Grupa Renault w 2022 roku: Bolesne wyjście z Rosji

Grupa Renault (Renault, Dacia, Alpine) zmniejszyła w 2022 r. sprzedaż samochodów na świecie o 5,9 proc. do 2,051 mln. Jeśli uwzględnić wyjście z Rosji, to spadek wyniósł 24 proc. W Polsce sprzedaż zmalała o 11 proc.

Publikacja: 11.02.2023 11:23

Grupa Renault w 2022 roku: Bolesne wyjście z Rosji

Foto: mat. prasowe

Już czwarty rok z rzędu sprzedaż grupy maleje. W 2022 roku Renault sprzedał niespełna 1,5 mln samochodów, o 9,4 proc. mniej niż w 2021 r. (1,62 mln). A bez rynku rosyjskiego było to minus 14,6 proc. Francuzi sprzedali w Rosji do wyjścia z tego kraju 29 tys. pojazdów, o 77,9 proc. mniej niż w całym 2021 r. (131 tys.). Ostatnim najlepszym rokiem Renault był 2018, kiedy sprzedaż pojazdów osobowych i furgonetek doszła do 3,39 mln. Główna marka grupy sprzedała na świecie (bez Rosji) 1 466 729 pojazdów, w tym 51 083 w Korei i 326 810 małych furgonetek. Na Europę przypadło 832 605 sztuk, a poza nią 634 124. Najlepiej wypadły Ameryka Łacińska (238 116, +8 proc.), Turcja (99 639, +22,6 proc.) i Maroko (26 385, +114 proc.). Największymi rynkami były Francja, Brazylia (126 689) i Niemcy (100 338). W pierwszej dziesiątce znalazły się też Turcja, Indie, Włochy, Hiszpania, Korea, Kolumbia i Wielka Brytania.

Renault Arkana

Renault Arkana

Foto: mat. prasowe

Renault był trzecią marką na europejskim rynku elektryków i drugą na rynku hybryd (HEV). Najbardziej popularnymi pojazdami były Arkana i Mégane E-Tech. Ponad połowa pojazdów została kupiona przez klientów indywidualnych. Na popularność tych pojazdów wpłynęły specjalne objazdy promocyjne z możliwością próbnych jazd autami z gamy E-Tech. Inny program „Twoje 24H z hybrydą Renault” pozwalał klientom wypożyczać takie auto i przejechać się nim. Polska z rynkiem 27 490 sztuk, znalazła się na 14. miejscu, za Argentyną, Meksykiem i Belgią. W naszym kraju francuska marka zajęła 5. miejsce, za Toyotą, Skodą, Volkswagenem i Kią, z udziałem 5,7 proc. rynku. Renault Polska sprzedał 14 557 samochodów osobowych, najbardziej popularnymi były Clio (3143), Arkana (2844) i Captur (2762). Francuska marka była trzeci kolejny rok liderem na rynku samochodów dostawczych (12 933 furgonetki i furgony) i pojazdów modyfikowanych (pojawiła się nowość: samochody dla straży pożarnej).W tym roku Renault przewiduje na naszym rynku nowe modele — od marca pełną hybrydę Austral, przed wakacjami furgon Trafic E-Tech, na jesieni hybrydowe Clio i Arkana oraz furgonetkę Kangoo E-Tech, w styczniu 2024 będzie nowy Espace. Ambicją firmy jest utrzymanie pierwszego miejsca przez Mastera, lidera od 3 lat; awans Trafica na pierwsze miejsce z drugiego, oraz furgonetek Express i Kangoo także na pierwsze miejsce z dotychczas trzeciego - poinformował Paweł Baranowski, szef działu marketingu.

Czytaj więcej

Duże zmiany w sojuszu Renault-Nissan. 15 następnych lat na równych prawach
Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech

Foto: mat. prasowe

Zachęcaniu do kupowania samochodów Renault ma pomóc przyspieszenie ich cyfryzacji: elektroniczne rezerwowanie jazdy próbnej, zamawianie nowego auta, wycena użytkowanego, śledzenie etapu produkcji i dostawy, rady dotyczące napraw oraz wygodne raty działu finansowego Mobilize Financial Services. Poprawę pozycji marki ma też zapewnić zmiana wizerunku zewnętrznego salonów sprzedaży - powiedział Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy w Polsce i krajach bałtyckich. - Samochody Renault zdrożeją w tym roku od kilku do kilkunastu procent zależnie od modelu - zapowiedziała Agnieszka Łyżwińska, dyrektor marketingu, tłumacząc, że inflacja dotyka wszystkich. Należąca do grupy rumuńska Dacia - marka low-cost, która z biegiem lat staje się bardziej dopracowana i z większymi ambicjami - zwiększyła sprzedaż w 2022 r. w 44 krajach, głównie europejskich. Wzrosła ona o 6,8 proc. do 573 600 sztuk. W warunkach rosnących wszędzie cen Dacia zastosowała własną taktykę „dostaniesz najwięcej za te pieniądze”. Rumuni oferują obecnie bardzo bogato wyposażone auta, bo 70 proc. klientów właśnie tego szuka. W opcji jest jednak niewiele dodatków, co nie zmienia znacząco komfortu. Model Sandero jest najchętniej kupowanym samochodem przez osoby prywatne od 2017 r., a Duster stał się najbardziej popularnym SUV-em w Europie od 2018 r., jest teraz liderem sprzedaży w Kolumbii. Siedmioosobowy Jogger jest dostępny od niespełna roku, a już zyskał popularność większych rodzin i właścicieli małych firm. Kupili 56 800 tych aut, co dało mu drugie miejsce w segmencie C, poza SUV-ami. W tym roku pojawi się jako pierwsza hybryda z Rumunii.

Dacia Duster

Dacia Duster

Foto: mat. prasowe

W Polsce Dacia sprzedała w 2022 r. 20 739 aut, podobnie jak rok wcześniej, zapewniając sobie 4,9 proc. rynku. Podobnie jak firma matka, dokonuje zmiany wyglądu zewnętrznego swych salonów z jednolitym logo oraz ich wnętrz. Rumuni ujednolicili wygląd całej gamy pojazdów, zrezygnowali z elementów chromowanych (malowane są tańsze) i z tapicerki z naturalnej skóry, w trosce o ekologię. W połowie bieżącego roku ma pojawić się nowa wersja Extreme tych aut, bardziej dostosowanych do jazdy terenowej, oferowanych w dalszych ciągu z fabrycznie instalowanym napędem na gaz ziemny LPG.

Czytaj więcej

Lista wszystkich nowych modeli aut, które pojawią się w 2023 r.

Już czwarty rok z rzędu sprzedaż grupy maleje. W 2022 roku Renault sprzedał niespełna 1,5 mln samochodów, o 9,4 proc. mniej niż w 2021 r. (1,62 mln). A bez rynku rosyjskiego było to minus 14,6 proc. Francuzi sprzedali w Rosji do wyjścia z tego kraju 29 tys. pojazdów, o 77,9 proc. mniej niż w całym 2021 r. (131 tys.). Ostatnim najlepszym rokiem Renault był 2018, kiedy sprzedaż pojazdów osobowych i furgonetek doszła do 3,39 mln. Główna marka grupy sprzedała na świecie (bez Rosji) 1 466 729 pojazdów, w tym 51 083 w Korei i 326 810 małych furgonetek. Na Europę przypadło 832 605 sztuk, a poza nią 634 124. Najlepiej wypadły Ameryka Łacińska (238 116, +8 proc.), Turcja (99 639, +22,6 proc.) i Maroko (26 385, +114 proc.). Największymi rynkami były Francja, Brazylia (126 689) i Niemcy (100 338). W pierwszej dziesiątce znalazły się też Turcja, Indie, Włochy, Hiszpania, Korea, Kolumbia i Wielka Brytania.

Pozostało 84% artykułu
Producenci
Kim jest Carlos Tavares? Jedna z najbardziej kontrowersyjnych postaci na rynku moto
Producenci
Ranking największych na świecie producentów samochodów. Dominuje jedna marka
Producenci
Nowy logotyp Jaguara, o którym mówią wszyscy. I tak powinno być
Producenci
Problemy Volkswagena pogłębiają się. Możliwe strajki załogi
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Producenci
Donald Trump dociska niemiecką motoryzację. Ile fabryk w USA mają BMW, Mercedes i Volkswagen?
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką