To 7-kilometrowy fragment pomiędzy węzłem Radomsko i granicą województw łódzkiego i śląskiego oraz 6-kilometrowa część odcinka przebiegającego już na terenie województwa śląskiego – w sumie 13 kilometrów. Na razie otwarte trzy pasy ruchu prowadzą jedynie w stronę Częstochowy, bo na przeciwległej jezdni w stronę Piotrkowa Trybunalskiego ruch odbywa się jak do tej pory, czyli dwoma pasami. Trzeci wciąż zajęty jest pod budowę. Przy czym na trzech pasach w stronę Częstochowy nie można jeszcze rozwijać autostradowych 140 km na godzinę – obowiązuje ograniczenie do setki.

fot. GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiada, że jeszcze w listopadzie pełną szerokością nowej jezdni wschodniej w stronę Łodzi będzie można jechać na 12-kilometrowym odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Tuszynem. Przed końcem grudnia większość przeszło 80-kilometrowej nowej autostrady ma być włączona do ruchu już w pełnym wymiarze. Tymczasem kierowcom oddawane są nowe odcinki dróg ekspresowych. Poprawiła się sytuacja na budowanej drodze S5 w rejonie Bydgoszczy, na której udostępniono już główny ciąg odcinka Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ. - Od strony węzła Bydgoszcz Błonie w Białych Błotach kierowcy jadą obiema jezdniami. Tymczasowe rondo od strony Białych Błot pozostało, umożliwiając kierowcom lokalnym zjazd na starą DK5 w stronę Rynarzewa – informuje serwis condrogach.pl. Z kolei od strony węzła Szubin Północ zlikwidowana została dotychczasowa przewiązka. - Na całym odcinku udostępnionej drogi obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h, gdyż odcinek wciąż jest w budowie – ostrzegł w komunikacje łódzki oddział GDDKiA.

Czytaj więcej

Nie da się uniknąć ewolucji w stronę w pełni zautomatyzowanej jazdy

Finalizują się prace na ekspresówce S3, gdzie w końcu ubiegłego tygodnia oddano do ruchu 6-kilometrowy fragment pomiędzy węzłami Polkowice Południe - Lubin Północ. To pierwszy etap włączania do ruchu całego odcinka S3 od węzła Lubin Północ do węzła Polkowice Północ, o łącznej długości 14 km. W najbliższym czasie powinna być także otwarta obwodnica Tomaszowa Lubelskiego omijająca miasto od wschodu. 10-kilometrowa trasa będzie na razie drogą jednojezdniową. Docelowo jednak zostanie rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej. Cały tegoroczny plan GDDKiA zakłada włączenie do ruchu 386 km nowych szybkich dróg. To znacznie więcej niż w roku ubiegłym, gdy kierowcom udostępniono zaledwie 138 km. W tym roku drogowcy dysponują rekordowym w tej perspektywie finansowej budżetem 19,3 mld zł. To o miliard więcej niż w roku ubiegłym.

Czytaj więcej

Zaczyna brakować używanych aut

GDDKiA nie chce jeszcze ujawniać konkretnych planów na rok 2022. Ale można zakładać, że udostępnione kierowcom zostaną m.in. pozostałe fragmenty drogi ekspresowej S19 łączące Lublin z Rzeszowem, a także S7 pomiędzy Napierkami a Mławą, co pozwoliłoby już bez przeszkód przejechać tą trasą od Gdańska do Płońska. Powinna wydłużyć się ekspresówka S61 Via Baltica oraz droga ekspresowa S5 pomiędzy Nowymi Marzami a Bydgoszczą, gdzie do ruchu włączane będą odcinki przejęte po poprzednich wykonawcach. należy również spodziewać się włączenia do ruchu fragmentu S6 w okolicy Trójmiasta oraz tunelu na zakopiance w ciągu drogi ekspresowej S7.