Najbardziej popularne używane auta z Chin na polskim rynku. Króluje jedna marka

Samochody chińskiej produkcji cieszą się w Polsce coraz większą popularnością – w styczniu 2025 r. sprzedano ich ponad 2 tys. W tym roku na polski rynek trafią pierwsze używane chińskie samochody poleasingowe. 18 proc. używanych aut chińskiej produkcji w Polsce pochodzi z importu – wśród wszystkich używanych samochodów ten odsetek wynosi 59 proc.

Publikacja: 28.02.2025 08:40

W tym roku na rynku pojawią się pierwsze używane chińskie auta z leasingu

W tym roku na rynku pojawią się pierwsze używane chińskie auta z leasingu

Foto: mat. prasowe

Aż 80 proc. używanych chińskich aut stanowią modele marki MG. Kolejne miejsca zajmują Baic, BYD, Maxus i GWM. Zdecydowana większość, bo aż 83 proc., to pojazdy z napędem benzynowym. Chińscy producenci stawiają na hybrydy i silniki spalinowe, ponieważ nie podlegają one takim cłom (nawet 35 proc.) jak auta elektryczne. Samochody chińskich marek to, na razie, niewielki odsetek polskiego rynku pojazdów używanych. CARFAX, firma dostarczająca użytkownikom raporty o historii używanych samochodów przeanalizowała 7,4 tys. aut chińskich producentów w ramach swojej bazy obejmującej 23 mln używanych aut w Polsce.

Czytaj więcej

Jaecoo 7: Chiński SUV z mocną hybrydą dostępny w zaskakującej cenie

W 2024 roku zarejestrowano ponad 11 tysięcy nowych aut z Chin. W styczniu 2025 r. sprzedano ich ponad 2 tysiące, co dało im już blisko 5 proc. udziału w rynku. Najpopularniejsze modele? MG HS, MG ZS i nowość – model Omoda 5. Samochody MG, najdłużej spośród chińskich marek obecne na polskim rynku, w tym zestawieniu stanowią aż 80 proc. używanych aut chińskich firm w Polsce, a ich przeciętny wiek wynosi pięć lat. Następne w kolejności są:
- Baic – 15 proc., średni wiek: poniżej roku;
- BYD – 2 proc., średni wiek: poniżej roku;
- Maxus – 1 proc., średni wiek: cztery lata;
- GWM (Great Wall Motors) – 1 proc., średni wiek: b.d.

Omoda 5

Omoda 5

Foto: mat. prasowe

Wśród używanych samochodów chińskiej produkcji 83 proc. stanowią auta z napędem benzynowym, elektryczne to 9 proc., a diesle i hybrydy – po 4 proc. Polacy wybierają chińskie przede wszystkim ze względu na cenę – są często tańsze o 30 proc. od europejskich odpowiedników. Ale to też się zmienia. Europejska konkurencja szybko uczy się walczyć z naporem aut z Chin. Dobrym przykładem jest Seat, który nie tylko dopasował ceny swoich modeli do konkurencji z Chin (np. Seat Ibiza od 64 tys. zł), ale również stawia na znajomość przez klientów marki, jej europejskie pochodzenie i stabilną sytuację. Z chińskimi markami bywało już na polskim rynku tak, że te po czasie i niezadowalających wynikach wycofywały się z rynku. Do tego np. za Seatem stoi importer połączony bezpośrednio z centralą wielkiego koncernu w Hiszpanii, a za chińskimi markami prywatni importerzy, nie mający tak dużego kapitału.

Top5 chińskich marek na polskim rynku

Top5 chińskich marek na polskim rynku

Foto: Carfax

W tym roku pojawią się na rynku pierwsze używane modele aut z Chin

Czy kuszą Chińczycy poza ceną? Na pewni bogatym wyposażeniem i gwarancją. Również ich sieć salonów się rozrasta - MG planuje otworzyć 40 punktów sprzedaży w Polsce do końca 2025 roku. – Co nas czeka w przyszłości? W tym roku na rynku pojawią się pierwsze używane chińskie auta z leasingu. Możliwe, że niektóre chińskie firmy przeniosą produkcję do Europy, by ominąć cła. Podsumowując – chińskie marki już mocno namieszały na rynku i wszystko wskazuje na to, że ich znaczenie w Polsce będzie rosło – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager Carfax Polska. W przypadku zaledwie 8 proc. używanych aut chińskich producentów w Polsce odnotowano jakieś uszkodzenia (w porównaniu do 38 proc. używanych samochodów ogółem), a 22 proc. jest obarczonych różnego rodzaju ryzykiem, na które warto zwrócić szczególną uwagę przed zakupem konkretnego auta (w porównaniu do 77 proc. ogółem). Mogą to być zarówno wcześniejsze szkody, jak i niejasności w historii, np. nietypowy przebieg, mogący sugerować, że ktoś błędnie podał wskazania licznika lub w nie ingerował. Tylko 18 proc. używanych aut chińskiej produkcji w Polsce pochodzi z importu – wśród wszystkich używanych samochodów ten odsetek wynosi 59 proc. Nieco ponad 1/4 tych importowanych aut chińskich marek miała jakieś uszkodzenia (w porównaniu do 36 proc. ogółem), natomiast w przypadku 5 proc. odnotowano nietypowe odczyty przebiegu – w przypadku ogółu używanych samochodów ten odsetek wynosi 4 proc.

Czytaj więcej

Chińczycy szykują ofensywę w nowym segmencie. Na rynku moto pojawi się nowa marka

Czytaj więcej

Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za 2024 rok

Aż 80 proc. używanych chińskich aut stanowią modele marki MG. Kolejne miejsca zajmują Baic, BYD, Maxus i GWM. Zdecydowana większość, bo aż 83 proc., to pojazdy z napędem benzynowym. Chińscy producenci stawiają na hybrydy i silniki spalinowe, ponieważ nie podlegają one takim cłom (nawet 35 proc.) jak auta elektryczne. Samochody chińskich marek to, na razie, niewielki odsetek polskiego rynku pojazdów używanych. CARFAX, firma dostarczająca użytkownikom raporty o historii używanych samochodów przeanalizowała 7,4 tys. aut chińskich producentów w ramach swojej bazy obejmującej 23 mln używanych aut w Polsce.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Tu i Teraz
Stellantis wszystkich zaskoczył. Planuje nowy napęd: hybrydowy silnik diesla
Tu i Teraz
Pamiętacie samochody Yugo? Marka ma wrócić z nowymi budżetowymi autami
Tu i Teraz
Kolejny cios w europejską motoryzację. 120-letnia fabryka zostanie zamknięta
Tu i Teraz
Toyota nie rezygnuje z wodoru. Premiera nowej generacji ogniw paliwowych
Tu i Teraz
Powrót do silnika V8. Nowy Dodge Charger jednak nie tylko z napędem elektrycznym
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”