Świetne półrocze Dacii. Ale dalej może być gorzej

- Mamy powody do zadowolenia. W pierwszym półroczu 2023 roku Dacia sprzedała 345,432 tys. samochodów osobowych i dostawczych. To oznacza wzrost o 24,2 proc. w segmencie aut osobowych i 4,7 proc. udział w rynku w krajach gdzie operujemy - powiedział Xavier Martinet podczas prezentacji wyników za I półrocze 2023.

Publikacja: 19.07.2023 10:10

Dacia Duster Extreme

Dacia Duster Extreme

Foto: mat. prasowe

Cztery flagowe modele Dacii poprawiły wyniki w ciągu ostatnich sześciu miesięcy: Spring o 38 proc., Sandero o 24 proc., Duster o 13 proc. i Jogger o 130 proc. Jednocześnie Sandero utrzymało pozycję najczęściej kupowanego samochodu przez klientów indywidualnych w Europie, którą zajmuje od 2017. roku. Według informacji marki sprzedaż Dacii w Europie wzrosła o 29,5 proc. przy średnim wzroście rynkowym 17,5 proc. Udział marki w rynku wyniósł 4,5 proc. To o 0,4 punktu więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2022. Najważniejsza dla Dacii pozostaje Francja, za nią Włochy, Niemcy, Hiszpania i Rumunia. W Polsce Dacia jest na 6. miejscu najczęściej wybieranych marek. Sprzedaż Dustera (111,891 tys. sztuk) zwiększyła się o 13 proc. w porównaniu z I półroczem 2022 roku. Model utrzymał pozycję na podium w segmencie SUV-ów wśród klientów indywidualnych w Europie. Jogger w tym czasie znalazł chętnych na 50,569 tys. sztuk, to oznacza, że łączna sprzedaż tego modelu od debiutu rynkowego przekroczyła próg 100 tys. Napęd hybrydowy wybiera go co czwarty klient.

Dacia Sandero Stepway Extreme

Dacia Sandero Stepway Extreme

mat. prasowe

Czytaj więcej

Dacia Jogger: Więcej niż średniak

Elektryczny Spring ze sprzedażą 27 438 sztuk odnotował wzrost o 38 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. To oznacza, że pozostaje w pierwszej trójce najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych w Europie na rynku klientów indywidualnych. Xavier Martinet podczas internetowego spotkania z dziennikarzami nie ukrywał, że II półrocze może być trudne, głównie z powodu wyraźnie gorszej sytuacji na rynku motoryzacyjnym w Europie. Czy w związku z tym zamierza obniżać ceny, tak jak to robi konkurencja? — Nie mamy tego w planach. Średnia cena sprzedawanego przez nas auta, to 17,5 tys. euro, podczas gdy ta sama średnia dla rynku europejskiego waha się między 35 a 38 tys. euro. Więc tak naprawdę nie mamy z czego obniżać. Na razie nasze fabryki w Rumunii i w Maroko pracują na pełnych obrotach. — mówił szef marketingu i sprzedaży Dacii.

Dacia Spring

Dacia Spring

mat. prasowe

- Czy więc w tej sytuacji nie byłoby uzasadnione rozważenie budowy nowej fabryki? - Nie ukrywam, że nasza strategia jest dokładnie analizowana co 6 miesięcy. Zbudowanie nowego zakładu byłoby uzasadnione, gdyby miało z niego wyjeżdżać 200 tysięcy aut rocznie. Jak na razie nie widzimy uzasadnienia do podjęcia takiej decyzji - tłumaczył Xavier Martinet. Wielką promocją dla Dacii ma być udział w zaplanowanym na styczeń 2025 Rajdzie Dakar. - Chcemy pokazać jakie naprawdę możliwości ma Duster i jesteśmy na to gotowi. Ale nasz udział nie miałby sensu, gdybyśmy nie pojechali tam na paliwie syntetycznym. Dziś już wiemy, ze zapewni nam je Aramco - mówił Xavier Martinet.

Czytaj więcej

Polonez z przebiegiem 33 km na sprzedaż. Kosztuje już więcej niż nowa Skoda

Cztery flagowe modele Dacii poprawiły wyniki w ciągu ostatnich sześciu miesięcy: Spring o 38 proc., Sandero o 24 proc., Duster o 13 proc. i Jogger o 130 proc. Jednocześnie Sandero utrzymało pozycję najczęściej kupowanego samochodu przez klientów indywidualnych w Europie, którą zajmuje od 2017. roku. Według informacji marki sprzedaż Dacii w Europie wzrosła o 29,5 proc. przy średnim wzroście rynkowym 17,5 proc. Udział marki w rynku wyniósł 4,5 proc. To o 0,4 punktu więcej w porównaniu z pierwszym półroczem 2022. Najważniejsza dla Dacii pozostaje Francja, za nią Włochy, Niemcy, Hiszpania i Rumunia. W Polsce Dacia jest na 6. miejscu najczęściej wybieranych marek. Sprzedaż Dustera (111,891 tys. sztuk) zwiększyła się o 13 proc. w porównaniu z I półroczem 2022 roku. Model utrzymał pozycję na podium w segmencie SUV-ów wśród klientów indywidualnych w Europie. Jogger w tym czasie znalazł chętnych na 50,569 tys. sztuk, to oznacza, że łączna sprzedaż tego modelu od debiutu rynkowego przekroczyła próg 100 tys. Napęd hybrydowy wybiera go co czwarty klient.

Producenci
Bankructwo i wstrzymana produkcja. To koniec niemieckiej firmy motoryzacyjnej
Producenci
Chińczycy zainteresowani przejęciem fabryki Audi? Niemcy szukają nowego nabywcy
Producenci
Kontrowersyjny szef koncernu Stellantis pod ostrzałem. Rada nadzorcza szuka następcy
Producenci
Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały
Producenci
Po ponad 100 latach zbliża się koniec Citroena. Nawet Ferrari sprzedaje więcej aut