Docelowo droga S5 ma mieć 440 km. Obecnie wybudowane jest 350 km, łącząc takie miejscowości jak Bydgoszcz, Poznań i Wrocław. GDDKiA poinformowała, że ostatni fragment, który jest nie jeszcze skończony, ma zostać wybudowany do 2032 roku. „Planowo prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł” – podała Dyrekcja. Tak daleka perspektywa zakończenia budowy, wskazuje na duże skomplikowanie jej przebiegu. Prace nad tym odcinkiem S5 trwają od jesieni 2021 r., kiedy GDDKiA podpisała umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem.

Czytaj więcej

Autostrada A2 otrzyma odcinkowy pomiar prędkości. System czeka na odbiór

Za plan drogi odpowiada konsorcjum firm Trakt Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz Trakt Sp. z o.o. Na ukończenie tego etapu wykonawca ma jeszcze 4 lata i budżet w wysokości 33 mln zł. Na ten moment konsorcjum jest po etapie spotkań z mieszkańcami gmin, gdzie informowano o nowej drodze ekspresowej oraz przedstawiano po kilka wariantów przebiegu drogi w każdym województwie. Wdrażane są modyfikacje rozwiązań wynikających ze spotkań. Zgodnie z harmonogramem do końca czwartego kwartału 2024 roku ma zostać złożony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Trasa S5 zostanie ukończona dopiero w 2032 r.

Odcinek pomiędzy Grudziądzem a Ostródą ma mieć dwa pasy ruchu. 40 km trasy będzie przebiegać przez województwo kujawsko-pomorskie, a 50 km przez warmińsko-mazurskie. - Droga rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (tu już otworzono pięciokilometrowy odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz — wskazała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Na ostateczny plan budowy musimy jednak jeszcze poczekać. Tylko dla fragmentu w województwie Warmińsko-Mazurskim są przygotowane trzy warianty przebiegu trasy. Dla województwa kujawsko-pomorskiego cztery. Ostateczny wariant ma zostać wyłoniony w 2028 roku. dopiero wtedy rozpoczną się prace budowlane. W efekcie w pełni dokończoną trasą S5 kierowcy pojadą za osiem lat.

Czytaj więcej

Znowu drożeją używane samochody

Czytaj więcej

Ciąg dalszy zadyszki Volkswagena na chińskim rynku. Słaby start nowego modelu