiorcy, odpowiadający wciąż za ponad 2/3 łącznej sprzedaży, nabyli bowiem o 1,6 proc. aut mniej niż przed rokiem. Łącznie w pierwszym kwartale 2025 r. z polskich salonów wyjechało 142 tys. nowych samochodów osobowych, z czego 49,7 tys. nabyły osoby prywatne, a 92,4 tys. firmy - o 1,6 proc. mniej niż w tym samym czasie rok temu.

Skoda Octavia

Skoda Octavia

Foto: mat. prasowe

W przypadku kredytu, klasycznego leasingu i zakupu ze środków własnych liczonych razem, wolumen sprzedaży osiągnął poziom niższy o 3,7 proc. niż przed rokiem. Jeżeli zaś chodzi o wynajem długoterminowy, to zgodnie z danymi PZWLP na podstawie danych gromadzonych od firm członkowskich skupionych w organizacji, w pierwszym kwartale 2025 r. branża nabyła o 6,7 proc. więcej nowych samochodów osobowych aniżeli w analogicznym czasie rok wcześniej. Zgodnie z danymi PZWLP, branża wynajmu długoterminowego nabyła w pierwszym kwartale łącznie 20,7 tys. nowych aut osobowych, co stanowi udział w całkowitej sprzedaży samochodów do firm w Polsce na poziomie 22,4 proc. W wynajmie długoterminowym znalazło się w związku z tym więcej niż co piąte nowe auto nabywane przez firmy i przedsiębiorców w Polsce w pierwszym kwartale 2025 r.

Czytaj więcej

Nowa Skoda Octavia: Auto, które (po)lubisz

Diesli coraz mniej, przybywa hybryd i elektryków

Biorąc pod uwagę najważniejszy wskaźnik mierzący tempo rozwoju branży, a więc łączną liczbę sfinansowanych i oddanych do użytkowania samochodów w ramach usługi wynajmu długoterminowego, zgodnie z danymi PZWLP poziom aktywnej floty urósł w pierwszym kwartale 2025 roku o 7,3 proc. r/r. W liczącej ponad 275 tys. łącznej flocie aut w wynajmie długoterminowym, należącej do firm skupionych w PZWLP, wśród najpopularniejszych samochodów na koniec pierwszego kwartału 2025 roku znalazły się Skoda Octavia, Toyota Corolla oraz Kia Ceed.

Toyota Corolla Sedan

Toyota Corolla Sedan

Foto: mat. prasowe

Jak wskazują dane PZWLP po pierwszym kwartale 2025 roku, transformacja napędów w autach w wynajmie długoterminowym ciągle trwa. Wciąż ubywa samochodów wyposażonych w silniki Diesla, na koniec marca b.r. ich udział zbliżył się do kolejnej psychologicznej granicy. Auta z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stanowiły już bowiem 30,4 proc. ogółu, o 2,6 p.p. mniej niż przed rokiem. Równolegle konsekwentnie wzrasta udział samochodów benzynowych, które stanowiły 55,3 proc. całości floty znajdującej się w wynajmie długoterminowym, o 1 p.p. więcej aniżeli rok wcześniej. Jednakże najszybciej rośnie udział aut z napędami określanymi jako ekologiczne, czyli wszelkiego rodzaju hybryd oraz samochodów w pełni elektrycznych (BEV). Pojazdy tego typu na koniec marca stanowiły łącznie już 14,3 proc. ogółu, o 1,6 p.p. więcej niż przed rokiem. Udział aut w pełni elektrycznych urósł o 1,1 p.p. w ciągu roku i stanowiły one 3,7 proc. floty w wynajmie długoterminowym na koniec pierwszego kwartału.

Spada łączna flota firm Rent a Car w Polsce

Z opublikowanych przez PZWLP danych po pierwszym kwartale 2025 r. wynika, że branża Rent a Car (krótko- i średnioterminowe wypożyczalnie samochodów) zanotowała spadek łącznej aktywnej floty o 6,4 proc. r/r. – Po bardzo trudnym i wymagającym dla branży Rent a Car w Polsce roku 2024, dane PZWLP po pierwszym kwartale potwierdzają, że wypożyczalnie samochodów niestety nadal mierzą się w naszym kraju z dużymi wyzwaniami – mówi Tomasz Kapelko, członek zarządu PZWLP. – Branża Rent a Car jest tą gałęzią wynajmu samochodów, która najszybciej i najmocniej odczuwa trudną sytuację gospodarczą i wpływ czynników makroekonomicznych. Obecnie wypożyczalnie nadal zmagają się z obniżonym popytem, zarówno ze strony firm, jak i klientów indywidualnych, którzy bardzo ostrożnie podchodzą do wszelkich wydatków, ograniczając jednocześnie koszty na usługi takie jak Rent a Car. Taka sytuacja zmusza wypożyczalnie samochodów do dostosowywania swojej floty do aktualnej koniunktury – podkreśla.

Kia Ceed

Kia Ceed

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Nie tylko elektromobilność. Kia opracowuje nowy modułowy 4-cylindrowy silnik spalinowy

Pierwszy kwartał 2025 roku potwierdza, że polski rynek motoryzacyjny, pomimo wielu zawirowań i problemów, mających źródło w globalnych procesach i zjawiskach m.in. związanych ograniczaniem emisji dwutlenku węgla, cłami, ofensywą azjatyckich marek, kontynuuje dobrą passę. W zeszłym roku, po raz pierwszy od wielu lat, sprzedaż całkowita nowych samochodów w naszym kraju osiągnęła poziom notowany przed pandemią. Jak się okazuje, w pierwszych trzech miesiącach roku sprzedaż nowych aut w Polsce nadal - choć już w niewielkim tempie (2,5 proc. r/r) - rosła. Podobnie, jak w całym poprzednim roku, tak i w pierwszym kwartale 2025 r., wzrost ten został wygenerowany przez klientów indywidualnych, którzy nabyli aż o 10,9 proc. nowych samochodów więcej niż w analogicznym czasie rok wcześniej. Gdyby nie duży popyt wśród klientów indywidualnych, polski rynek motoryzacyjny przestałby już rosnąć. Firmy i przedsiębiorcy, odpowiadający wciąż za ponad 2/3 łącznej sprzedaży, nabyli bowiem o 1,6 proc. aut mniej niż przed rokiem. Łącznie w pierwszym kwartale 2025 r. z polskich salonów wyjechało 142 tys. nowych samochodów osobowych, z czego 49,7 tys. nabyły osoby prywatne, a 92,4 tys. firmy - o 1,6 proc. mniej niż w tym samym czasie rok temu.

Tu i Teraz
Stellantis ma nowego szefa. To będzie jedno z trudniejszych zadań w branży moto
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Tu i Teraz
Chińskie koncerny motoryzacyjne nie traktują Europy jak rynku pobocznego
Tu i Teraz
Ameryka wraca do silników spalinowych. GM inwestuje 888 mln USD w nową generację V8
Tu i Teraz
Volvo For Safety: Konwój bezpieczeństwa będzie jeździć po Polsce
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Tu i Teraz
GM pracuje nad nową limuzyną dla prezydenta USA, ale nie dla Trumpa
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont