Dane skumulowane liczone od stycznia pokazują spadek niemal 14-procentowy – zarejestrowano niecałe 199 tys. aut, o 31,4 tys. mniej niż w pierwszych pięciu miesiącach 2021 r. Insytut Samar zrewidował na niekorzyść roczną prognozę sprzedaży: teraz zakłada, że w 2022 r. zostanie zarejestrowanych 440 tys. samochodów osobowych i 68 tys. dostawczych. Sytuacja jest dynamiczna, bo jeszcze miesiąc temu prognoza instytutu przewidywała sprzedaż 455 tys. samochodów osobowych i 70 tys. dostawczych. Przyczyną spadku sprzedaży są perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, problemy z pozyskaniem niektórych surowców i komponentów, dynamicznie rosnące ceny oraz stopy procentowe. A także inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów – tłumaczy Samar.
Czytaj więcej
Toyota Corolla to globalny bestseller wszech czasów. Jeszcze w tym roku do gamy modelowej dołączy wersja, na którą czekają klienci – Corolla Cross. To SUV-em, jakiego w ofercie japońskiej marki brakowało.
Podobne problemy przeżywa branża motoryzacyjna w całej Europie. Jak podaje Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA, w kwietniu – to ostatnie dane – sprzedaż samochodów osobowych w UE stopniała r/r o przeszło jedną piątą, podobnie jak w marcu, podczas gdy roczny spadek jeszcze w styczniu i lutym wynosił 6-6,7 proc. Koniec pierwszego i początek drugiego kwartału sprawiły, że po czterech pierwszych miesiącach roku unijny rynek nowych aut skurczył się o 14,4 proc. w porównaniu do i tak słabego, naznaczonego pandemią 2021 r.
Toyota Corolla
W opublikowanym przez Samar rankingu sprzedaży najpopularniejszych marek samochodów osobowych dominuje czerwony kolor pogarszających się wyników. Z 15 marek zaledwie 4 zdołały poprawić sprzedaż. To Kia, która wyforsowała się przed Skodę na pozycje wicelidera polskiego rynku (w maju 3 tys. sprzedanych aut, wzrost r/r o 8,4 proc.), a także zajmujący czwarta pozycje Hyundai (2,6 tys., wzrost o 6,2 proc.). Ponadto Mercedes i Ford z przeszło 15-procentowymi wzrostami, zajmujący siódmą i ósma pozycję. Pierwsza marka na polskim rynku – Toyota – zaliczyła niewielki, niespełna 3-procentowy spadek, ale liczba jej rejestracji w porównaniu do konkurencji jest imponująca. W maju Toyota Motor Poland sprzedała ponad 6 tys. aut, a w ciągu pięciu miesięcy prawie 31 tys. – dwa razy więcej od wicelidera.