Wartość rynkowa Ferrari jest większa niż całej grupy Stellantis

Kurs akcji Ferrari osiągnął nowy rekord. Włoski producent luksusowych samochodów wyprzedził nawet grupę Stellantis, która mw w swoim portfolio 14 marek samochodowych.

Publikacja: 17.05.2023 08:18

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB

Foto: mat. prasowe

Wartość giełdowa tych wszystkich marek - Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Maserati, Chrysler, Dodge, Ram i Jeep - przebija jedna: Ferrari. Kurs akcji Ferrari od lat systematycznie rośnie. Spółka z Maranello jest obecnie wyceniana na giełdzie na 52,5 mld euro – a więc znacznie droższa niż cała grupa Stellantis (wartość giełdowa: 47,5 mld euro).

Czytaj więcej

Wypadek dnia: Piec do pizzy spada na Ferrari F8 Tributo

Ferrari od pewnego czasu rozwija się znacznie lepiej niż motoryzacyjna średnia na giełdzie, może pochwalić się nawet najbardziej imponującymi wynikami wśród europejskich producentów samochodów i jest jedną z trzech najsilniejszych spółek na mediolańskiej giełdzie. Tylko w tym roku cena akcji wzrosła o około 35 procent do 270 euro. Trend ten pokrywa się z innymi luksusowymi markami, takimi jak lider branży Moët Hennessy – Louis Vuitton SE. Ze swoimi 75 luksusowymi markami i kapitalizacją rynkową wynoszącą około 440 miliardów euro, LVMH znajduje się w czołówce europejskich gigantów giełdowych.

Ferrari 296 GTS

Ferrari 296 GTS

mat. prasowe

Ferrari weszło na giełdę w 2015 roku po rozstaniu z Fiatem. Wartość w tamtym czasie wynosiła dziesięć miliardów euro. Od tego czasu największym inwestorem jest Exor NV – spółka holdingowa rodziny Agnelli, która nota bene jest także właścicielem 14 proc. grupy Stellantis. Ponadto Piero Lardi Ferrari, syn założyciela firmy Enzo Ferrari, posiada dziesięć procent udziałów w Ferrari. W ciągu zaledwie ośmiu lat inwestorzy Ferrari pięciokrotnie powiększyli swoje fortuny. Średnia branżowa dla udziałów w samochodach wynosiła w tym samym okresie około 50 procent.

Czytaj więcej

Ferrari przez 54 lata nie miało takiego modelu

W tym czasie Fiat początkowo połączył się z Chryslerem, tworząc Fiat Chrysler Automotive (FCA), a w 2021 roku z francuską grupą PSA, tworząc Stellantis Group. Jako czwarty co do wielkości producent samochodów na świecie, Stellantis sprzedał w 2022 roku prawie sześć milionów pojazdów na całym świecie ze swoimi 14 markami. Koncern zatrudnia prawie 300 000 pracowników i wygenerował ze sprzedaży kwotę około 150 miliardów euro. Z drugiej strony Ferrari wygląda jak karzełek. Włosi właśnie obracają ponad pięć miliardów euro rocznie i zatrudniają mniej niż 5000 osób. W 2022 roku hale w Maranello opuściło 13 221 egzemplarzy Ferrari – więcej niż kiedykolwiek wcześniej. Marka z Maranello zarabia wysokie pięciocyfrowe kwoty na każdym sprzedanym samochodzie. Inne źródła mówią nawet o zysku w wysokości 150 000 euro per auto. Tak czy inaczej od dawna to najbardziej dochodowa marka w świecie motoryzacji. Do 2026 roku Ferrari planuje odkupić duże udziały, aby stać się prywatną firmą z większą swobodą. Poza tym Włosi mogą spać spokojnie. Nowy SUV Purosangue z ceną bazową 380 000 euro na pewno pozwoli pobić wszyskie rekordy sprzedaży.

Ferrari Purosangue

Ferrari Purosangue

mat. prasowe

Wartość giełdowa tych wszystkich marek - Peugeot, Citroën, DS, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Maserati, Chrysler, Dodge, Ram i Jeep - przebija jedna: Ferrari. Kurs akcji Ferrari od lat systematycznie rośnie. Spółka z Maranello jest obecnie wyceniana na giełdzie na 52,5 mld euro – a więc znacznie droższa niż cała grupa Stellantis (wartość giełdowa: 47,5 mld euro).

Ferrari od pewnego czasu rozwija się znacznie lepiej niż motoryzacyjna średnia na giełdzie, może pochwalić się nawet najbardziej imponującymi wynikami wśród europejskich producentów samochodów i jest jedną z trzech najsilniejszych spółek na mediolańskiej giełdzie. Tylko w tym roku cena akcji wzrosła o około 35 procent do 270 euro. Trend ten pokrywa się z innymi luksusowymi markami, takimi jak lider branży Moët Hennessy – Louis Vuitton SE. Ze swoimi 75 luksusowymi markami i kapitalizacją rynkową wynoszącą około 440 miliardów euro, LVMH znajduje się w czołówce europejskich gigantów giełdowych.

Producenci
Bankructwo i wstrzymana produkcja. To koniec niemieckiej firmy motoryzacyjnej
Producenci
Chińczycy zainteresowani przejęciem fabryki Audi? Niemcy szukają nowego nabywcy
Producenci
Kontrowersyjny szef koncernu Stellantis pod ostrzałem. Rada nadzorcza szuka następcy
Producenci
Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały
Producenci
Po ponad 100 latach zbliża się koniec Citroena. Nawet Ferrari sprzedaje więcej aut