Grupa Renault w 2022 roku: Bolesne wyjście z Rosji

Grupa Renault (Renault, Dacia, Alpine) zmniejszyła w 2022 r. sprzedaż samochodów na świecie o 5,9 proc. do 2,051 mln. Jeśli uwzględnić wyjście z Rosji, to spadek wyniósł 24 proc. W Polsce sprzedaż zmalała o 11 proc.

Publikacja: 11.02.2023 11:23

Grupa Renault w 2022 roku: Bolesne wyjście z Rosji

Foto: mat. prasowe

Już czwarty rok z rzędu sprzedaż grupy maleje. W 2022 roku Renault sprzedał niespełna 1,5 mln samochodów, o 9,4 proc. mniej niż w 2021 r. (1,62 mln). A bez rynku rosyjskiego było to minus 14,6 proc. Francuzi sprzedali w Rosji do wyjścia z tego kraju 29 tys. pojazdów, o 77,9 proc. mniej niż w całym 2021 r. (131 tys.). Ostatnim najlepszym rokiem Renault był 2018, kiedy sprzedaż pojazdów osobowych i furgonetek doszła do 3,39 mln. Główna marka grupy sprzedała na świecie (bez Rosji) 1 466 729 pojazdów, w tym 51 083 w Korei i 326 810 małych furgonetek. Na Europę przypadło 832 605 sztuk, a poza nią 634 124. Najlepiej wypadły Ameryka Łacińska (238 116, +8 proc.), Turcja (99 639, +22,6 proc.) i Maroko (26 385, +114 proc.). Największymi rynkami były Francja, Brazylia (126 689) i Niemcy (100 338). W pierwszej dziesiątce znalazły się też Turcja, Indie, Włochy, Hiszpania, Korea, Kolumbia i Wielka Brytania.

Renault Arkana

Renault Arkana

Foto: mat. prasowe

Renault był trzecią marką na europejskim rynku elektryków i drugą na rynku hybryd (HEV). Najbardziej popularnymi pojazdami były Arkana i Mégane E-Tech. Ponad połowa pojazdów została kupiona przez klientów indywidualnych. Na popularność tych pojazdów wpłynęły specjalne objazdy promocyjne z możliwością próbnych jazd autami z gamy E-Tech. Inny program „Twoje 24H z hybrydą Renault” pozwalał klientom wypożyczać takie auto i przejechać się nim. Polska z rynkiem 27 490 sztuk, znalazła się na 14. miejscu, za Argentyną, Meksykiem i Belgią. W naszym kraju francuska marka zajęła 5. miejsce, za Toyotą, Skodą, Volkswagenem i Kią, z udziałem 5,7 proc. rynku. Renault Polska sprzedał 14 557 samochodów osobowych, najbardziej popularnymi były Clio (3143), Arkana (2844) i Captur (2762). Francuska marka była trzeci kolejny rok liderem na rynku samochodów dostawczych (12 933 furgonetki i furgony) i pojazdów modyfikowanych (pojawiła się nowość: samochody dla straży pożarnej).W tym roku Renault przewiduje na naszym rynku nowe modele — od marca pełną hybrydę Austral, przed wakacjami furgon Trafic E-Tech, na jesieni hybrydowe Clio i Arkana oraz furgonetkę Kangoo E-Tech, w styczniu 2024 będzie nowy Espace. Ambicją firmy jest utrzymanie pierwszego miejsca przez Mastera, lidera od 3 lat; awans Trafica na pierwsze miejsce z drugiego, oraz furgonetek Express i Kangoo także na pierwsze miejsce z dotychczas trzeciego - poinformował Paweł Baranowski, szef działu marketingu.

Czytaj więcej

Duże zmiany w sojuszu Renault-Nissan. 15 następnych lat na równych prawach
Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech

Foto: mat. prasowe

Zachęcaniu do kupowania samochodów Renault ma pomóc przyspieszenie ich cyfryzacji: elektroniczne rezerwowanie jazdy próbnej, zamawianie nowego auta, wycena użytkowanego, śledzenie etapu produkcji i dostawy, rady dotyczące napraw oraz wygodne raty działu finansowego Mobilize Financial Services. Poprawę pozycji marki ma też zapewnić zmiana wizerunku zewnętrznego salonów sprzedaży - powiedział Tomasz Mróz, dyrektor wykonawczy w Polsce i krajach bałtyckich. - Samochody Renault zdrożeją w tym roku od kilku do kilkunastu procent zależnie od modelu - zapowiedziała Agnieszka Łyżwińska, dyrektor marketingu, tłumacząc, że inflacja dotyka wszystkich. Należąca do grupy rumuńska Dacia - marka low-cost, która z biegiem lat staje się bardziej dopracowana i z większymi ambicjami - zwiększyła sprzedaż w 2022 r. w 44 krajach, głównie europejskich. Wzrosła ona o 6,8 proc. do 573 600 sztuk. W warunkach rosnących wszędzie cen Dacia zastosowała własną taktykę „dostaniesz najwięcej za te pieniądze”. Rumuni oferują obecnie bardzo bogato wyposażone auta, bo 70 proc. klientów właśnie tego szuka. W opcji jest jednak niewiele dodatków, co nie zmienia znacząco komfortu. Model Sandero jest najchętniej kupowanym samochodem przez osoby prywatne od 2017 r., a Duster stał się najbardziej popularnym SUV-em w Europie od 2018 r., jest teraz liderem sprzedaży w Kolumbii. Siedmioosobowy Jogger jest dostępny od niespełna roku, a już zyskał popularność większych rodzin i właścicieli małych firm. Kupili 56 800 tych aut, co dało mu drugie miejsce w segmencie C, poza SUV-ami. W tym roku pojawi się jako pierwsza hybryda z Rumunii.

Dacia Duster

Dacia Duster

Foto: mat. prasowe

W Polsce Dacia sprzedała w 2022 r. 20 739 aut, podobnie jak rok wcześniej, zapewniając sobie 4,9 proc. rynku. Podobnie jak firma matka, dokonuje zmiany wyglądu zewnętrznego swych salonów z jednolitym logo oraz ich wnętrz. Rumuni ujednolicili wygląd całej gamy pojazdów, zrezygnowali z elementów chromowanych (malowane są tańsze) i z tapicerki z naturalnej skóry, w trosce o ekologię. W połowie bieżącego roku ma pojawić się nowa wersja Extreme tych aut, bardziej dostosowanych do jazdy terenowej, oferowanych w dalszych ciągu z fabrycznie instalowanym napędem na gaz ziemny LPG.

Czytaj więcej

Lista wszystkich nowych modeli aut, które pojawią się w 2023 r.

Już czwarty rok z rzędu sprzedaż grupy maleje. W 2022 roku Renault sprzedał niespełna 1,5 mln samochodów, o 9,4 proc. mniej niż w 2021 r. (1,62 mln). A bez rynku rosyjskiego było to minus 14,6 proc. Francuzi sprzedali w Rosji do wyjścia z tego kraju 29 tys. pojazdów, o 77,9 proc. mniej niż w całym 2021 r. (131 tys.). Ostatnim najlepszym rokiem Renault był 2018, kiedy sprzedaż pojazdów osobowych i furgonetek doszła do 3,39 mln. Główna marka grupy sprzedała na świecie (bez Rosji) 1 466 729 pojazdów, w tym 51 083 w Korei i 326 810 małych furgonetek. Na Europę przypadło 832 605 sztuk, a poza nią 634 124. Najlepiej wypadły Ameryka Łacińska (238 116, +8 proc.), Turcja (99 639, +22,6 proc.) i Maroko (26 385, +114 proc.). Największymi rynkami były Francja, Brazylia (126 689) i Niemcy (100 338). W pierwszej dziesiątce znalazły się też Turcja, Indie, Włochy, Hiszpania, Korea, Kolumbia i Wielka Brytania.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Producenci
Japońska marka staje się w Europie coraz bardziej zależna od Francuzów
Producenci
Chiński Elon Musk. Jest szefem Nio, spokojny i skromny, bez politycznych eskapad
Producenci
Niemcy zaciskają pasa. Przejęte przez Audi włoskie studio projektowe na sprzedaż
Producenci
Trump obniża cła na brytyjskie samochody. Reszta świata czeka na rozwój wydarzeń
Producenci
Made in Germany to fikcja. Aż 70 proc. niemieckich aut produkowanych jest za granicą